Hej,

Jag har precis testat att slipa och olja mitt teakbord. Har försökt läsa på en massa och insåg ju även att det var faneer, så vågar inte slipa för djupt.

När jag var klar såg det ut såhär, har ni några tips hur man kan få bort fläckar och att det är ojämnt färg?

Hade även tänkt att ha hårdvaxolja uppepå. Köpte osmos top Oil. Vad tror ni om det?

Första försöket för mig del, så tar tacksamt emot tips! Ska även ge mig på stolarna sen, så uppskattar alla knep ni har.

Ha en fin kväll!

• Teakbord med ojämn färg efter slipning och oljning, fläckar synliga. Verktyg, trasor och material runt omkring på svart plastunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakbord med ojämn färg och fläckar efter slipning och oljning, delvis på plastskyddad yta, med en rosa sko synlig i hörnet.
    Skapa konto
Ingen som har något bra tips? 😅

Man kan tvätta trä. Det kan få bort missfärgningar som trängt in. Diskmedel är t.ex. bra på att ta bort fett och olja. Visserligen vill du olja in, så ta bort olja är kanske inte logiskt. Grejen är att ju mer olja du kan tvätta bort ju mer ny olja kan träet suga i sig. Alltså exakt den oljan du vill ha. Och inte "gammal skit". Så rejäl rengöring är inte dumt.

Annars är det bara att slipa till dess ytan blir jämnt färgad. (Eller till man går igenom fanéren 😒)

Gammelnörden
Fulgentin både rengör och polerar. Prova det innan du slipar och oljar stolarna...

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Beskriv hur du har gjort så blir det enklare att fundera ut vad du kan ändra på. Jag säger inte att jag på något sätt har en lösning men att slipa och olja kan göras på många sätt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tror att den varit lackad tidigare, men ganska nersliten. Så jag valde att snabbt köra 180 med skipmaskin, därefter så körde jag 240, 500 och 1000 för hand. Vågade inte gå allt för djupt, men försökte få bort hack och liknande. Därefter torkade jag rent med microfiber och använde vanlig teakolja. Ringarna och det "flammiga" syntes mindre när jag slipade, men syns mycket mer när jag oljade.
Z z_bumbi skrev:
Beskriv hur du har gjort så blir det enklare att fundera ut vad du kan ändra på. Jag säger inte att jag på något sätt har en lösning men att slipa och olja kan göras på många sätt.

Du borde ha sicklat bort lacken först. Nu blev det partiellt dåligt slipat och det finns lack kvar. Enklast blir nog trärens, sickling och handslipning för att få ordninge på ytan. En Sandvikskrapa är ett alternativ till sickeljärn.

Fortsättning på samma tema... Låter man lacken vara kvar nere i porer och små ojämnheter efter sickling, eller måste all lack "punktslipas" bort?

Hur gick det ? är själv på gång att renovera ett teak bord.
Flera som har tips på hur man får bort gammal lack?

M
Använd färgskrapa eller rakblad för att ta bort den gamla lacken. Betydligt snällare än sandpapper. Går att köra på lite färgborttagningsmedel också om du känner för det. Sen kan du efterslipa försiktigt med väldigt fint sandpapper innan du kör på ny klarlack.

Hårdvaxolja skulle jag skippa. Funkar fint på typ massiv ek där oljan kan tränga sig in och gotta sig, men i tunn faner gör den ingen direkt nytta, speciellt inte på teak som redan har så pass mycket naturlig olja i sig. På faner vill du ha så slitstark yta som möjligt, och där är lack bättre. Då håller möbeln till nästa generation också 👍

Teakolja är en fusklösning så den kan du också skippa.

Redigerat:
I mitt fall, med det massiva ekbordet så gick jag på med sickel först, och sen handslippapper för att inte damma ner så mycket i köket (vilket det ändå gjorde).
Sen syntes det att det fortfarande var rätt flammigt efter jag våttorkade bort allt slipdamm, så jag bestämde mig för att gå på med slipmaskinen, vilket jag lika gärna kunde gjort direkt för att spara tid.

Sen blev det 3-4 lager Osmo hårdvaxolja på skivan och ett lager eller två på resten.

Kanske inte perfekt, men ändå som dag och natt.
20251229_133824.jpg
Skapa konto

20260103_064319.jpg
Skapa konto

• Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
M
Fint, hårdvaxolja funkar väldigt bra till massiv ek, men teak och fanerade möbler kräver som sagt helt annan metodik och behandling. Där är det sickel och lack som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
M
Bara för att vara extra tydlig: Använd inte hårdvaxolja på faner eller finmöbler, det är ämnat för golv och massiva bänkskivor. Oljan gör ingen nytta i tunn faner och vaxet kommer slitas bort väldigt fort.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.