5 445 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Hur skruva spån och gips?
Sida 1 av 2
Vi ska ha dubblade väggar överallt, spån underst och sedan gips. Jag ska montera dem så att skarvarna kommer omlott, det tror jag är bäst. Men min fundering är:
Ska jag skruva gipsen bara i spånskivan eller ska jag dra gipsen i reglarna också?
Vad säger ni?
Ska jag skruva gipsen bara i spånskivan eller ska jag dra gipsen i reglarna också?
Vad säger ni?
Jag funderar på att använda mindre antal skruv till spånet i regel och sedan skruv i samma mängd som vanligt i gipsen i regel för att spara lite spånskruv (eller kanske mest tid egentligen...skruven är ju inte så himla dyr) bra eller dålig idé?
Min NCC-allt-i-allo-bekanta höll på att svimma när han så hur ambitiöst jag skruvat OSB-skivorna. Han sa åt mej att bara fästa osb:n endast så den sitter (4-10 skruv), sen sköter den dubbellånga gipsskruven resten.
Produkter som diskuteras: "gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag förstår raljansen, men NCC är ett rätt stort företag...
Kan ibland tycka att det blir lite väl generaliserande kring byggarbetares kunskaper och engagemang.
(Även jag är en kålsupare i sammanhanget...)
Dessutom låg inte modernafelen främst på utförandesidan, utan snarare på projekteringssidan.
Men missförstå mig inte. Skämtet är harmlöst och rätt kul. Du råkade bara hamna mitt i ett större sammanhang just nu, så ta det inte personligt.
Det finns för många dåliga byggnadsarbetare för att vi skall ta vår tid till att hacka på de som är bra, är väl min slutsats.
Kan ibland tycka att det blir lite väl generaliserande kring byggarbetares kunskaper och engagemang.
(Även jag är en kålsupare i sammanhanget...)
Dessutom låg inte modernafelen främst på utförandesidan, utan snarare på projekteringssidan.
Men missförstå mig inte. Skämtet är harmlöst och rätt kul. Du råkade bara hamna mitt i ett större sammanhang just nu, så ta det inte personligt.
Det finns för många dåliga byggnadsarbetare för att vi skall ta vår tid till att hacka på de som är bra, är väl min slutsats.
Nix - precis, men jag kunde bara inte hålla mej
.
Min NCC-kompis är mycket kompetent och pragmatisk. Som hempulare tenderar man ju att göra saker lite väl ambitiöst då man inte vet hur pass noga saker är.
Att då han kommer förbi och pekar med hela handen och säger till att sådär kan man inte göra känns rätt bra.
Min NCC-kompis är mycket kompetent och pragmatisk. Som hempulare tenderar man ju att göra saker lite väl ambitiöst då man inte vet hur pass noga saker är.
Att då han kommer förbi och pekar med hela handen och säger till att sådär kan man inte göra känns rätt bra.
Jag visste att vi var överens.
Och jag säger det igen; jag var på inget sätt ute efter dig i detta specifika fallet!!
Och hela Moderna förtjänar en snyting...
Pinsamt, sa Bull.
Och alla i projektet skall ha en släng av sleven.
Så...
Du gjorde helt enkelt rätt som gav dem en gliring i det här fallet.
Och jag säger det igen; jag var på inget sätt ute efter dig i detta specifika fallet!!
Och hela Moderna förtjänar en snyting...
Pinsamt, sa Bull.
Och alla i projektet skall ha en släng av sleven.
Så...
Du gjorde helt enkelt rätt som gav dem en gliring i det här fallet.
Jag har resonerat precis tvärtom.
Vad skall fästas i gipsen? Jo tapeter och färg. Det räcker mao med en skruv i varje hörn eller så många så att gipsen ligger dikt mot OSBn.
OSBn däremot skall det hänga både tavlor, hyllor och annat bjäfs i så den vill jag ska sitta fast. Följaktligen har jag skruvat den ordentligt.
Vad skall fästas i gipsen? Jo tapeter och färg. Det räcker mao med en skruv i varje hörn eller så många så att gipsen ligger dikt mot OSBn.
OSBn däremot skall det hänga både tavlor, hyllor och annat bjäfs i så den vill jag ska sitta fast. Följaktligen har jag skruvat den ordentligt.
Jag sa att det "räcker" med en skruv i varje hörn, jag sa inte att jag skruvat med en i varje hörn. I sann hemmasnickrar anda har jag själklart dragit alla skivor med genomgående rostfri bult (eller motsvarande), även om jag kanske haft ökat fokus på att fästa OSBn snarare än gipsen.... ;DTiGGrE skrev:
NIX!
Jag kan inte bedöma deras kompetens, eftersom jag själv har ingen på området, däremot kan jag vittna om deras engagemang:TOTALT OBEFINTLIG. Detta gäller lika väl entreprenad delen som säljaren och densammes chef.
Hoppas bara att du inte tar det personligt, jag resonerade ung som du när vi bestämde oss för dem. Med facit i handen är vi dock mer besvikna än nöjda.
C.
Jag kan inte bedöma deras kompetens, eftersom jag själv har ingen på området, däremot kan jag vittna om deras engagemang:TOTALT OBEFINTLIG. Detta gäller lika väl entreprenad delen som säljaren och densammes chef.
Hoppas bara att du inte tar det personligt, jag resonerade ung som du när vi bestämde oss för dem. Med facit i handen är vi dock mer besvikna än nöjda.
C.