Hej

Tänkte byta ut uttaget som satt under ett väggskåp mot att sätta det i kaklet istället.. ev ska vi har ett uttag längre bort i köket också. Skall vi öppna upp väggen och dra nya vp rör från befintligt dosa eller funkar det att klamra Ekk på väggen.

Tips mottages

Vad visar bilden?

Rent allmänt går det bra vilket som, utan att veta exakt hur det ser ut hos er.

Mikael_L
Det går vilket som.
Även dra EKK i en kabelkanal, - tänker på att det inte alltid är så lätt att få utanpåliggande kabel snyggt på kakel.

By the way, EKK går aldrig att klamra snyggt, välj hellre EKLK, EXLQ eller EQLQ (alla är samma kabel, men olika plaster och halogenfria).
Och i torra bostadsrum är EKRK godkänt och snyggt och bra (kallas kulo i folkmun och av många elektriker).

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Ekk är den sämsta installationskabeln vid snygg förläggning i bostadsrum.

EKLK och dess nyare halogenfria varianter är den snyggaste och mest mångsidiga kabeln vid installationer utomhus och inomhus. Den funkar lika bra i ett sovrum som på altanen.

Ekrk ( kulo ) är också en kabel som ger en snygg installation. Den kabeln får endast användas i torra rum t.ex. sovrum, allrum, kök.

Får man dra sladden ut ur dosan på det viset som bilden visar?

Mikael_L
Jo, det är OK att dra ut sladden ur en dosa på det viset, men sen måste det naturligtvis täckas av ett doslock, som ska vara skruvat om det inte är på högre höjd (barn ska inte kunna nå, en gammal tumregel är gränsen 1,7 m).

Doslocket väljer man med fördel ett med kabelnäsa:
e1422150.jpg
Eller ett sådant här, Artnr 1424330, som man tar upp hålet för kabeln (kablarna) precis på det ställe som passar en bäst:
https://www.elbutik.se/product.html/tacklock-2

Och kabeln ska naturligtvis vara dragavlastad, dvs klamrad fram till dosan alternativt måste någon tillräckligt bra dragavlastning ordnas i dosan ifall det är en lös anslutningskabel som ska in.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Får man dra sladden ut ur dosan på det viset som bilden visar?
Den lösningen är både tillåten och vanlig vid ROT jobb.

Gör inte som på bilden, gör det snyggare!

Protte

• Gilla
hallexander och 1 till
  • Laddar…
Det ska egentligen sitta ett uttag men det blev fullt med WAGO 222 så det blev lock i stället.
Till liteavvarje kan jag bara säga att dosan var inte CE märkt så det gick bra att göra en anborrning.

Protte

Elektrisk dosa med lock på trävägg, WAGO 222 klämmor inuti och elrör som leder till dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Fula klammer du valt. :p

Ska jag vara ännu petigare så borde böjen varit lite mer distinkt, och klamret till vänster om böjen på samma avstånd till böjen som klamret ovan.

edit:
Farligt att visa upp sina saker ... ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jo jag ser att böjen inte blev bra, jag skäms....
Klamret mitt på brädan, ja jo kunde suttit lite annorlunda.

Protte

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du har kanske sett min egen klamring jag gjort i friggeboden.
Den är absolut inget att gå omkring och vara stolt över ...:oops:

Men det är väl något med skomakarens barn osv ... ;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det är ett doslock bakom.. behöver även dra ett uttag till fläkten från uttaget i väggen. Har varit kopplat med ett grenuttag. Så från väggen kommer ström dras till en Apparatdosa eller likande som sågas upp i kaklet. Sedan dra vidare till fläkten sedan ev till ett uttag längre bort i köket.

Enda tråkiga är väll att såga upp 58mm i kaklet. Annars få de sitta under skåpet som innan..

Funka hålsågar bra till kakel? Finns speciella till detta håller dom till många hål? Dyra är dom också hehe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.