Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Du får göra den flytande på plåttäckningen och förankra i väggen balkongen sticker ut ifrån. Trallen fästs i reglar som ställs på låga fötter av lämplig plast. Vad är det under plåttäckningen?
Vet inte ännu, balkongen är på ett hus som jag ska köpa. Antar att det är någon form av skiva eller spontade brädor som hålls uppe av långa reglar som kommer in ifrån husets bjälklag. Men du bekräftade det jag trodde, att man inte kan skruva genom plåten pga fuktskyddet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Precis. Det går som sagt utmärkt att ha en flytande konstruktion så länge den är förankrad för att motverka glidning på underlaget. Det man skall tänka på är att regnvatten kan rinna ut fritt mellan underkant reglar och plåttäckningen. Helst skall också reglarna ligger över plåttäckningens ev. reglar (under plåtens underlag) för att belastningen skall bli jämn.
Jag har själv en stor altan som ”flyter” ovanpå ett flackt plåttak och bara hänger i fyra bultar mot husväggen.
Jag har själv en stor altan som ”flyter” ovanpå ett flackt plåttak och bara hänger i fyra bultar mot husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för bra svar, det var precis detta jag undrade över!Johan Gunverth skrev:
Precis. Det går som sagt utmärkt att ha en flytande konstruktion så länge den är förankrad för att motverka glidning på underlaget. Det man skall tänka på är att regnvatten kan rinna ut fritt mellan underkant reglar och plåttäckningen. Helst skall också reglarna ligger över plåttäckningens ev. reglar (under plåtens underlag) för att belastningen skall bli jämn.
[bild]
Om räcket är en del av balkongen och inte trallen räcker säkert stolparna alldeles utmärkt för att hindra trallen från att eventuellt glida utåt. På vår balkong är trallen gjord som tre oberoende "luckor" som ligger löst ovanpå plåten, och de uppvisar inte några tendenser att röra på sig. Fördelen är att man hyfsat enkelt kan lyfta trallen för att komma åt att rensa bort löv och bös som letar sig in under och för att besiktiga och underhålla plåten.Johan Gunverth skrev:
I vårt fall ligger reglarna dessutom direkt mot plåten utan fötter och det har uppenbarligen funkat bra även om det kanske inte är helt optimalt.
Jag planerar att bygga nytt altantak med tillhörande balkong, är detta en bra lösning även när man bygger från scratch eller främst något att ta till när man redan har ett plåttak?
Jag ska renovera balkong samt byta ut underlaget, kom du fram till någon korrekt lösning av ovan fråga?S straffarbete skrev:
Klicka här för att svara