P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tänk om ståliga och arbetsföra män skulle arbeta istället för att vara kränkta på nätet, vilken potential!

;)
som egen så är man hatad av denna stat..
Och jag har då fullt upp och mer därtill..
Men tar gärna tiden att vara här på forumet..

kränkt... Det är inget jag är eller kommer vara..

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
man blädrar skogen i...
En blädad skog skall alltid vara tät, även efter att den är genomgallrad. En gammal regel är att ”i en bra blädningsskog ska de rymmas fyra älskande par per hektar och en farmor ska kunna gå genom skogen utan att bli generad”.

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/26180/vad-ar-bladning.html

Jag var tvungen att googla upp vad blädning är ... :cool:

• Gilla
Dennis K
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
En blädad skog skall alltid vara tät, även efter att den är genomgallrad. En gammal regel är att ”i en bra blädningsskog ska de rymmas fyra älskande par per hektar och en farmor ska kunna gå genom skogen utan att bli generad”.

[länk]

Jag var tvungen att googla upp vad blädning är ... :cool:
Ja?
är det något du vill ha svar på i detta?
blädning är en gallring form..
Och en blädrad skog innehåller flera olika skikt... minst 2..men för att det ska bli en fullskiktad skog så måste det vara minst 3 skikt.

Kom ett hundratal inlägg in i tråden utan att se någon egentlig diskussion om basindustrins förutsättning mer än en lång diskussion om fågelholkar (faktiska sådana, inte att politiker bildligen såg ut som sådana när de såg effekterna av de beslut de tagit).

Är det värt att dyka in i 2–300 inlägg till, eller har jag inte missat något?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kom ett hundratal inlägg in i tråden utan att se någon egentlig diskussion om basindustrins förutsättning mer än en lång diskussion om fågelholkar (faktiska sådana, inte att politiker bildligen såg ut som sådana när de såg effekterna av de beslut de tagit).

Är det värt att dyka in i 2–300 inlägg till, eller har jag inte missat något?
Nä läs de sista 2 sidorna och fram hit... Så

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag läste och häpnade härom veckan att noll (0) nya gruvor öppnats sedan den nu gällande miljöbalken infördes. Det är alltså över 20 år, med omväxlande regeringar och maktkoalitioner. När vi nu också ser flera exempel på ansökningar som avvisas på formfel efter årslånga (eller mer) processer blir man också bedrövad.

Jag vill inte ha en korporativ stat, där utvalda företag får gräddfiler för att göra saker halvt-om-halvt på statlig beställning, men nuvarande system där det går att plöja ner tiotals eller hundratals miljoner i ansökningar som inte ens prövas är nästan lika absurt. Bättre processer där ansökningar kan kompletteras och rättas så att de i alla fall blir prövade i sak krävs.

Vi behöver också en fundamental översyn av det förvaltningsrättsliga systemet. Förr hade detta regeringen i toppen. Tidigt 1900-tal frikopplades Regeringsrätten delvis från regeringen och sen tidigt 70-tal är domstolen fristående och heter sen ett decennium tillbaka istället Högsta förvaltningsdomstolen. Regeringen har dock rätt att gå in och ta över vissa (som den bedömer) viktiga mål. Så i någon mån står regeringen kvar i toppen, när den vill.

Denna ventil, att man kan politisera domar, tror jag gör att man i miljömål i synnerhet skapat ett system byggt på rosa drömmar. För blir det viktigt på riktigt för Sverige som land kan ju regeringen gå in och avgöra en fråga politiskt, oavsett vad lagen säger. Som exemplet med gruvor antyder sker dock denna realpolitiska korrigering ytterst sällan.

Fordom fanns ett uttryck i näringslivet: ”kan vi lita på att sossarna ljuger?” Med det menades alltså att man förväntade sig ett mått av politisk demagogi, men att det sen fanns en stark realpolitisk falang som modererade sig i handling. Det gick väl sådär. Nu tror jag inte heller att någon utgår från att några politiker ljuger. Överdriver lite, ja, men inte mer än så.

