8 131 läst ·
145 svar
8k läst
145 svar
Hur skall det gå för Tesla nu?
Nu tror jag inte att Musk själv gör någon bedömning men att planera för utlandsetableringar med google translate som rådgivare är en säker väg till misstag, om din teori nu skulle vara korrekt.Intet skrev:
Musk fick personifiera de som skötte Teslaetableringen i Sverige. Även i mina Svenskaböcker i skolan betydde "frivilligt","frivilligt". Det finns därför ingen risk att Google denna gång översatt fel. Mer troligt är att metalls högmod grumlat ögonen på deras tjänstemän så att defick för sig att Tesla var som vilken salladsbar som helst.D djac skrev:
Samma misstag har fått mången mobbare att bita i gräset.
Det blir fel när man är bokstavstrogen, att ta ett ord utan att förstå sammanhanget är ett tecken på att man är lagt åt sekthållet.Intet skrev:
Musk fick personifiera de som skötte Teslaetableringen i Sverige. Även i mina Svenskaböcker i skolan betydde "frivilligt","frivilligt". Det finns därför ingen risk att Google denna gång översatt fel. Mer troligt är att metalls högmod grumlat ögonen på deras tjänstemän så att defick för sig att Tesla var som vilken salladsbar som helst.
Samma misstag har fått mången mobbare att bita i gräset.
Det var ju illa. Vad var det du inte förstod? Jag läser oftast igenom mina längre inlägg flera gånger för att få de lättbegripliga och med ett varierande språkbruk. Men ibland blir jag blind på min egen text.
Oftast får jag rätta till felstavningsprogrammets illdåd.😀
Oftast får jag rätta till felstavningsprogrammets illdåd.😀
Nu äntligen, kanske metalls frodiga kontorister slipper spela arga unga bilreparatörer framför fabriksportarna, för nu verkar det som att facket insett att den gamla vanliga salladsbarmetoden med massiv övermak inte biter på Tesla.
Nu vill de plötsligt förhandla.
Inte en dag för sent.
https://www.sverigesradio.se/artikel/if-metall-oppnar-for-nya-losningar-i-tesla-strejken
Nu vill de plötsligt förhandla.
Inte en dag för sent.
https://www.sverigesradio.se/artikel/if-metall-oppnar-for-nya-losningar-i-tesla-strejken
Fortsätt betala medlemsavgifter till något som absolut inte är för medlemmarnas bästa.
Ett slöseri av resurser
Ett slöseri av resurser
Facket är absolut nödvändigt om man skall få ut betalat någon lön och få drägliga arbetsförhållanden utan att tvingas bokstavligen skära halsen av chefer. Personligen föredrar jag en arbetsmarknad där tvister avgörs med hjälp av avtal mellan jämlika parter tolkade av jurister och domstolar så man inte blir tvungen att sköta det själv med kniven eller yxan.
Dessutom har hederliga företagare bättre möjligheter att konkurrera på jämlika villkor när det är svårare för skurkarna att hålla nere sina kostnader genom att stjäla lönen eller lägga beslag på anställdas privata egendom.
Som enskild privatperson utan fackförening har man små möjligheter att vinna i rätten när arbetgivaren låter bli att betala lönen eller lägger beslag på ens bil eller verktyg och har egna jurister. Det där har jag erfarenheter av.
Det sprids mycket propaganda mot fackföreningana nu men man ser ju på innehållet i propagandan vem som ligger bakom. De oseriösa företagarna. Skurkarna. Påhejade av en liten grupp anställda som har levt sitt liv i en fantasibubbla och inte vet någonting om den brutala verkligheten.
Till kännedom kan jag meddela att jag en gång för länge sedan var mycket nära att tvingas hugga kniven i en arbetsgivare som inte visste att jag var med i facket och försökte nyttja sitt övertag för ren utpressning. Det var fantasisummor som skulle betalas kontant utan kvitto som ersättning för diverse skitsaker som han delvis själv hade förorsakat. Med hot om rättegång mot hans medbrottsling/svåger/affärsjurist.
Lyckligtvis kom jag ihåg mitt medlemskap i Byggnadsförbundet så jag lät deras jurister ta hand om saken. Efter en 5 år lång rättsprocess var alla krav på mig avskrivna och han blev tvungen att betala ut min lön som han hade hållit inne för att jag var olydig. Skulle jag inte ha haft facket bakom mig skulle det inte ha funnits något alternativ till att ha ihjäl honom. 15 år i fängelse för dråp skulle ha varit billigare för mig än att gå med på hans krav.
Så sent som i fjol blev jag utsatt för någonting som var tänkt att bli ocker/utpressing på gränsen till människohandel. I Norge. Vis av erfarenhet hade jag gått med i Fellesforbundet och de hjälpte mig att få ut min utlovade lön. Som hög och som enligt arbetsgivarens egen utsago inför vittnen aldrig var tänkt att betalas utan bara hade varit utlovad för att locka dig mig. Med hjälp av Fellesforbundet och slutkunden på projektet fick jag med mig alla mina verktyg och min bil ut ur Norge och hem igen.
Dessutom har hederliga företagare bättre möjligheter att konkurrera på jämlika villkor när det är svårare för skurkarna att hålla nere sina kostnader genom att stjäla lönen eller lägga beslag på anställdas privata egendom.
Som enskild privatperson utan fackförening har man små möjligheter att vinna i rätten när arbetgivaren låter bli att betala lönen eller lägger beslag på ens bil eller verktyg och har egna jurister. Det där har jag erfarenheter av.
Det sprids mycket propaganda mot fackföreningana nu men man ser ju på innehållet i propagandan vem som ligger bakom. De oseriösa företagarna. Skurkarna. Påhejade av en liten grupp anställda som har levt sitt liv i en fantasibubbla och inte vet någonting om den brutala verkligheten.
Till kännedom kan jag meddela att jag en gång för länge sedan var mycket nära att tvingas hugga kniven i en arbetsgivare som inte visste att jag var med i facket och försökte nyttja sitt övertag för ren utpressning. Det var fantasisummor som skulle betalas kontant utan kvitto som ersättning för diverse skitsaker som han delvis själv hade förorsakat. Med hot om rättegång mot hans medbrottsling/svåger/affärsjurist.
Lyckligtvis kom jag ihåg mitt medlemskap i Byggnadsförbundet så jag lät deras jurister ta hand om saken. Efter en 5 år lång rättsprocess var alla krav på mig avskrivna och han blev tvungen att betala ut min lön som han hade hållit inne för att jag var olydig. Skulle jag inte ha haft facket bakom mig skulle det inte ha funnits något alternativ till att ha ihjäl honom. 15 år i fängelse för dråp skulle ha varit billigare för mig än att gå med på hans krav.
Så sent som i fjol blev jag utsatt för någonting som var tänkt att bli ocker/utpressing på gränsen till människohandel. I Norge. Vis av erfarenhet hade jag gått med i Fellesforbundet och de hjälpte mig att få ut min utlovade lön. Som hög och som enligt arbetsgivarens egen utsago inför vittnen aldrig var tänkt att betalas utan bara hade varit utlovad för att locka dig mig. Med hjälp av Fellesforbundet och slutkunden på projektet fick jag med mig alla mina verktyg och min bil ut ur Norge och hem igen.
Men du måste väl förstå att din situation där du ser det som ett fullgott alternativ att mörda chefen inte tillhör vanligheterna. Istället framställer du dig själv som en parodi på en Österbottning.H heimlaga skrev:Facket är absolut nödvändigt om man skall få ut betalat någon lön och få drägliga arbetsförhållanden utan att tvingas bokstavligen skära halsen av chefer. Personligen föredrar jag en arbetsmarknad där tvister avgörs med hjälp av avtal mellan jämlika parter tolkade av jurister och domstolar så man inte blir tvungen att sköta det själv med kniven eller yxan.
-Inte sjära , bara rispa.
De Teslaanställda verkar inte hålla med dig, då flertalet av dom inte var med i facket och trots det kanske inte tänker drämma momentnyckeln i nacken på förmannen, för att de helt enkelt fick ut sin lön på avtalad tid.
Tråkigt för dig att du råkade ut för det.H heimlaga skrev:Facket är absolut nödvändigt om man skall få ut betalat någon lön och få drägliga arbetsförhållanden utan att tvingas bokstavligen skära halsen av chefer. Personligen föredrar jag en arbetsmarknad där tvister avgörs med hjälp av avtal mellan jämlika parter tolkade av jurister och domstolar så man inte blir tvungen att sköta det själv med kniven eller yxan.
Men , jag har helt andra uppfattningar och erfarenheter. Lönen har alltid landat i rätt tid , och utlägg korrigeras omedelbart. Och jag skulle aldrig betala en krona till ett fackförbund.
Räkna ut vad du faktiskt har betalat i medlemsavgift under alla år , och ställ det mot att be en arbetsgivare dra åt helvete och missa en ev lön. Så ser du vart du hade sparat pengar
Det har jag räknat ut. Någonstans mellan 35000 och 40000 euro före skatt i obetalad lön har jag kunnat driva in genom åren till tack vare facket.S Simonstahl skrev:Tråkigt för dig att du råkade ut för det.
Men , jag har helt andra uppfattningar och erfarenheter. Lönen har alltid landat i rätt tid , och utlägg korrigeras omedelbart. Och jag skulle aldrig betala en krona till ett fackförbund.
Räkna ut vad du faktiskt har betalat i medlemsavgift under alla år , och ställ det mot att be en arbetsgivare dra åt helvete och missa en ev lön. Så ser du vart du hade sparat pengar
Plus att jag har kunnat hindra arbetsgivare från att stjäla verktyg till ett värde av gissningsvis 10000.
plus att jag har kunnat undvika att bli betalningsansvarig för några hundra tusen och undvika att få hälsan förstörd och undvika att bli skuldträl utan kontroll över min egen ekonomi.
Som jag skrev skulle det ha varit billigare att slå ihjäl chefen och sitta av det i fängelse den första gången. Senast i Norge handlade det om ännu större pengar.
Så går det väl till i kriminella miljöer?H heimlaga skrev:Det har jag räknat ut. Någonstans mellan 35000 och 40000 euro före skatt i obetalad lön har jag kunnat driva in genom åren till tack vare facket.
Plus att jag har kunnat hindra arbetsgivare från att stjäla verktyg till ett värde av gissningsvis 10000.
plus att jag har kunnat undvika att bli betalningsansvarig för några hundra tusen och undvika att få hälsan förstörd och undvika att bli skuldträl utan kontroll över min egen ekonomi.
Som jag skrev skulle det ha varit billigare att slå ihjäl chefen och sitta av det i fängelse den första gången. Senast i Norge handlade det om ännu större pengar.