1 881 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Hur ska vi framföra till hantverkaren att vi hitintills inte är nöjda?
Hej, ny i forumet men försöker mig på att hjälp!
Vi är nyblivna ägare till ett radhus vi ännu inte flyttat in i. Har efter MÅNGA år i lägenhet äntligen köpt något eget men för att kunna flytta in i något med nya ytskikt överallt tog vi en extra månadshyra för att anlita hantverkare att utföra arbetet i ett tomt hus innan vi flyttar in. Skrev kontrakt i måndags och i tisdags började de på arbetet. Nu är det helg och vi har varit i huset både lördag och söndag och grejat med annat.
Jag förstår ju att man inte kan klaga på vad som helst och att man inte kan vara hur petig som helst men var går gränsen?
Jobbet består i att bredspackla alla väggar släta där det suttit strukturtapet. Även tak ska målas och det ska monteras nya lister i golv och tak.
I hallen på entréplan har man redan hunnit spackla och stryka första gången. Ska visa lite bilder på hur väggen ser ut. Ska man verkligen acceptera dessa ojämnheter? Detta är ett axplock:
Sedan är det som sagt struket en gång och då ser det ut så här, massor med bubblor, hål och knottror. Ser ut så överallt på olika ställen i hallen. Ser för jävligt ut:
Är jag för petig? Jag tycker inte det är tillräckligt bra.
Sedan har vi beställt att man ska sätta igen ett dörrhål men det är inte påbörjat men det är både spacklat och målat en gång. Gör man verkligen det i denna ordning?! Känns som att man behöver göra om ytan runtomkring när hålet är igensatt?
Vi har försett de med egen färg och spackel, det var inga problem och vi talar inte om någon billig skit utan här är det Beckers a 1595:- per 9 liters hink. Känns som att de eventuellt slösar med material nu om dom gjort sakerna i fel ordning? Har ingen lust att köpa mer färg och jag vill absolut inte betala för att de ska åtgärda eventuella brister?
Vad ska vi göra? Känns som det bästa vore att den vi beställt jobbet av, som är projektledare och som räknat på offerten, borde komma på plats redan imorgon bitti för att vi ska kunna visa vad vi inte är nöjda med så här långt och att vi såklart utgår från att dom gör om och rätt utan att det medför extra debitering? Gissar att det inte är lönt att prata direkt med målaren och han kommer ändå känna sig trampad på tårna för att vi klagar?
Ska vi acceptera detta och räkna med att man får stå ut med skavanker här och där och att det inte blir bättre ”för den här pengen” ?
Snälla, ge mig råd vad vi ska göra!
Vi är nyblivna ägare till ett radhus vi ännu inte flyttat in i. Har efter MÅNGA år i lägenhet äntligen köpt något eget men för att kunna flytta in i något med nya ytskikt överallt tog vi en extra månadshyra för att anlita hantverkare att utföra arbetet i ett tomt hus innan vi flyttar in. Skrev kontrakt i måndags och i tisdags började de på arbetet. Nu är det helg och vi har varit i huset både lördag och söndag och grejat med annat.
Jag förstår ju att man inte kan klaga på vad som helst och att man inte kan vara hur petig som helst men var går gränsen?
Jobbet består i att bredspackla alla väggar släta där det suttit strukturtapet. Även tak ska målas och det ska monteras nya lister i golv och tak.
I hallen på entréplan har man redan hunnit spackla och stryka första gången. Ska visa lite bilder på hur väggen ser ut. Ska man verkligen acceptera dessa ojämnheter? Detta är ett axplock:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan är det som sagt struket en gång och då ser det ut så här, massor med bubblor, hål och knottror. Ser ut så överallt på olika ställen i hallen. Ser för jävligt ut:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är jag för petig? Jag tycker inte det är tillräckligt bra.
Sedan har vi beställt att man ska sätta igen ett dörrhål men det är inte påbörjat men det är både spacklat och målat en gång. Gör man verkligen det i denna ordning?! Känns som att man behöver göra om ytan runtomkring när hålet är igensatt?
Logga in
Skapa konto
Vi har försett de med egen färg och spackel, det var inga problem och vi talar inte om någon billig skit utan här är det Beckers a 1595:- per 9 liters hink. Känns som att de eventuellt slösar med material nu om dom gjort sakerna i fel ordning? Har ingen lust att köpa mer färg och jag vill absolut inte betala för att de ska åtgärda eventuella brister?
Vad ska vi göra? Känns som det bästa vore att den vi beställt jobbet av, som är projektledare och som räknat på offerten, borde komma på plats redan imorgon bitti för att vi ska kunna visa vad vi inte är nöjda med så här långt och att vi såklart utgår från att dom gör om och rätt utan att det medför extra debitering? Gissar att det inte är lönt att prata direkt med målaren och han kommer ändå känna sig trampad på tårna för att vi klagar?
Ska vi acceptera detta och räkna med att man får stå ut med skavanker här och där och att det inte blir bättre ”för den här pengen” ?
Snälla, ge mig råd vad vi ska göra!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 893 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 893 inlägg
En fallgrop jag har märkt i andra trådar är att spackling inte alltid inkluderar att åtgärda bubblor, om inte det står uttryckligen. Stäm av det, och var beredd på att det är ett tillval ni kan behöva köpa.
Lärpenning.
I dessa tider med 50% ROT är ALLA duktiga hantverkare uppbokade minst till 1/2
1. En duktig hantverkare har ofta 6 månader kö
2. Kolla deras ekonomi på merinfo.se
3. Referenser.
Men nej det där är inte ok
Hur ska du klöaga?
