92 162 läst ·
37 svar
92k läst
37 svar
Hur slipa gräsklipparkniv?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jag skruvar bort kniven på min eldrivna klippare och ger den en omgång med filen + brynstenen inför ungefär var tredje klippning.
Knivar som säljs lösa måste ju vara oslipade, jag har då aldrig stött på något så slött. Inte undra på att man säger att rotorklippare är sämre än cylinderklippare då den förra slår av gräset (snarare än klipper) med sådan slö kniv.
Knivar som säljs lösa måste ju vara oslipade, jag har då aldrig stött på något så slött. Inte undra på att man säger att rotorklippare är sämre än cylinderklippare då den förra slår av gräset (snarare än klipper) med sådan slö kniv.
Gör inte det. Det tar mycket lång tid och det blir i alla fall slött ganska snabbt. Vinkelslip med lamellskiva är modellen. Stålet i knivarna är inte jättehårt härdade, eftersom det skulle kunna medföra sprödhet, vilket skulle kunna bli ödesdigert för en gräsklipparkniv. Att ha två knivar, varav en nyslipad på hyllan kunde vara en idé. För övrigt är tryckluftdriven mutterknackare förträffligt när man byter kniv. Enkelt, snabbt och jätte-jätte-bra!phl skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Bästa sättet för mig är med Dremel och den lilla plasthatten som hjälper en hålla rätt vinkel. Går snabbast och är lättast att hitta ungefär originalvinkeln på slipningen med, även över rundningen på kniven (Klippo Comet mulcher, kanske inte är så på alla knivar?). Rundningen gör det bökigt jobba mot smärgel och med vinkelslip duger jag inte till att hålla rätt vinkel och så. Men det går faktiskt fort med Dremeln, har en original oanvänd kniv som mall bredvid att jämföra med, som jag kommer byta till när jag inte längre kan få fason på nuvarande kniven.
Luftfiltret rör sig väl inte för att man viker upp klippdäcket?A arelius skrev: