30 615 läst ·
547 svar
31k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Jag tror det kommer gå snabbt nu med bilomställningen, vi har passerat tipping point i frågan och nu kommer det att gå snabbt utför för ICE-bilarna, behövs snart inte mycket politiska styrmedel utan det löser sig självt.P pmd skrev:
Tror öht att diskussionen snart kommer ändrats helt och hållet, vi gamlingar tappar inflytande, rätteligen, och de som kommer efter kommer inte vara så trångsynta och toleranta. De hänsyn vi idag visar till gamla vanor och industrier kommer inte att finnas, det kommer ställas oerhörda krav som kommer accelerera omställningen bortom allt vi idag kan tänka oss, "man måste knäcka några ägg för att göra en omelett".
Det blir nog fortfarande att vara svårt för politiker att vinna val på att lova standardsänkningar.
Basindustri kommer även i fortsättningen att behövas för att välfärden ska bibehållas. Sjukvård och föräldraledighet kommer inte många att vilja minska på.
Basindustri kommer även i fortsättningen att behövas för att välfärden ska bibehållas. Sjukvård och föräldraledighet kommer inte många att vilja minska på.
Att konsumtionen måste minska kommer de ha mycket lättare att förstå, tvärtom så kommer politiker som inte accepterar detta aldrig vara relevanta igen, de du ser nu kommer vara de sista. Detta är min framtidsspaning, jag är ganska övertygad att det kommer så snart att vi får se hur det blir.P pmd skrev:
Medlem
· Halland
· 4 512 inlägg
Det handlar om ren kolonialpolitik från EU. Jag tycker i stället att man skulle förbjuda kol och naturgas med omedelbar verkar och att Tyskland skulle tvingas att plantera skog på alla dagbrott för kol samt att hela Spanien skulle plantera skog i inlandet.Maskintok skrev:
tyskland skulle behöva sköta sina skogar och inte hålla på med blädning...A Anders_Nilsson skrev:
Då skulle deras skogar börja binda co2 igen..
Jag tycker att vi ska bruka den svenska skogen, vad tyskar och spanjorer gör med sin skog tycker jag inte vi har med att göra, lika lite som jag tycker att EU med taxonomin ska styra vad vi gör med vår skog.A Anders_Nilsson skrev:
Jag vet inte om förbud mot kol och naturgas är rätt väg att gå heller, jag tror mer på 'morötter', förenklingar och kanske även skattelättnader för förnybara energislag.
Du bara malar på om att vi måste ha ett intensivare skogsbruk för att hårt driven ungskog binder mest koldioxid. Trots att jag gång på gång har påtalat att den koldioxiden inte är bunden någon längre tid och att utan ordentligt sågvirke tvingas vi bygga av betong och stål som frigör enorma mängder koldioxid när de tillverkas.Maskintok skrev:
Jag håller med dig om att miljömupparna inte vet vart de är på väg och eftersom de irrar omkring med förbundna ögon har de kört i diket och stjälpt så bara ena bakhjulet på elbilen sticker upp ur ävjan men för den skull behöver vi inte köra i andra diket.
Det är bevisat åtskilliga gånger att stående skog som passerat en viss ålder binder mindre co2.H heimlaga skrev:Du bara malar på om att vi måste ha ett intensivare skogsbruk för att hårt driven ungskog binder mest koldioxid. Trots att jag gång på gång har påtalat att den koldioxiden inte är bunden någon längre tid och att utan ordentligt sågvirke tvingas vi bygga av betong och stål som frigör enorma mängder koldioxid när de tillverkas.
Jag håller med dig om att miljömupparna inte vet vart de är på väg och eftersom de irrar omkring med förbundna ögon har de kört i diket och stjälpt så bara ena bakhjulet på elbilen sticker upp ur ävjan men för den skull behöver vi inte köra i andra diket.
När man blädrar skogen i Tyskland så är det just sådan skog... klimatnyttan blir noll.
Däremot har det andra fördelar.
Men ett intensivare skogsbruk ge klimat nytta, så är det bara. nä om du tolkat det så med ungskogen.. däremot så är skog efter 80 år mindre bra för miljön.. Då den tar upp mindre... skog i Sverige avverkas vid 65
..och då är det rätt bra med timmer utdelning.
Medlem
· Halland
· 4 512 inlägg
Vi kunde ju ha en större mångfald i skogsbruket och visst kan vi minska hyggesstorlekarna men vi måste ha ett skogsbruk som ger en viss avkastning. Dock anser jag att det viktigaste är att vi accepterar att vi skall bruka skogen, inklusive för uppvärmning och att svensk skog inte skall vara till för att andra länder skall kunna missköta sina utsläpp.
Tyskland och andra länder på kontinenten måste förstå att de behöver minska sina utsläpp och styra bort från fossilt, men detta lär inte ske för Tyskland och Polen har stora tillgångar kol (av varierande kvalitet) som är lätt att utvinna).
Tyskland och andra länder på kontinenten måste förstå att de behöver minska sina utsläpp och styra bort från fossilt, men detta lär inte ske för Tyskland och Polen har stora tillgångar kol (av varierande kvalitet) som är lätt att utvinna).
genomsnitts hygget idag är på 3 ha.A Anders_Nilsson skrev:Vi kunde ju ha en större mångfald i skogsbruket och visst kan vi minska hyggesstorlekarna men vi måste ha ett skogsbruk som ger en viss avkastning. Dock anser jag att det viktigaste är att vi accepterar att vi skall bruka skogen, inklusive för uppvärmning och att svensk skog inte skall vara till för att andra länder skall kunna missköta sina utsläpp.
Det blir mindre och mindre..
Så med detta så är det ett mer precist skogsbruk som tar plats.
avsättningarna är redan rejält stora för mångfald och naturhänsyn.
Läste nyss att en bro i Skellefteå som skall byggas i trä kommer att bli uppåt 30 miljoner dyrare pga dyrare virke. I artikeln nämns ett antal olika orsaker, men en som känns relevant i detta sammanhanget är att "klimatsmart" byggande utan betong kommer att hålla uppe virkespriserna framöver. Det är i alla fall bra för den svenska skogsnäringen, om de nu får avverka i framtiden.