Har Ellevio som leverantör och nu har L3 gått, typiskt på nyårsdagen. Hade två element igång som har överbelastat L3.
Men verkar inte som det bara är att skruva ur den, sitter hårt är det en spärr ?
På landet har vi vattenfall och där är det enkelt att skruva ur en fas och byta om den går.
Men hur gör jag här
Men verkar inte som det bara är att skruva ur den, sitter hårt är det en spärr ?
På landet har vi vattenfall och där är det enkelt att skruva ur en fas och byta om den går.
Men hur gör jag här
På samma sätt, skulle jag säga.J Jonasto skrev:Har Ellevio som leverantör och nu har L3 gått, typiskt på nyårsdagen. Hade två element igång som har överbelastat L3.
Men verkar inte som det bara är att skruva ur den, sitter hårt är det en spärr ?
På landet har vi vattenfall och där är det enkelt att skruva ur en fas och byta om den går.
Men hur gör jag här
Bara att skruva.
Samma sak, bara att skruva loss, du får ta i lite hårdare bara.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Pröva att dra åt den (medurs) först. Lite grann bara så att den rör sig. Det får skit och ärg i gängorna att lossa enklare.
Bästa svaret
Ett tips kan vara att använda en isolerande tjock gummi/plasthandske om du tar i hårt, ifall propphuven skulle spricka och du kommer åt eventuellt spänningsförande metalldelar därunder.
Risken är rätt liten, men jag har själv varit med om propphuvar som spruckit i två delar när man försökt skruva ur de.
Risken är rätt liten, men jag har själv varit med om propphuvar som spruckit i två delar när man försökt skruva ur de.
Toppen använde faktiskt diskhandskar för att få lite bättre grepp, stort tack 🙏 Gott Nytt ÅrAnders243 skrev:
Ett tips kan vara att använda en isolerande tjock gummi/plasthandske om du tar i hårt, ifall propphuven skulle spricka och du kommer åt eventuellt spänningsförande metalldelar därunder.
Risken är rätt liten, men jag har själv varit med om propphuvar som spruckit i två delar när man försökt skruva ur de.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Absolut inte vaselin. Gängorna måste ha kontakt, smörjer man då på något som är halvdålig isolator, så kommer dte att bli varmt, och man bränner sönder säkringshållaren.Lostmoose skrev:
Möjligt att det finns något smörjmedel som är avsett för ändamålet, men har inte hört talas om det.
Det där var nog en av de sämsta ideerna jag har hört på ett tag. Borsett från att det kommer göra det svårare att få grepp, så riskerar du att få vasein i systemet, vilket inte kommer göra att det fungerar bättre.Lostmoose skrev:
Den första delen av ditt svar kan jag absolut gå med på, tack för din input!H HammerGuuurl skrev:
Jag ställer mig dock lite frågande till de två anledningarna du anger, har du lust att utveckla?
Hur man skulle få in vaselin i systemet vet jag inte 🙃 men fundera lite på en propphuvs konstruktion och hur strömmen leds från passkontakten till gängan i säkringselementet, vaselin hade ökat övergångsresistansen och sannolikt gjort det än jävligare att byta nästa gång.Lostmoose skrev:
Ensto har ett kontaktfett som heter SR1, som hade varit ett bättre alternativ. Primärt används det för att aluminium inte ska oxidera. Det finns säkert motsvarande produkter av annat fabrikat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
H HammerGuuurl skrev:
Och ändå är det någon form av fett som används i många de kommersiella produkter som är avsedda som kontaktsmörja/kontakthjälp/kontaktfett. Vitt vaselin (förtjockad paraffinolja), litiumfett eller med PTFE som Kvick-Loss.
Det är alltså säkringshållarens gänga TS frågar om, inte säkringen i sig. Åtdragningen gänga mot gänga ger metallkontakt ändå. Smörjan flyttar på sig och ligger som ett skyddande skikt utanför gängan. Pressa in en säkring i fett är dock en dum idé. Det låter på er som om någon skulle gå på med fettpatronspruta och fylla utrymmet med fett.
Sedan är det väl så att TS säkringsskåp tillhör elbolaget och därför skall dessa i princip inte underhållas av andra än dem.
Däremot är det inte bra att använda något som är baserat på silikonolja, t.ex. Glidex för VVS. Silikonolja kryper så in i helvete och bildar kiseldioxid vid gnistgap. Isolerar alltså redigt efter ev. glappkontakt. Jag har själv fått sanera en central som smittats av silikonolje/Glidex. Det blev varmgång och brand. Inne på en El/VVS-firma, dessutom.
Vaselin bildar kolmonoxid vid gnistgap och påverkar inte alls.
Det gör du rätt i att ställa dig frågande till lite vaselin oberoende om den är lite särskilt utförd för ändamålet är inget problem. Nyckelordet är som ofta måttfullhet lite grann på huvens gänga välfördelat och lätt avtorkat så är det mer perfekt än vad som behövs men skadar inte tvärtom.Lostmoose skrev:

