8 698 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Hur skall jag få fiber till min adress?
Har lite samma sits fast här fick jag ett prisförslag på 40-50000 för ca 100 meter grävning. Jag tog inte det.G Gabriel Romberg skrev:
Luftfiber kanske kan vara något för dig om det finns telestolparG Gabriel Romberg skrev:
Vad kommer det att kosta, entreprenör eller om du gör det själv?G Gabriel Romberg skrev:
Har du jämfört kostnad och hastighet med tex Starlink?
https://www.starlink.com/se/service-plans
Som jag sagt innan. Fiberbranche är den mest illaluktande illaskötta branschen jag kan tänka mig som jag haft att göra med. Ett soppkök i Bangladesh har mer trovärdighet än valfri operatör…hur fan de kan tjäna pengar med denna usla service är en gåta. Öppetider för telefon-support: varannan vecka onsdagar när det är skottår..
Gav upp ganska omgående kör starlink eller Telia mobilt fast bredband. Samma pris 100mbit.
Gav upp ganska omgående kör starlink eller Telia mobilt fast bredband. Samma pris 100mbit.
Inte jag heller, jag har inte själv Starlink, men det kostar under 5 hundringen för obegränsad surf i månaden och fungerar överallt där det finns bar himmel plus en engångskostnad för antenn, router mm 2000-3000kr beroende på vad man vill ha.
Ta ett mobilt bredband, har ett från Telia och det funkar bra, är dessutom billigt.G Gabriel Romberg skrev:
TRYD
Nu luktar väl förvisso Starlink mer illa än soppköket i Bangladesh nu för tiden 😉Y Ylex skrev:Som jag sagt innan. Fiberbranche är den mest illaluktande illaskötta branschen jag kan tänka mig som jag haft att göra med. Ett soppkök i Bangladesh har mer trovärdighet än valfri operatör…hur fan de kan tjäna pengar med denna usla service är en gåta. Öppetider för telefon-support: varannan vecka onsdagar när det är skottår..
Jag har varit aktiv i olika fiberbyggen och ser samma problemfråga över allt.G Gabriel Romberg skrev:
De som är möjligt och lika billigt är två lösningar förutom att gräva själv är att Du går in på Google och söker om det finns trådlöst nätverk med wifi över luft likt satelitantenn eller ett mobilt nätverk via tex Telia som jag har (Tele2, Treosv). Alla dessa lösningar är billigare och förhandlingsbara om man dessutom ansluter tilläggstjänster.
Lycka till!
Funkar Starlink och inte är dyrare eller sämre tjänster då funkar det för Dig. Så vad vill Du ändra på? Regelverket kring att etablera fibernät är rätt strikta, men önskar Du gräva fram data och uppgifter då ska Du börja och läsa ansökningar och tillstånd samt ev bidrag.G Gabriel Romberg skrev:
Dessa finns hos Länsstyrelse, Jordbruksverket, Kommunen och Ledningsmyndigheter för ledningstillstånd. Försök även att hitta WiFi företagets säljreklam och avtal vid etableringen.
Har zDu gjort allt detta finns två vägar överklaga/förhandla eller lägga ned. Företaget sitter i förarstol trots allt.
Så lycka tiil