Hej, har ett hus med källare som är byggt 1974. I källaren finns en bastu och utanför den ett ”omklädningsrum” enligt orginalritningen. Vi ska nu bygga om det till ett badrum. Av den anledningen så bilade vi upp delar av bottenplattan för att lägga ner avlopp till blivande duschar, handfat och toalett.
Under plattan var det inget singel utan mer en blandning av stora stenar i fin sand. Det gör att det står vatten under plattan som inte dräneringen tar. Plattan är 150kvm.
Jag har gjort en provisorisk pumpbrunn för att håla undan vattnet. Nu är snart nya avloppet färdigt och det är dags att armera och gjuta igen. Så därav min fråga…
Hur ska jag göra, då det hela tiden står och rinner till vatten under plattan? Jag tänker att det finns risk för att betongen inte brinner av den anledningen. Jag tänker att det blir lättast att blanda själv på plats, det är inte så stor mängd. En betongbil med pump och slang blir för dyrt.
Finns det något jag kan blanda i betongen som gör den mer beständig mot vattnet? Eller kanske helt enkelt låta pumpen stå kvar där nere och gjuta igen över den och när betongen brunnit klart, fimpa slangen och elen?
Under plattan var det inget singel utan mer en blandning av stora stenar i fin sand. Det gör att det står vatten under plattan som inte dräneringen tar. Plattan är 150kvm.
Jag har gjort en provisorisk pumpbrunn för att håla undan vattnet. Nu är snart nya avloppet färdigt och det är dags att armera och gjuta igen. Så därav min fråga…
Hur ska jag göra, då det hela tiden står och rinner till vatten under plattan? Jag tänker att det finns risk för att betongen inte brinner av den anledningen. Jag tänker att det blir lättast att blanda själv på plats, det är inte så stor mängd. En betongbil med pump och slang blir för dyrt.
Finns det något jag kan blanda i betongen som gör den mer beständig mot vattnet? Eller kanske helt enkelt låta pumpen stå kvar där nere och gjuta igen över den och när betongen brunnit klart, fimpa slangen och elen?
Jag är ingen expert och det besvarar inte frågan, men är den där 180 gradersböjen verkligen en bra idé?
Åt ena hållet är det bastun, ena hållet är yttervägg och sista är en vägg till angränsande hall. Jag var först inne på en permanent pumpbrunn men det blir ett för stort projekt. Samt att det bara hjälper ytterst lokalt. Inget dränerande material under plattan.J Jansson69 skrev:
Fast tycker att du ska tänka en vända till även om det känns lokalt så sänker du vatten nivån på ett relativt stort område kanske inte överallt för det är svårt att se men definitivt hade jag försökt att klura ut en mer permanent lösning..Dennis T skrev:
För vatten tryck vill man inte ha under huset så..
Klicka här för att svara