Ska fräsa in utanpåliggande kabel i väggen och behöver då skarva ett befintligt vp-rör.
Kan jag sätta en böj och sedan flexslang eller behöver jag även ett vp-rör efter böjen?

• Skadad vägg med utanpåliggande vp-rör vid golvlist där kabel ska fräsas in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har tänkt att behålla kabeln som den är så kan du fräsa in den utan rör. Röret fyller inget syfte då det knappast går att byta kabeln i alla fall. Men om du tänker byta till FK så behövs ju rör. Slang eller VP-rör är valbart.

Gör som du tänkt med en färdig böj + slang eller kapa vp-röret lite och skarva på flexslang innan böjen.
Att fräsa in kabel löst utan rör/slang är bara korkat.

Det var hårda ord. Kan du förklara vad det korkade består i.

Magnus E K
Grunt liggande kabel löper väl stor risk att skadas av minsta tavelspik? Gäller dock även kabel i grunt liggande rör/slang. Jag skulle inte vilja ha det i väggen utan någon form av skydd.

Jag har varit på ganska många jobb där personer har tyckt det varit en bra idé att fräsa in/foga in kablar och det brukar bli en hel del onödigt extra jobb den dagen installationen ska ändras. Även om den är en ekk eller liknande som ligger i rör/slang går det oftast att dra om och det underlättar så klart.

I det här fallet med allt öppet och tillgängligt finns ingen anledning att skippa slang.

Vi behöver mer information kring hur det ser ut för att bedöma. Jag gissade på att kabeln går upp till ett uttag 20-30 cm upp på väggen. Den kan ju inte vara alltför lång för att man ska kunna trä på en slang på befintlig kabel. Vi vet heller ingenting om hur röret ser ut åt andra hållet ifall det öht finns en chans att byta denna kabel.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Grunt liggande kabel löper väl stor risk att skadas av minsta tavelspik? Gäller dock även kabel i grunt liggande rör/slang. Jag skulle inte vilja ha det i väggen utan någon form av skydd.
Röret ger inget skydd heller. Alla infällda ledningar ligger grunt. Det blir ingen skillnad på om en kabel ligger direkt i vägg eller i rör. Det är bara löst förlagd kabel fastsatt i ändarna som har chans att smita undan från en spik.

Behöll befintlig kabel men körde med böj och vp rör upp till den nya kopplingsdosan. Ska fräsa in flexslang ovanför kopplingsdosan och dra fk kabel. Ska även fästa kopplingsdosan ordentligt

• Kopplingsdosa med böjt vp-rör på vägg och kabelrör framsticker, beredd för fräsning och kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.