1 731 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur snabbt får man slå på golvvärmen i en "färdigtorkad" platta?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vi gjöt plattan (10 cm tjock) för över ett år sedan.
Nu är det dags att slå på den vattenburna golvvärmen, hur försiktig måste man vara med att öka värmen långsamt, eller klarar den full fräs från början?
Nu är det dags att slå på den vattenburna golvvärmen, hur försiktig måste man vara med att öka värmen långsamt, eller klarar den full fräs från början?
Det är inte fel att kliva på långsamt, plattan kommer ta flera dagar på sig att komma upp i temp och jag kan tycka att det är dumt att stressa den med 35-40c i slangarna. Är det helt ovärmt idag, eller håller ni rumstempratur i rummen redan?
Om du har manuell termostat, ta 1/8 varv per dag, eller motsv på den elektriska.
Om du har manuell termostat, ta 1/8 varv per dag, eller motsv på den elektriska.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Då huset är passivhusisolerat sen några veckor tillbaka, håller det nu knappt 15° "av sig självt" tillsammans med en liten värmefläkt som går ibland när jag jobbar inne.
Dock ger detta nog ingen värme till plattan som fortfarande fungerar som ett kylblock skulle jag säga.
Termostat och reglering är nog en egen tråd, men för tillfället är planen bara att få på värmen och det enda jag har då att tillgå är LK:s golvvärmefördelare med de flödesrattar som följer med från början.
Dock ger detta nog ingen värme till plattan som fortfarande fungerar som ett kylblock skulle jag säga.
Termostat och reglering är nog en egen tråd, men för tillfället är planen bara att få på värmen och det enda jag har då att tillgå är LK:s golvvärmefördelare med de flödesrattar som följer med från början.
Klicka här för att svara