Vi har ett trägolv som är obehandlat, det har legat här hela tiden vi bott här iaf (6 år) och själva har vi vuxna bara fått flisor några enstaka gånger, men 3-åringen lyckas få flisor titt som tätt...
Vad kan vi göra för att minska risken för flisor?
Skulle det räcka att slipa golvet?
Eller måste man lacka?
Eller finns det något annat man kan göra?
Bifogar en bild på golvet.
Vad kan vi göra för att minska risken för flisor?
Skulle det räcka att slipa golvet?
Eller måste man lacka?
Eller finns det något annat man kan göra?
Bifogar en bild på golvet.
Nu tog jag bilden bara där jag råkade stå, det är inte så att flisorna kommer just från denna delen av golvet, men kvaliten på brädorna är väl iofs samma överallt.
Men flisorna kommer väl inte från kvistarna?
Jag tänkte att flisorna kommer från att fibrer då och då reser sig från ytan?
Jag tänkte att flisorna kommer från att fibrer då och då reser sig från ytan?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Om det har uppstått stickor är dessa lättast att få bort med en redig såpaskurning. Grov rotborste. Skura lite snett mot ådringen, men inte på tvären. Det går också att hyra en roterande borste som gör jobbet enklare.
Slipa golvet är det sista du vill göra i det här läget. Då får du fem miljarder stickor efter första svabbningen.
Slipa golvet är det sista du vill göra i det här läget. Då får du fem miljarder stickor efter första svabbningen.
Treåringen blir snart fleråring. I min övervåning med såpskurat grangolv fick de 5 barnbarnen som riktigt små enstaka flisor och då svabbade jag med lite extra såpa. Ju äldre de blev ju "tjockare" blev huden. Att lägga en matta precis där barnet golvleker kan också tillfälligt lösa problemet.
Samma med de stora trädäcken ute - när de var i knatteåldern -såpade jag dessa en extra gång mitt på sommaren - samt såg till att den känsliga rumpan var byxklädd efter blöjtiden.
Samma med de stora trädäcken ute - när de var i knatteåldern -såpade jag dessa en extra gång mitt på sommaren - samt såg till att den känsliga rumpan var byxklädd efter blöjtiden.
Hjälper såpaskurningen mot flisor alltså?
Det låter ju som ett mindre projekt än att slipa och lacka hela golvet? Eller?
Brädgolvet täcker halva huset och har inga trösklar eller andra naturliga ställen att skarva en lackning på. Så om man skulle lacka antar jag att man måste ta hela golvet på en gång. Medan om man såpskurar så kan man dela upp det i batcher vad jag förstår efter lite snabba sökningar?
Brädgolvet täcker halva huset och har inga trösklar eller andra naturliga ställen att skarva en lackning på. Så om man skulle lacka antar jag att man måste ta hela golvet på en gång. Medan om man såpskurar så kan man dela upp det i batcher vad jag förstår efter lite snabba sökningar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Såpaskurning = grov mekanisk rengöring med ett för träet lämpligt rengöringsmedel. Själva skurningen kommer att riva loss alla små stickor och splintved och såpan (typ, linoljesåpa) ger ett bra ytskydd tills nästa våttorknig av golvet.E erikiiofph7 skrev:Hjälper såpaskurningen mot flisor alltså?
Skurningen kan göras rum för rum, men det är ju lämpligt att flytta undan alla möbler och mattor från det rummet man bearbetar.
Se det som en julstädning! 🎄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden