Hej!
Jag hjälper en kompis som har rivit en vägg.
Frågan är om man kan skarva den grova balken mellan dom 2 blå pilarna till höger
för att kunna göra större dörröppning?

Min tanke är att man skruvar på en bit i samma dimension över gapet, eller blir det för klent?
Öppen väggkonstruktion med träbalkar och blå pilar som markerar en sektion för potential utbyggnad av dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej,
Och välkommen till forumet.
Din länk till bilden funkar dock inte...
Tryck på knappen längst ned till höger i ditt inlägg, välj Redigera och "Ladda upp bild/video" följt av Infoga så kanske det fungerar.

Cruzze Cruzze skrev:
Hej,
Och välkommen till forumet.
Din länk till bilden funkar dock inte...
Tryck på knappen längst ned till höger i ditt inlägg, välj Redigera och "Ladda upp bild/video" följt av Infoga så kanske det fungerar.
Tack för hjälpen Cruzze!
Nu borde det funka.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
ByggareDD ByggareDD skrev:
Tack för hjälpen Cruzze!
Nu borde det funka.
Yes!

A
Hej
Jag förstår inte alls faktiskt.
En 5cm skarvbit? För att göra en 5cm glipa?

Det går nog bra om du låter de gamla sitta kvar och skruvar ihop den nya med. Är man orolig kan ta en limträbalk istället.

Edit: Jag menar att låta dem överlappa en längre sträcka, inte bara en lapp precis över skarven.

P.Öberg skrev:
Hej
Jag förstår inte alls faktiskt.
En 5cm skarvbit? För att göra en 5cm glipa?
Oj jag var nog lite otydlig, inte samma dimension som glipan utan som balken.
Vi vill öppna upp hela vägen mellan dom yttre blå pilarna.

H HenrikHuslöse skrev:
Det går nog bra om du låter de gamla sitta kvar och skruvar ihop den nya med. Är man orolig kan ta en limträbalk istället.

Edit: Jag menar att låta dem överlappa en längre sträcka, inte bara en lapp precis över skarven.
Det var så jag tänkte, överlappa så långt det går åt höger och lika mycket till vänster.

A
Du kan göra lite hur du vill. Det viktiga är att den nya liggande regeln intill till den gamla stannar ovanpå en stående regel.
De är inte längden på överlappet i sig.

Ska ni riva längre än de blå pilarna är det säkerligen en balk som ska in. Beroende på vad denna vägg nu bär upp

Edit; förtydligar att den alltså måste dras hela vägen över nya dörrhålet. Från en stående stolp till en stående stolp för att vara lika funktionell om idag.

P.Öberg skrev:
Du kan göra lite hur du vill. Det viktiga är att den nya liggande regeln intill till den gamla stannar ovanpå en stående regel.
De är inte längden på överlappet i sig.

Ska ni riva längre än de blå pilarna är det säkerligen en balk som ska in. Beroende på vad denna vägg nu bär upp

Edit; förtydligar att den alltså måste dras hela vägen över nya dörrhålet. Från en stående stolp till en stående stolp för att vara lika funktionell om idag.
Toppen! Tack för bra och snabba svar.👍

Den högra balken verkar ju då ha sitt vänstra upplag kvar.

Den vänstra balkens vänstra upplag, vad händer med det? Fortsätter balken åt vänster och vad har den där för upplagspunkter? Vet man inte det kanske man ska låta den ha en stolpe under sig under den vänstra blåa bilen....

MathiasS MathiasS skrev:
Den högra balken verkar ju då ha sitt vänstra upplag kvar.

Den vänstra balkens vänstra upplag, vad händer med det? Fortsätter balken åt vänster och vad har den där för upplagspunkter? Vet man inte det kanske man ska låta den ha en stolpe under sig under den vänstra blåa bilen....
tack för svar!
Det blir nog som P.Öberg skriver, vi lägger en balken bredvid den gamla med stöttor i båda ändarna.

SSSS
Redigerat:
  • Gilla
ByggareDD
  • Laddar…
Tänk på att det krävs en grövre balk eftersom du får längre spännvidd.

• Gilla
ByggareDD
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Jag gjorde såhär i ett likande fall, la ett VKR rör under hela balken innan jag rev väggsnutten till vänster om öppningen, se tråd. På bilden nedan saknas det en regel/stöd direkt till höger om eluttaget som syns,

[länk]

[bild]
Snyggt!
Tack för tips!👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.