Hej!

Min elektriker har nu kopplat in elen till huset och jag tänkte nu snygga till det lite.

Vill först höra mig lite för så att jag inte gör något jag inte får eller om något ser galet ut.

1. Får jag gräva ner och täcka dessa rör själv? Dvs. täcka med typ grus eller måste en elbehörig göra det?
  2. Får jag ex. stoppa in ett av de tre gråa tomrören i det tomma svarta röret som fibern är tänkt komma fram genom?
  3. Får jag ex. stoppa in två av de tre gråa tomrören i det tomma gula röret som är ett tomrör fram till garaget?
Sist men inte minst, hur skarvar man alla dessa tomrör? :what:

Som ni ser har man nu el-tejpat runt skarven för det rör som elen in till huset kommer genom. Finns det inte en typ av "socka" eller liknande som man kan värma som är tätare?

Eller räcker el-tejpen? Även till det jobb jag själv funderar på att göra enligt ovan...

Man skulle vilja ha en typ av tratt nästan i de fall jag ska skarva det grövre gula tomröret eller det grövre svarta med ett smalare grått rör. Finns något sådant? Annars får man väl ta en petflaska :p

trimassor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trimassor2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog för att man känner sej som McGyver när man får en rulle eltejp i handen, men jag skulle nog föredra en skarvmuff för att skarva ett rör.

finns färdiga muffar att köpa i alla rör/slangstorlekar.

Finns även några övergångsmuffar, från tex 25-32

Nu när de skarvat ihop elen på insidan av tomröret man ser. Går det att sätta en muff där ändå? Dvs. Är det som ett rör över röret du tänker dig ViG?

Vt inte om det finns något sådant, du tänker nog på en krympskarv, men den används väll bara till kabel vad jag vet, kan bli kämpigt att få dit en muff nu, då lär man isär med röret, backa kabeln , trä på muff, i med kabeln och trycka ihop igen.

• image.jpg
Det finns skarvmuffar för detta. De är i regel svarta och i plast. Inte på något sätt täta dock. Rören är ju som sagt bara ett skyddsrör och är tänkt att skydda mot mekanisk åverkan. Du kommer inte få på muffen utan att dela på kabeln, vilket du inte får göra. Så den slangen som redan är skarvad får du nog låta vara så.

Någon som vet om jag får gräva osv som jag skrev ovan även om jag inte är elektriker?

Gräva får du göra men inte förlägga några rör.

Bara jag som tycker att vissa rör verkar ligga högt även en bit ifrån där de kommer upp?
Men det ska väl på ett jordlager eller lite plattor över sen så.

-=fullmoon=- skrev:

Bara jag som tycker att vissa rör verkar ligga högt även en bit ifrån där de kommer upp?
Men det ska väl på ett jordlager eller lite plattor över sen så.
Det är alltså okej att gräva runt rören? Men jag får inte tejpa samman två rör?

Mikael_L
Byggahem skrev:
Det är alltså okej att gräva runt rören? Men jag får inte tejpa samman två rör?
Väldigt hårddraget så är det väl i princip så.
Men rören för fibern är dock 100% fritt byte för dig. :)

I vilket fall så är det knappast någon som bryr sig ifall du har kastat ner och/eller skarvat något kabelrör i jorden. Inte ens grova hempulerier har än så länge varit upp till rättegång här i vårt land, utom i något fall där någon har dött. Så det finns givetvis ingen åklagare som skulle gå igång på en sådan grej. :)

Ska två grå rör in i det gula till garaget? Varför?
Det är jag inte säker på hur man ser på. Inne i en byggnad så skarvar man aldrig två VP-rör på det viset.
Det är kanske på annat vis för nedgrävda rör ...

Vad det gäller fibern så går kanske det svarta röret att skjuta in i den grå slangen?
Då skulle jag göra så, in med röret en betryggande bit, sen fixera allt så långt ner i marken som möjligt och utan att det blir några skarpa böjar. Sen tejpa ihop ordentligt där slang och rör möts med en bra eltape.

