Totte_S
ClasseClas skrev:
Det beror väl på om cylindern o stiftet pekar framåt eller bakåt på klipparen. Har båda varianter av klippare.
För att göra det enkelt för sig och slippa få bensin eller olja i luftfiltret så stänger man soppakranen och ser till att tändstiftet är uppåt när man tippar den.
8)

Eller så kör man slut på soppan först,
så kan man tippa den åt vilket håll man vill ;D

TN skrev:
Eller så kör man slut på soppan först,
så kan man tippa den åt vilket håll man vill ;D
...och upptäcker nästa gång man startar att det var visst olja i maskin också.

trodde man lyfte gräsklipparen i 4-pelarlyft?
:P :P ;D

• Gilla
Katthatt
  • Laddar…
unigas skrev:
trodde man lyfte gräsklipparen i 4-pelarlyft?
:P :P ;D
Verkar lite överdrivet tycker jag.
Det brukar räcka med domkraft och pallbockar så kan man ligga på montagevagn under!!

Jag skruvar bort kniven på min eldrivna klippare och ger den en omgång med filen + brynstenen inför ungefär var tredje klippning.
Knivar som säljs lösa måste ju vara oslipade, jag har då aldrig stött på något så slött. Inte undra på att man säger att rotorklippare är sämre än cylinderklippare då den förra slår av gräset (snarare än klipper) med sådan slö kniv.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Var 3e klippning!?!?
Va klipper du i då, om den behöver brynas på så ofta? :)
Eller klipper du 1ggn om året? ;)

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Jag är kass på att slipa & bryna egg :blushing: , så den där "rakbladsskärpan" jag vill uppnå försvinner efter några klippningar.

Tycker man kommer långt med en fin fil. Har funderat på att köra klniven på Tormeken bara för att det är fånigt men jar inte fått tummen ur.

Fast om man bara slipar utan att bryna får man ju en mindre hållbar egg (grader) som snabbare blir slö, så använd Tormek:en du.

Immobil skrev:
8) Ingen fara om du lägger den med tanken uppåt. ;)
Moderna klippare har pappersfilter, dessa gillar inte motorolja. Lägger du en klippo på sidan så kommer oljan upp i topplocket. Oljigt filter=konstant choke. Det är ganska lätt att skruva av knivarna och slipa i skruvstädet istället.

phl skrev:
Tycker man kommer långt med en fin fil. Har funderat på att köra klniven på Tormeken bara för att det är fånigt men jar inte fått tummen ur.
Gör inte det. Det tar mycket lång tid och det blir i alla fall slött ganska snabbt. Vinkelslip med lamellskiva är modellen. Stålet i knivarna är inte jättehårt härdade, eftersom det skulle kunna medföra sprödhet, vilket skulle kunna bli ödesdigert för en gräsklipparkniv. Att ha två knivar, varav en nyslipad på hyllan kunde vara en idé. För övrigt är tryckluftdriven mutterknackare förträffligt när man byter kniv. Enkelt, snabbt och jätte-jätte-bra!

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Bästa sättet för mig är med Dremel och den lilla plasthatten som hjälper en hålla rätt vinkel. Går snabbast och är lättast att hitta ungefär originalvinkeln på slipningen med, även över rundningen på kniven (Klippo Comet mulcher, kanske inte är så på alla knivar?). Rundningen gör det bökigt jobba mot smärgel och med vinkelslip duger jag inte till att hålla rätt vinkel och så. Men det går faktiskt fort med Dremeln, har en original oanvänd kniv som mall bredvid att jämföra med, som jag kommer byta till när jag inte längre kan få fason på nuvarande kniven.

man vickar alltid gräsklipparen så man har luftfiltret uppåt, alltså åt sidan eller bakåt så tändstiftet är rätt upp i luften. bladet tas bort för slipning så du inte får obalans i kniven.

A arelius skrev:
man vickar alltid gräsklipparen så man har luftfiltret uppåt, alltså åt sidan eller bakåt så tändstiftet är rätt upp i luften. bladet tas bort för slipning så du inte får obalans i kniven.
Luftfiltret rör sig väl inte för att man viker upp klippdäcket? ;)

• Vinklat klippdäck på en gräsklippare med synliga roterande knivar och gräsklippningsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.