Så de lagar vi har och tar fram, de är faktiskt tänkta att följas. Jag är dock skeptisk till att politiker i något parti har realpolitisk förmåga nog att faktiskt genomdriva väl balanserade system som gynnar svensk industri, utan de fastnar alla i sina olika sfärers särintressen. Ska murarna av dåliga regler rivas måste det ske på annat vis – men fan vet hur.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Ja?
är det något du vill ha svar på i detta?
Nej då.
Det skrevs om blädning, jag visste inte vad det betyder, så jag googlade.
Kom till den länk jag klistrade in.
Tyckte det om älskande par och mormor var så roligt att jag inte kunde hålla mig från att skriva inlägget.

En annan baktanke var att andra som inte visste vad blädning är får en länk att läsa.

Så nej, det finns inget speciellt att kommentera. Det räcker bra om du småler lite åt det jag citerade. :D

• Haha
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej då.
Det skrevs om blädning, jag visste inte vad det betyder, så jag googlade.
Kom till den länk jag klistrade in.
Tyckte det om älskande par och mormor var så roligt att jag inte kunde hålla mig från att skriva inlägget.

En annan baktanke var att andra som inte visste vad blädning är får en länk att läsa.

Så nej, det finns inget speciellt att kommentera. Det räcker bra om du småler lite åt det jag citerade. :D
Jodå det gjorde jag (y)
Men är det så att man vill ha mer info om blädning och skiktade skogar så är det bara att fråga..

Men vad det gäller att få fram virke till industri genom blädning så är det ett väldigt uselt sätt att kunna leverera kvantitet..
Däremot kvalitet är en annan fråga.. Men det vill sällan industrin ha..

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Här i Götaland vill industrin gärna ha kvalitet, men vad gäller gran är det i princip omöjligt att få extra betalt för kvalitet, allt friskt garantimmer jag sålt mäts in som 1kval. Kraven är låga och det går att sälja "åkergran" med breda årsringar och köpsågverken kan likafullt producera c24 virke

Tall är ju svårare att producera 1kval och jag hävdar att det är nästan omöjligt med korta omloppstider

Nu vill ju EU begränsa skogsbruket så skogsindustrins bästa tid har nog passerat.

P
Maskintok skrev:
Det som är lokalt och nära skall alltid prioriteras emot importerat.
Vi ska i Sverige gynna den svenska jordbrukets medlemmar inte aktivt undergräva dem med pålagor eller skattehöjningar.
Ska och ska, det är väl upp till var och en? Jag väljer alltid svenskproducerade ekologiska köttvaror (om det finns) och helst närproducerade grönsaker (finns i min trädgård under odlingsperioden), men den som vill handla från andra länder ska väl inte förbjudas att göra det?

Redigerat:
P
skoge skoge skrev:
JanuariÖverensKommelsen...GÖK är ett bättre namn på den,den var helt koko
Eller kanske GÖKunge?

P
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Ingen länk till själva undersökningen?

Världen idag är en tidning som står Kristdemokraterna nära så jag skulle lite mer på siffrorna om jag fick läsa undersökningen och inte bara ett referat. Hur gjordes utvalet, t.ex.?

P
Maskintok skrev:
Jodå det gjorde jag (y)
Men är det så att man vill ha mer info om blädning och skiktade skogar så är det bara att fråga..

Men vad det gäller att få fram virke till industri genom blädning så är det ett väldigt uselt sätt att kunna leverera kvantitet..
Det borde väl gå åt mer bränsle (mest diesel antar jag) per kubikmeter virke när man blädar?

• Gilla
1
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ingen länk till själva undersökningen?

Världen idag är en tidning som står Kristdemokraterna nära så jag skulle lite mer på siffrorna om jag fick läsa undersökningen och inte bara ett referat. Hur gjordes utvalet, t.ex.?
Jag skulle vilja lägga till ytterliggare en frågeställning; hur står sig journalister jämfört med ett liknande underlag, dvs ungefär samma utbildningsnivå osv? För att komma in på journalistutbildningen måste man ha tidigare akademiska meriter och sedan läggs en journalistexamen ovanpå detta.

Jag antar att man skulle kunna hitta ganska stora skillnader för alla yrkesgrupper, beroende på vad man jämför denna med.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.