Skarven för huselen tycker jag ser rätt bedrövlig ut.
Jag är irriterad över att riktiga elektriker släpper iväg sådana jobb efter sig, och sen i nästa sekund orerar över att det är så skit med vad hempulare ställer till med. :mad:
Den skarven borde ha gjorts med ett riktigt skarvstycke. Röret kommer ju att böjas ihop vid tapeskarven sen och det blir helt omöjligt att dra kabel/byta kabel där.
Jag skulle försöka stabilisera upp skarven lite. Hitta något styvt plaströr (eller kanske en flaska) som är lite större i dia, ta en någon dm lång bit, snitta upp längsmed och trä över skarven för att stadga upp det hela. Sen tejpa ihop det ordentligt. Bättre än så går det nog inte att fixa under dessa förutsättningar.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Undra hur många grävmaskinister som har den formella behörigheten att göra det? ;)

Med tanke på att de som kopplat in det där bör ha haft behörigheten för det så undrar man ju hur det står till med kunskaperna när rören är skarvade med eltejp(!) och att det ser ut att saknas kabelmarkeringsband.

Hade jag varit du hade jag ringt till muppen som skarvat dina rör med eltejp och bett denne komma tillbaka och göra om och göra rätt. En av idéerna med att använda rör är att det ska bli lättare att byta kabeln om behov skulle uppstå. Eltejpad skarv lär gå sönder förr eller senare och då kommer det bli svårt. Det finns halvor som h*n kan använda så slipper

Det är inte bra att skarva olika diametrar med tanke på ovanstående och framtida underhåll. Jag tror inte ens det finns övergångsmuffar för detta, jag har i vart fall inte sett sådana. Överväg att sätta en kabelbrunn istället.

Och lägg som sagt ner kabelmarkeringsband när du ändå är i farten.

Din PEM-slang för opto ser ut att ha en blå rand? De är inte optimala att dra opto i eftersom de har för hög friktion invändigt, nu är det antagligen ingen längre sträcka så vi får hoppas att ditt fiberfolk inte kommer gnälla för mycket. En annan anledning till färgmarkeringarna (opto ska vara grön eller orange) är för att man lätt ska veta vilket rör som innehåller vad i en schakt.

mexitegel skrev:
Undra hur många grävmaskinister som har den formella behörigheten att göra det? ;)

Med tanke på att de som kopplat in det där bör ha haft behörigheten för det så undrar man ju hur det står till med kunskaperna när rören är skarvade med eltejp(!) och att det ser ut att saknas kabelmarkeringsband.

Visst är det så. Men det har varit påtal om viss utbildning om detta för grävmaskenister om jag inte minns fel? Sen så brukar det oftast vara en elektriker på plats som får guida maskenisten att göra si och så. I slutändan är det bara ett papper. Finns de som saknar pappret som kan göra ett lika bra jobb. Finns värre saker att antyda på än ett skyddsrör i marken.

Ang tejpskarven så enda jag ser är just evt byte i framtiden så är det inte alls bra. är det en riktig nödlösning så hade jag tagit 30cm gulslang och spräckt längsmed och trätt över och sen tejpat satan. Detta om jag hade stått ute iskogen långt från stan. Sen jag hade hällre sett att man drar kabel utanför huset och den sträckan som behövs och sen bara petar i de 3m som evt behövs innomhus. mycket smidigare och då "faller" lite iden med att ha en riktig muff där.
Men visst rätt ska vara rätt. det bör ha suttit en muff där men inte livsviktigt. Iden är nog mer att skulle den behövas bytas i framtiden så skär man ju sönder röret så att man kan dra igenom och då vill man givetvis inte att det har runnit in massa jord och skit under årens lopp i rören vilket kan medföra rörstopp.

Kan bara hålla med, men tejpa satan med vulktejp :)

Oavsett så ska den som gjorde det där ha ett samtal....

mexitegel skrev:
Kan bara hålla med, men tejpa satan med vulktejp :)

Oavsett så ska den som gjorde det där ha ett samtal....
Blir en notering till slutbesiktningen. Främst skarv, att rören ser ut att ligga för ytligt samt att man inte markerat upp rören på något sätt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.