Projekt:
Flytta kök
Uppgift:
Dra nytt avloppsrör ovan golv från befintligt rör i betonggolv.
Nytt rör skarvas mot befintlig vertikal rörända i golv.
Nytt rum i f.d. köket byggs med upphöjt golv över nytt avloppsrör och vattenledningar.
Målet:
Att upphöjda golvet blir så lågt som möjligt genom att avloppsröret inte bygger för mycket på höjden.
Skarven görs så långt ned i betonggolvet som möjligt genom att bila i betongen runt metallröret.
Material och dimensioner:
Befintligt rör: metall (svart) ø75mm
Nytt rör: plast ø75mm
Bjälklag: betong 19cm inkl. 3cm betongavjämning
Tänkt skarv- och arbetsmetod:
Bila upp betong runt metallröret och skarva så långt ned i bjälklaget som möjligt.
Möjligt att bila ned rör 3cm i betongavjämningen.
Fernco koppling - kräver mest bilning i golvet för att få plats
Jet-koppling - lite mindre än ovan
Wavin Wafix ersättningsmuff - minst bilning
Frågor:
Är det någon av tilltänkta skarvmetoder som inte är tillåtna eller dåligt val enl. beskrivningen?
Hur kapar man metallröret om hålet inte är så stort?
Tack!
Flytta kök
Uppgift:
Dra nytt avloppsrör ovan golv från befintligt rör i betonggolv.
Nytt rör skarvas mot befintlig vertikal rörända i golv.
Nytt rum i f.d. köket byggs med upphöjt golv över nytt avloppsrör och vattenledningar.
Målet:
Att upphöjda golvet blir så lågt som möjligt genom att avloppsröret inte bygger för mycket på höjden.
Skarven görs så långt ned i betonggolvet som möjligt genom att bila i betongen runt metallröret.
Material och dimensioner:
Befintligt rör: metall (svart) ø75mm
Nytt rör: plast ø75mm
Bjälklag: betong 19cm inkl. 3cm betongavjämning
Tänkt skarv- och arbetsmetod:
Bila upp betong runt metallröret och skarva så långt ned i bjälklaget som möjligt.
Möjligt att bila ned rör 3cm i betongavjämningen.
Fernco koppling - kräver mest bilning i golvet för att få plats
Jet-koppling - lite mindre än ovan
Wavin Wafix ersättningsmuff - minst bilning
Frågor:
Är det någon av tilltänkta skarvmetoder som inte är tillåtna eller dåligt val enl. beskrivningen?
Hur kapar man metallröret om hålet inte är så stort?
Tack!
Redigerat:
Jetkoppling tänker jag.
Ersättningsmuff, är den ens godkänd för gamla gjutjärnsrör? De blir ju skrovliga på insidan så är inte risken stor att o-ringarna inte tätar om du sätter ett sånt i ett gammalt använt och kapat gjutjärnsrör?
Ersättningsmuff, är den ens godkänd för gamla gjutjärnsrör? De blir ju skrovliga på insidan så är inte risken stor att o-ringarna inte tätar om du sätter ett sånt i ett gammalt använt och kapat gjutjärnsrör?
Kortast bygglängd för att köra 75mm så blir det nog följande:
Bila en ränna i betongavjämningen. Där tjänar du ca 3cm.
Bila fram runt avloppet
Kapa med maskin typ "dremel" invändigt. (det lät ta sin tid)
Köp en 88,5º böj i gjutjärn & kapa den så en ultrajet precis går över ändan som blir kvar. (kapad plastböj här blir nog rätt klent, dessutom dolt)
Nu har du lägst bygghöjd med minsta bilning i konstruktionsbetongen.
Bila en ränna i betongavjämningen. Där tjänar du ca 3cm.
Bila fram runt avloppet
Kapa med maskin typ "dremel" invändigt. (det lät ta sin tid)
Köp en 88,5º böj i gjutjärn & kapa den så en ultrajet precis går över ändan som blir kvar. (kapad plastböj här blir nog rätt klent, dessutom dolt)
Nu har du lägst bygghöjd med minsta bilning i konstruktionsbetongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för svar!Krilleman skrev:
Kortast bygglängd för att köra 75mm så blir det nog följande:
Bila en ränna i betongavjämningen. Där tjänar du ca 3cm.
Bila fram runt avloppet
Kapa med maskin typ "dremel" invändigt. (det lät ta sin tid)
Köp en 88,5º böj i gjutjärn & kapa den så en ultrajet precis går över ändan som blir kvar. (kapad plastböj här blir nog rätt klent, dessutom dolt)
Nu har du lägst bygghöjd med minsta bilning i konstruktionsbetongen.
[bild]
[bild]
Ja Dremel var min första tanke.
Några följdfrågor…
- är föreslagen skarvtyp godkänd för att gjutas in?
- skarvar man sen det horisontella plaströret med samma typ av koppling?
- jag har tänkt att bila ned ca 3cm vid originalröret och sen efter ca 3,5m så ligger röret uppe på golvet.
Blir ca 1° lutning. Hur får man lutningen med rörböjen, tvingar man bara allt lite uppåt?
Tack!
Bästa svaret
Ja, godkänd för ingjutning.R Robibob skrev:Tusen tack för svar!
Ja Dremel var min första tanke.
Några följdfrågor…
- är föreslagen skarvtyp godkänd för att gjutas in?
- skarvar man sen det horisontella plaströret med samma typ av koppling?
- jag har tänkt att bila ned ca 3cm vid originalröret och sen efter ca 3,5m så ligger röret uppe på golvet.
Blir ca 1° lutning. Hur får man lutningen med rörböjen, tvingar man bara allt lite uppåt?
Tack!
Ja, samma koppling på andra sidan, men en 75mm stödhylsa kan vara på sin plats.
Rörböjen är 88,5º när du köper den!
Givetvis provspolar du rejält innan du gjuter igen. 👍
Klicka här för att svara



