Hej!

Vi har precis köpt ett gammalt hus som vi tänkt ha som fritidshus. Det är ett mer än 200 år gammalt korsvikeshus så inga vinklar är räta så att säga :). Det är rätt mycket vi behöver göra i huset för att få det som vi vill. Vi behöver:

- Riva några enkla innerväggar och få golv mm snyggt därefter.
- Sätta upp 2 nya inneväggar, i något fall med dörr.
- Dra fram vatten och avlopp från ett angränsande rum för att kunna bygga ett kök.
- Bygga ett enkelt kök, tänker att det skall vara relativt litet med enbart skåp nere, allt längs en vägg, med både diskmaskin och vask dock.

Utöver ovan så skall vi lägga något golv och måla massa väggar men de grejerna känns lite lättare att göra själva.

Nu till min fråga. Hur blir det som mest prisvärt att få detta gjort? Är det bäst att få en hantverkarfirma till att göra allt på en gång eller är det bättre att vi river och preppar och exempelvis monterar köksskåp, kökslådor och grejer eller blir det lika dyrt ändå för att det blir ett för litet jobb för att få intressenter annars?

Och har ni några tips på bra hantverkare i Kristianstadstrakten så tar jag gärna emot det också!

Mikael_L
För mig hade det blivit billigast och mest prisvärt att göra allt själv.
Men då är jag ju tillräckligt händig så jag kunde bygga helt hus själv.

Skulle min egen timlön vara 3-4 ggr högre än vad den är skulle det varit mest prisvärt att leja bort allt.

Det kan absolut vara en god idé att riva själv.
Dock bör man se till att man är överens med hantverkaren om själva gränsen mellan ditt åtagande och hans.

Så det inte kvarstår rivning eller bortstädning som hantverkaren menade skulle göras, eller att man rivit för mycket.

Mikael_L
Själv jobbar jag ju inte som byggare, utan mer med el, och jag kan nog tycka att det är skönt om en del är förberett, bara det är bra, rätt och riktigt gjort.

Framförallt är det skönt om det är tömt och bortstädat överallt där jag måste vara och komma åt.

Skulle jag vara snickare/byggare så tror jag att jag hemskt gärna skulle vilja arbeta med färdigmonterade stommar istället för att lägga timmar på att montera ihop dem själv.

Det skulle kanske vara kul vid det första köket, eller två första, men sen måste det börja kännas som ett ganska hjärndöda de jobb.

Nu beror det ju i.o.f.s. på skicket o.s.v. men mitt enda tips är att inte göra några större grejer förrän du lärt känna huset. Jag hade massor av tankar på saker jag ville göra med mitt fritidshus redan innan tillträdet. Som tur är så har jag nästan inte gjort något av det för hade jag gjort det så hade jag ångrat mig så hårt.

Jag hade satsat på VVS'n och köket först, d.v.s. göra det beboeligt och sedan ta grejer i takt med att ni lär känna huset. Speciellt eftersom det är ett så gammalt hus.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.