Hej gott folk.. Var några år sen sist jag var aktiv på detta forum. Jag söker råd från er som är insatta.

Jag och min sambo har nyligen fått barn och funderar/skall bygga nytt.
Men nu när man har blivit lite insatt i det hela så är det inte lätt och få till detta.

Vi har fått beviljat bygg kreditiv (produktionskalkyl och framtida värdering) såg bra ut enligt banken.
Detta var ju väldigt bra, men nu till frågorna

Vi har hittat en tomt som vi vill bygga på ( gjorde detta före bank besöket)
Allt verkade smidigt då det är hustillverkaren som har annonserat tomterna med krav om att bygga med just deras hus. Detta var då enkelt då vi önskar och bygga hus från dom.

Har varit på besök hos husleverantör och fått en fullständig kalkyl med alla tillval och avdrag färdiga.
Nu saknas bara beställning.

Börjar kolla lite med kommunen om detta och fick kollat upp vad som krävdes på avlopp sidan,bygglov o diverse.

Får då fram detta
-tomten är inte färdig styckat (ärendet ligger hos Lantmäteriet (aktivt)
-förhandsbesked om bygglov går ut i november.
-avlopps reglerna har blivit strängare det sista året och kräver sluten wc tank

Vågar man skriva nån form av kontrakt för att gå vidare. Vi vill inte ha någon lång dragen process vi önskar och bygga / flytta in sommaren 2015. Hus leverantören har 30 veckors leverans tid.

Vad måste man skriva in i kontraktet för att kunna beställa huset. Men undgå problem om styckning,bygglov,avlopp eller nått inte går sin väg före huset är färdig för leverans.

Jag hoppas att det går och skriva klausul mot dessa händelser.

Förmedlar eller säljer hustillverkaren tomten så borde det vara självklart att allt det praktiska är klart när ni skriver kontrakt och är det några problem så ska ni rimligtvis kunna hoppa av utan kostnad. Men är det så illa att dom inte fixat det innan eller att det fortfarande är oklart så ska ni absolut lägga in en klausul att om dom sakerna inte löser sig så kan ni hoppa av köpet.

Här ska ni passa er för situationen då säljaren inte är anställd av hustillverkaren utan bara vill få en namnunderskrift på kontraktet. Vill det sig illa så är det säljaren som förmedlat tomten och hustillverkaren säljer bara huset så har ni skrivit på så så bryr dom sig inte om ifall ni stöter på problem med tomten för det är inte deras ansvar.

Det låter väl tyvärr som en överoptimistisk tidskalkyl.

Avstyckningen skall beslutas av Lantmäteriet, och de är inte kända för att hasta igenom ärendena.
Sedan kanske beslutet skall vinna laga kraft, och kanske kunna överklagas.
Innan avstyckningen är klar och fastigheten finns kan nog inte bygglov beviljas av kommunen.
Även bygglovet måste ju vinna laga kraft, och kan komma att överklagas.
OSV...

Men det är klart att med tillräckligt många förbehåll i avtalet med hustillverkaren kan det fungera.
Men knappast med den tidsplanen, inflyttningsklart i juni 2015.

Min gissning är i alla fall att det är överoptimistiskt.

Plus 1 på den.

Min bygglovsansökan för en enkel ombyggnad har legat hos kommunen i åtta månader nu.

Okej tack för alla svar.. Men uppdaterar bakgrunds infon lite granna.

Det är en modul baserad hus typ. Den blir i så fall levereras 30 veckor efter beställning och är inflyttningsklar några veckor efter det.
Tomt planeringen var påbörjad för 2 år sen (förhandsbesked är giltigt i 2 år)
När jag pratade med bygglovs kontoret så sa dom att det inte skulle bli några problem med detta då det låg utanför tätbebyggt område (på landet) det fanns inga servitut på grund marken avstyckningen skulle ske på.