Ja. med munnen och tydliga ord.
Ni har väl inte betalat iaf?
För övrigt är det ju bara första lagret så med lite tur fyller nästa lager igen allt.
3. Referenser.
Hur ska du klöaga?
För övrigt är det ju bara första lagret så med lite tur fyller nästa lager igen allt.
Det gjorde målarna här med faktisktKloppe skrev:
Rev bort all gammal tapet. Spacklade. grundmålade. spacklade.
Nej vi har inte betalt än. De har varit och jobbat hos oss i 4 dagar och har minst hela nästa vecka också, förmodligen måndag-tisdag veckan därpå.Appendix skrev:
Lärpenning.
3. Referenser.
Hur ska du klöaga?
Givetvis ska vi prata med de redan imorgon bitti men jag ville höra mig för om det ens var lönt eller om det bara är så att man får räkna med det.
Som svar på att alla duktiga hantverkare är uppbokade så har du nog rätt i det. Jag bokade dock detta jobb i slutet av augusti så jag har inte tagit första bästa tillgängliga med 1 veckas varsel! Goda referens från MÅNGA så jag har valt med omsorg.
Kan ju vara så att arbetet är:Appendix skrev:
1. spackla
2. måla
3. spacka igen
4. måla lager 2
vill minnas att jag frågade om grundfärg behövdes och fick svaret att man lika gärna kan grunda med färgen vi ska ha och isåfall är vi ju bara på "steg 2" och att en spackling och ytterligare målning återstår och att det kanske blir bra?
Jag är amatör kring detta och känner att det är bättre att man i god tid (vilket jag tycker det är efter 4 dagars arbete) tar en dialog och diskuterar så att det blir som man förväntat sig och detta så fort som möjligt så att eventuella åtgärder kan göras omgående utan att förstöra eller fördröja jobbet
Har ni någon åsikt kring igensättandet av dörren? Behöver man inte gå på den direkt så att säga eller varför har man valt att inte göra det och spackla och grunda på väggarna som är i anslutning?
Ring projektledaren direkt imorgon bitti och tala om att du varit där ute och kollat och är osäker på en del och beskriv det du skrivit här. Be honom komma ut och möta upp dig på plats i mitten av veckan för att gå igenom läget. De allra flesta seriösa firmor komma att styra upp jobbet ifall man påpekar i tid och på ett bra sätt. De kanske har satt någon nyanställd oerfaren på jobbet och då vill projektledaren också ha återkoppling på hur det går.
Nej dom e inte klara, dom har MINST 5 dagars jobb till (troligen 7) då det ska upp lister i golv och tak samt att dom nästan är klara med uppsättning av 2 nya gipstak som sedan ska spacklas och målas.Kloppe skrev:
Jobbet är spackling och strykning 2 gånger med täckfärg och där man kommit längst (då man kommit olika långt i olika delar) är att man spacklat en gång och gjort en strykning. Vet inte om de avser spackla igen på en sådan yta innan strykning 2.
Får åka dit imorgon bitti och visa på plats när jag väl talat med arbetsledaren på telefon. "Problemet" är 5 mil enkel väg och att jag jobbar, har vart ett jäkla åkande fram och tillbaka hela veckan men visst, jag får ju lösa det så klart!D Dublin skrev:Ring projektledaren direkt imorgon bitti och tala om att du varit där ute och kollat och är osäker på en del och beskriv det du skrivit här. Be honom komma ut och möta upp dig på plats i mitten av veckan för att gå igenom läget. De allra flesta seriösa firmor komma att styra upp jobbet ifall man påpekar i tid och på ett bra sätt. De kanske har satt någon nyanställd oerfaren på jobbet och då vill projektledaren också ha återkoppling på hur det går.
Känner att det är bättre att ta direkt imorgon förmiddag och på plats istället för mitten av veckan.
EDIT: den målare som är där har jobbat i 45 år med detta så jag kände mig extremt trygg med det när dom satte igång.
Som nämnt, en hantverkare som kan påbörja arbete dagen efter kontrakt har lite att göra av en anledning...
Det mest väsentliga är vad ni skrivit för kontrakt, ett kontrakt helt utan kravställningar gällande utförande riskerar att inte vara så mycket att hänga i granen. Se till att komma överens om förväntat slutresultat innan dom utför mer arbete.
All spackling behöver minst 2st strykningar, är dom på och bättrar behöver dom alla fall måla om där dom spacklat.
Det mest väsentliga är vad ni skrivit för kontrakt, ett kontrakt helt utan kravställningar gällande utförande riskerar att inte vara så mycket att hänga i granen. Se till att komma överens om förväntat slutresultat innan dom utför mer arbete.
All spackling behöver minst 2st strykningar, är dom på och bättrar behöver dom alla fall måla om där dom spacklat.
Det var som någon skrev ovan:
1. Spackla, slipa.
2. Grunda.
3. Spackla, slip igen då man ser skavanker bättre.
4. Måla lager 2.
Gällande igensättning av dörr så har det fallit mellan stolarna och arbetsledaren hade redan varit där och påpekat detta för sina anställda att det blivit missat så allt är i sin ordning.
Tack alla för svar!
1. Spackla, slipa.
2. Grunda.
3. Spackla, slip igen då man ser skavanker bättre.
4. Måla lager 2.
Gällande igensättning av dörr så har det fallit mellan stolarna och arbetsledaren hade redan varit där och påpekat detta för sina anställda att det blivit missat så allt är i sin ordning.
Tack alla för svar!