Det är uppenbarligen en skillnad, och det är troligtvis väggen om jag gissar.
På sista bilden har du ju en Eldosa väldigt nära dom borrade hålen, kan vara så att det är ihåligt just där och inte fäster ordentligt.

Vad jag minns har det bara varit grått som kommit ut vid borrning.
Måste jag spackla hålen och göra nya? Eller kan jag använda befintliga hål och bara köpa större plugg och längre skruvar?

Lite osäker på alla mått, men befintliga plastpluggar är ca 3,5 cm (6 :or) långa och befintliga skruvar är ca 3,7 cm långa.

Ingen av de tre plastpluggarna har expanderats ser man. Lite fler bilder som kanske förklarar mer:

Tre borade hål i en vit vägg med obrukade plastpluggar, ovanför en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är bara i ena änden (ena hållaren) som pluggen åkt ut. Hållaren sitter bra i andra änden.

Här ser ni att inga av de tre pluggarna expanderats och skillnaden i längd på plugg och skruv.

• Hand håller tre icke expanderade pluggar och en skruv för att visa längdskillnaden.
    Skapa konto
  • Hand håller en förpackning med oexpanderade universaldübel och synlig längdskillnad till skruven.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller en väggfäste med tre oexpanderade pluggar och en skruv, visar längdskillnaden.
    Skapa konto
  • Hand håller en pluggad metallfäste med icke expanderade pluggar och synlig skruv längdskillnad.
    Skapa konto
  • Skruv bredvid en oexpanderad plugg på en svart bakgrund, visar storleksskillnad.
    Skapa konto
Använder detta:

Hand håller förpackning med borr framför öppen Bosch-verktygslåda med borr och skruvdragare.
Skapa konto

P Pelle Ebertsson skrev:
Här ser ni att inga av de tre pluggarna expanderats och skillnaden i längd på plugg och skruv.
Som Andy78 skrev så är det för korta skruv för de pluggarna, skruven måste vara en bit längre än pluggen annars gör inte pluggen någon nytta.
Däremot set det väldigt ihåligt ut vilket gör att det verkar inte finnas mycket mer än putsen att fästa i.
Jag har tidigare använt molly expander vid en liknande situation när det var ihåligt.
Är det ihåligt eller finns det något att innanför hålen?

Fairlane
Jag håller med Andy78, du har för korta skruvar. Pluggen har inte expanderat alls ser det ut som och då gör den ingen större nytta.

Personligen är jag skeptisk till många billiga plastpluggar också även om de kan fungera. Jag kör oftast Fischer UX eller SX, men andra alternativ används ibland. Pluggen är lite dyrare, men det är oftast en struntsumma ändå och så vet jag att grejerna sitter.

Prova om du kan få i en plugg av en dimension större också.

Edit: Såg nu pluggen. Essve är också bra grejer, men skruven är för kort.

Fischer UX eller SX, eller Molly expander?
Vad ska jag köpa? Har Järnia härnere i kvarteret.

Vit vägg med flera trasiga expansionsbultshål och en oskarp borrhålscirkel.
Skapa konto

Fairlane
Jag tror att pluggen du har är ok, Essve är bra, om den inte är för tunn diameter. Om hålet är för stort, dvs om pluggen glider för lätt så kan du testa en dimention upp, men du blir det väl 8 mm, vilket kanske inte går.
Det viktiga är att ha en lite längre skruv.

Sen är 35 mm inte särskilt mycket. Jag skeulle nog ta både längre skruv och plugg.

Fairlane
Essves plugg verkar bara bara 35 mm i dimensionen 6 mm, medan Fischer kör med 50 mm. Jag kanske är överdrivet nojig, men jag kör hellre en längre plugg och skruv.

Du har rätt verktyg för ändamålet.
Det där är en bra maskin borrhammare och borrstål, du har 6m.m. plugg hur har du borrat vilket dimension använde du på borrstålet?
Borrade du med slag?

I vissa väggar tex kan det vara en nackdel att använda borrhammare då den spräcker teglet, är väggen mjuk så är det bättre att inte köra med borrhammare då hålet kan bli för stort, där är faktiskt en slagborr helt perfekt.

Pluggen är det nog inge fel på alls utan väggen och borde fungera även om den inte riktigt går igenom förutsatt att det är tight, för 6mm plugg är det perfekt att borra med 5,5 mm borren.
Då ditt problem bara är på en sida så gissar jag på att det är annat material just där eller att den är ihålig pga en kanal eller annat som går där kanske pga elen, stick in något eller lys mer lampa verkar det ihåligt efter någon centimeter?

Är det en ihålighet så måste skruven vara längre än pluggen för att expandera.
Dina plugg är nog tillräckligt långa för ändamålet.

Redigerat:
Jag skulle använt helt andra plugg......Väggen är för mjuk för så korta plugg. Bättre att skaffa "spikplugg" som kan vara upp till en dm långa. Då får du ordentligt med stöd längdled och du kan rycka och dra i gardinerna hur mycket du vill utan att det bryter så mycket och längden gör att det biter på ett helt annat vis. Man får dock bara observant på saker som kan finnas i väggarna när man borrar......I såna där mjuka väggar behöver man varken hårdmetall eller slagborr. Ibland fungerar vanliga metallborrar bäst även om de slits snabbt.

Fairlane
Bilden endan (tagen från wgprodukter.se) visar lite vad du vill uppnå med pluggen. För att expandera pluggen så krävs att skruven är längre än pluggen. OBS! Bilden är bara ett exempel för att förstå tanken. Pluggarna har inte expanderat alls och det håller inte.

Fischer Duopower ser väldigt lockande ut också, men jag har aldrig provat.

Skruv och ännu icke expanderad plugg monterade i en vägg för att illustrera installationsprocessen.
Skapa konto

Jag kör med 5,5 när jag borrar.

• Hand håller en 5,5 mm borr framför en Bosch borrmaskinsväska.
    Skapa konto
Du menar att skruven måste vara längre än pluggen väl?

A Andy78 skrev:
Du har rätt verktyg för ändamålet.
Det där är en bra maskin borrhammare och borrstål, du har 6m.m. plugg hur har du borrat vilket dimension använde du på borrstålet?
Borrade du med slag?

I vissa väggar tex kan det vara en nackdel att använda borrhammare då den spräcker teglet, är väggen mjuk så är det bättre att inte köra med borrhammare då hålet kan bli för stort, där är faktiskt en slagborr helt perfekt.

Pluggen är det nog inge fel på alls utan väggen och borde fungera även om den inte riktigt går igenom förutsatt att det är tight, för 6mm plugg är det perfekt att borra med 5,5 mm borren.
Då ditt problem bara är på en sida så gissar jag på att det är annat material just där eller att den är ihålig pga en kanal eller annat som går där kanske pga elen, stick in något eller lys mer lampa verkar det ihåligt efter någon centimeter?

Är det en ihålighet så måste pluggen vara längre än skruven för att expandera.
Dina plugg är nog tillräckligt långa för ändamålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.