Det är i första omgång 2 tomter som skal styckas färdigt + 2 i framtiden. Den andra tomten är redan köpare på som har beställt hus och skickat in bygglovs ansökan ( ej modul hus) = längre byggtid på plats.
Som jag förstod så har dessa betalat in kontantinsats och därmed har tomt säljaren kört igång med allt.

Men det verkar som om alla vill ha underskrifter på plats så fort som möjligt.. Tur att en annan är lite skeptisk till säljare och därmed kollat upp lite.

Jag och min sambo har absolut inga problem med att utsätta leveransen lite bara för att få allt gjort på ett seriöst sätt.
Vi har en grund och schakt firma i släkten. Vi åkte ut på tomten med honom för att få en ärligt svar på hur enkelt en bebyggelse vill bli på tomten och var önskade en grov kalkyl på markjobbet.

Även här fanns det fråga tecken som markägaren inte hade tänkt på.

Dom 2st tomterna sommarölet bli avstyckade längre fram i tiden kommer få problem med sina dränerings anslutningar.
Om inte markägaren lägger ner rör färdigt i vägen som skal gå in mellan alla tomter.
Lantmäteriet lägger inte servituter frivilligt idag. Dom undviker det helst enligt honom.
Om inte denna rör blir nergrävd direkt när vägen blir byggd så kan Lantmäteriet tvinga sig en inkoppling på vårt dränering på tomten med en servitut. Är röret ner grävd så kan alla 4 tomter koppla sig mot detta.

Det fanns en vattenbrunn längst ner på tomten som tillhör grann fastigheten som kan skapa problem vid avlopps bygget. Tomten lutar lite lätt mot denna så det blir lite extra och tänka på för att leda rören så att vårt vatten mynnar ut och rinner vidare i diket och inte ner i hans vatten.

Ska jag bifoga en tomt karta som är lite skisser på? En annan är ju för nybörjare för att förklara allt på rätt sätt:)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte detta är rätt placerat på forumet. Flytta gärna tråden då vi verkligen vill ha råd från alla.. Finns inga dumma råd. Så ut med era tankar :)

Det är tomt 2 som vi funderar på. Husets placering blir lite annorlunda + ett dubbelgarage

Intressant med info om hur processen går!

Men jag är lite förvånad att inte kommunen kräver en detaljplan när så mycket som fyra tomter planeras i ett nytt "villaområde".

Allt skall ju planeras numera: Kommunikationer, vägar, skolor och förskolor, vattenförsörjning, avloppshantering, bredband m.m.
Och allt det där med fornminnen, biologisk mångfald osv.

Det skall som sagt var bli intressant att höra hur planeringen fortlöper :)

Tomt 1 är lite högre upp ca 70cm så därför vill dränering från tomt 3 och 4 påverka oss. Ifall den gröna vägen in inte får en dräneringsrör ner grävd som alla kan koppla in sig på. (enligt grund entreprenören vi har använt till och kolla tomten)

Kommunen och lantmäteriet känner väl inte till några framtidsplaner på tomt 3 och 4. Kan ju vara så. Det är planlagd en större bostadsområde i närheten på ca 50 hus 5-10års plan.
Fiber är nergrävd och skåpet står närheten av den röda vattenbrunnen (fast andra sidan skogsvägen)

i närheten menar jag givetvis inte några hundra meter utan kanske 3km..

För oss är ju detta bara positivt visst markägaren inte kan stycka av fler tomter då vi vill bo lite avsides för oss själv:)

Ett förhandsbesked på bygglov, innebär inte per automatik att det ges ett permanent bygglov som motsvarar det som ges som förhandsbesked. Det är nog ovanligt att man inte får något bygglov, men kraven kan ändras betydligt för vissa delar jämfört med förhandsbeskedet.

Men denna förhandsbesked är beställd av markägaren och går ut i november. Kan han få denna förlängd enkelt eller är det ny ansökan med 15v behandlingstid?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.