Är en glad amatör som skulle behöva lite råd. Jag har målat på min tapet, gjorde förarbete så gott jag kunde med , skära bort tapetskarvar, finspackla och slipning. Har målat 2 lager och låtit torka i 8 tim nu. Men jag ser ändå några små skarvar. Hur går jag? Kan jag skära bort, spackla försiktigt och rolla över ett till lager färg bara där skarven är, utan att det syns för mycket?
Tacksam för råd o tips 😀
// Per
Tacksam för råd o tips 😀
// Per
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Att måla tapet och få det bra kräver erfarenhet eller iallafall tid. Underarbetet är ungefär 95% av tiden, målningen 5%. Är det bara småsaker som syns så kanske det egentligen är bra nog. Inte ens målare lämnar dylika jobb helt utan saker man ser..........
Jag skulle prova att köpa en grundfärg och rolla på skarvarna så kan du se om dom försvinner. Om inte får du spackla om och måla om med grundfärg. Grundfärgen är tjockare och kommer hjälpa dig att få snygga väggar. Efter grundfärg lägger man ca 2 lager med färg.
Men inte vilken grundfärg som helst utan en spärrfärg.
Även om jag inte förstår vad det är som lyser igenom så brukar ju spärrfärg hjälpa för den typen av problem.
Även om jag inte förstår vad det är som lyser igenom så brukar ju spärrfärg hjälpa för den typen av problem.
Klicka här för att svara
