30 615 läst ·
547 svar
31k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Det är isåfall konstiga påstående från den industri som köper och sågar virke i Sverige..H heimlaga skrev:Det var många stora ord.
Sågstockar som huggs i dag har till största delen vuxit innan det moderna maskingallrandet kom igång.
Jag svarade på dina egendomliga påståenden gällande furu och så började du omedelbart prata gran. Jag använder helst gran till bärande konstruktioner men där finns också problem med lösvuxet grovkvistigt virke utan ordentlig hållfasthet eller hållbarhet.
Men visst vill du hålla på med små sågverk varsågod.
skogar som planterades 1940 och framåt har vi hämtat rätt bra med timmer och kubb ur vid detta laget..
Det är inte ofta alls som rot posterna är av obrukad skogsproduktion..
Jag läste häromdagen att 70% av alla journalister röstar V/S/MP. Det vore konstigt om inte detta lyste igenom i programmen.Maskintok skrev:
Vi kan ju ta in jordbruket också i debatten. Vi har bland världens strängaste djurskyddslagstiftning i Sverige. Det finns krav på betesdrift, yta per djur i stallar, förbud mot svansklippning på grisar, förbud mot fixering av digivande suggor, krav på bedövning vid kastrering av smågrisar, förbud mot tandklippning av smågrisar mm. Men när det sedan ska köpas in livsmedel till det offentliga är det offentlig upphandling och lägsta priset som gäller. Staten har alltså satt upp(BRA!) regler för svenska producenter men behöver inte själv köpa in produkter som är producerade enligt dessa regler.
Under torkan 2018 fanns det många bönder som var bedrövade över att inte kunna bärga så mycket foder så man klarade vintern. Köerna till slakterierna var så långa att det inte skulle gå att bli av med djur förrän våren 2019 när stallsäsongen var över. Då ville man att staten skulle köpa in stora mängder kött och lägga i fryslager för att nyttja i kök inom det offentliga som skolor och sjukhus. Dessa lagren finns, bland annat hos slakterier. Svaret blev att det ska utredas och det innebär i Sverige att det inte blir någonting.
Att staten inte ens i kristider kan gynna den svenska näringen är, i mitt tycke, bedrövligt.
Vi har under pandemin sett en stor ökning av efterfrågan på svenskt kött. Detta visar att när konsumenten väljer själv i affären köper man gärna svenskt. Tyvärr frågar få personer på restaurangen var köttet kommer ifrån.
Under torkan 2018 fanns det många bönder som var bedrövade över att inte kunna bärga så mycket foder så man klarade vintern. Köerna till slakterierna var så långa att det inte skulle gå att bli av med djur förrän våren 2019 när stallsäsongen var över. Då ville man att staten skulle köpa in stora mängder kött och lägga i fryslager för att nyttja i kök inom det offentliga som skolor och sjukhus. Dessa lagren finns, bland annat hos slakterier. Svaret blev att det ska utredas och det innebär i Sverige att det inte blir någonting.
Att staten inte ens i kristider kan gynna den svenska näringen är, i mitt tycke, bedrövligt.
Vi har under pandemin sett en stor ökning av efterfrågan på svenskt kött. Detta visar att när konsumenten väljer själv i affären köper man gärna svenskt. Tyvärr frågar få personer på restaurangen var köttet kommer ifrån.
precis, och att det skulle vara konspirationsteorier är humbug..pacman42 skrev:
Bara kolla på hur de har vinklat interjuver och program i tv och radio..
som idag... Det som hördes mest var regeringens val att ha ett stort möte i Malmö.. Och ytterligare kasta bort skattemedel..övriga nyheter fick nästan inte plats..
Problemet är att det inte gör någon skillnad. Restaurangen kan tyvärr inte höja priset med det som argument. Det räcker att de tappar en del kunder för att det skall bli ett problem. Jag pratade med kocken på en lunchrestaurang nära jobbet om detta och han sade att det inte gick, oavsett hur mycket han ville.G-83 skrev:
precis.pacman42 skrev:
Problemet är att det inte gör någon skillnad. Restaurangen kan tyvärr inte höja priset med det som argument. Det räcker att de tappar en del kunder för att det skall bli ett problem. Jag pratade med kocken på en lunchrestaurang nära jobbet om detta och han sade att det inte gick, oavsett hur mycket han ville.
En produkts innehåll kan bara påverka en liten del av den stora massan att betala mer för svenskt kött.. medans resten vill ha billigt, snabbt, gott kött... oavsett..
Restaurangerna ska inte klandras, de säljer det kunden vill betala för. Den lilla delen i mitt inlägg var mest för att visa att när konsumenterna själva plockar varor väljer de i stor utsträckning svenskt.pacman42 skrev:
Problemet är att det inte gör någon skillnad. Restaurangen kan tyvärr inte höja priset med det som argument. Det räcker att de tappar en del kunder för att det skall bli ett problem. Jag pratade med kocken på en lunchrestaurang nära jobbet om detta och han sade att det inte gick, oavsett hur mycket han ville.
Men att staten ställer krav på svenska producenter som sen inte tas i beaktande när stat, kommuner och landsting gör sina inköp är, i mitt tycke, snedvridet. Däremot slår politiker sig gärna för bröstet och berättar om vår svenska djurvälfärd när tillfälle ges.
OK, då kanske du kan berätta när SVT tog detta aktiva beslut? Vad föregick det och när fattades beslutet?Maskintok skrev:
De som säljer till lägsta priset behöver alltså inte bry sig om reglerna? Är det säljare som befinner sig utanför Sverige? Har du några bra exempel på hur det har gått till?G-83 skrev:
Vi kan ju ta in jordbruket också i debatten. Vi har bland världens strängaste djurskyddslagstiftning i Sverige. Det finns krav på betesdrift, yta per djur i stallar, förbud mot svansklippning på grisar, förbud mot fixering av digivande suggor, krav på bedövning vid kastrering av smågrisar, förbud mot tandklippning av smågrisar mm. Men när det sedan ska köpas in livsmedel till det offentliga är det offentlig upphandling och lägsta priset som gäller. Staten har alltså satt upp(BRA!) regler för svenska producenter men behöver inte själv köpa in produkter som är producerade enligt dessa regler.
Lagstiftning är på gång för att tvinga restauranger att ursprungsmärka sina köttråvaror.
Om en restaurang hade en rätt med svenskt gris för ett pris och sedan danskt gris för halva priset hade jag ändå valt den svenska.G-83 skrev:
Restaurangerna ska inte klandras, de säljer det kunden vill betala för. Den lilla delen i mitt inlägg var mest för att visa att när konsumenterna själva plockar varor väljer de i stor utsträckning svenskt.
Men att staten ställer krav på svenska producenter som sen inte tas i beaktande när stat, kommuner och landsting gör sina inköp är, i mitt tycke, snedvridet. Däremot slår politiker sig gärna för bröstet och berättar om vår svenska djurvälfärd när tillfälle ges.
Jag tror fler än jag vill göra bra val och stötta de lokala producenterna, men det är ofta för krångligt.
Den offentliga sektorn borde vara tvungen att köpa livsmedel som är producerat enligt det svenska djurhållningregelverket. Allt annat är bara konstigt.
Nu var det ju inte det jag kallade för en konspirationsteori, om du minns vad jag skrev.Maskintok skrev:
Allt man inte gillar på teve är inte vinklat. Själv tittar jag inte på teve sen drygt tio år så jag slipper bli irriterad.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...r-till-vanster/reptgB!EB7Ci25AFJnUE0Zv9No9eQ/P pmd skrev:
Undersökningen visar att 70,7 procent av de 150 svenska journalisterna som svarade skulle ha röstat på Vänsterpartiet, Socialdemokraterna eller Miljöpartiet om det var riksdagsval när frågan ställdes. Vänsterpartiet fick 32 procents stöd, mer än det dubbla av Miljöpartiets stöd på 14,7 procent. Högeroppositionen samlade endast 10 procent, mindre är än de två liberala mittenpartierna som tillsammans fick 14,6 procent.