Hej,

Håller på att bygga ut huset och har fått flytta dimmerns placering lite pga fönsterplacering o annat.
Ledningen är 10 cm för kort för att nå fram till dosan, vad ska jag skarva med?

• Elledning som är för kort för att nå en grön eldosa i en vägg under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Man skarvar röret/slangen.
Men man skarvar inte ledarna. De byter man mot längre.
Ett enkelt jobb som ska göras riktigt.

• Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
A AndersGrusell skrev:
Hej,

Håller på att bygga ut huset och har fått flytta dimmerns placering lite pga fönsterplacering o annat.
Ledningen är 10 cm för kort för att nå fram till dosan, vad ska jag skarva med?
ledarna får du inte skarva inne i väggen, men slangen kan du skarva men en bit slang och en skarvmuff och sedan dra ny FQ mellan dosorna.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Du kan ju sätta en kopplingsdosa till.. och i kopplingsdosan skarva. Sedan ser det väl ut som det saknas en ledning i röret?

Bara en förtydling enkelisolerade trådar som vi ser på bilden för aldrig gå oskyddade, inte ens en mm. elröret/slangen är en del av isoleringen.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du kan ju sätta en kopplingsdosa till.. och i kopplingsdosan skarva. Sedan ser det väl ut som det saknas en ledning i röret?
Det är nog fas och tändtråd i det röret. (Blå tändtråd får användas där man inte har behov av nolla, men den regeln är nog främst tänkt för fall då installationen görs med kabel och inte lös tråd. Det kan också vara så att det är en trådlös dimmer som bara behöver fas och nolla för egen strömförsörjning men signalerar med en drivande trådlöst.

G Gramphos skrev:
Det är nog fas och tändtråd i det röret. (Blå tändtråd får användas där man inte har behov av nolla, men den regeln är nog främst tänkt för fall då installationen görs med kabel och inte lös tråd. Det kan också vara så att det är en trådlös dimmer som bara behöver fas och nolla för egen strömförsörjning men signalerar med en drivande trådlöst.
Jag gissade det också, men då skall man ju med fördel använda andra färgkombinationer :).

• Gilla
multix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.