684 läst ·
10 svar
684 läst
10 svar
Hur ska vår samfällighet tänka kring väg till fastigheterna?
Vi är en liten samfällighet med fritidsboende som sköter en väg. Vägen är inte en vägsamfällighet och marken ägas av annan person. Samfälligheten sköter och underhåller vägen. Andra verksamheter använder vägen och kostnader nycklas ut till dessa.
Nu har frågan om huvudmannaskap för vägen väckts i föreningen. Vem är ytterst ansvarig för vägen och dess skötsel? Vi har hittills skött det av ”överlevnadsskäl”. Vem kan fatta beslut om begränsning av till exempel tung trafik? Var hittar vi information om hur vi kan gå vidare med detta?
Nu har frågan om huvudmannaskap för vägen väckts i föreningen. Vem är ytterst ansvarig för vägen och dess skötsel? Vi har hittills skött det av ”överlevnadsskäl”. Vem kan fatta beslut om begränsning av till exempel tung trafik? Var hittar vi information om hur vi kan gå vidare med detta?
Vi får reda ut juridiken först:
Vägen har aldrig inrättats som gemensamhetsanläggning (betecknad med GA i fastighetsregistret)?
Vägens mark utgör inte en gammal marksamfällighet (betecknad med "S" i fastighetsregistret)?
Vägen ligger på en fastighet?
Har några fastigheter servitutsrätt till vägen?
Vägen har aldrig inrättats som gemensamhetsanläggning (betecknad med GA i fastighetsregistret)?
Vägens mark utgör inte en gammal marksamfällighet (betecknad med "S" i fastighetsregistret)?
Vägen ligger på en fastighet?
Har några fastigheter servitutsrätt till vägen?
Ursprungligen var det en tomtägarförening som ombildades till en GA. Vägen ingick inte i anläggningsförrättningen. Förutom tomtägarna ingår den ursprungliga markägaren märkligt nog i GA:n men utan tomt.. GA:n omfattar bla grönområde och hamnområde. Vägen är inritad och befintlig men ingår som sagt inte i GA:n.Claes Sörmland skrev:
Det naturliga är då att någon av er ansöker hos Lantmäteriet om att att ompröva GA:n så att också vägen kan komma att ingå i den. Kostar tyvärr förrättningskostnaden men det är upplägget som lagstiftaren erbjuder.
Det civilrättsliga alternativet är att ni upprättar ett s. k. gemensamt servitut med den ursprungliga markägaren där alla tomtägarna ges härskande rätt att nyttja vägen med andelstalet 1 var. Ett sådant gemensamt servitut är per definition en form av samfällighet och kan förvaltas av en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen, t ex den samfällighetsförening ni redan har. Detta alternativ kräver att den ursprungliga markägaren är med på noterna, det är den markägaren som måste upplåta servitutsrätt för det gemensamma servitutet. Kanske mot en ersättning.
Det är de två legala vägar till ordnad förvaltning av vägen som jag ser.
Det civilrättsliga alternativet är att ni upprättar ett s. k. gemensamt servitut med den ursprungliga markägaren där alla tomtägarna ges härskande rätt att nyttja vägen med andelstalet 1 var. Ett sådant gemensamt servitut är per definition en form av samfällighet och kan förvaltas av en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen, t ex den samfällighetsförening ni redan har. Detta alternativ kräver att den ursprungliga markägaren är med på noterna, det är den markägaren som måste upplåta servitutsrätt för det gemensamma servitutet. Kanske mot en ersättning.
Det är de två legala vägar till ordnad förvaltning av vägen som jag ser.
Det är vägens ägare, markägaren i ert fall. D v s markägaren bestämmer själv nivån av underhåll och om vägen ska stängas av för t ex tung trafik. Om markägaren får statsbidrag av Trafikverket förbinder sig denne att hålla vägen öppet för allmänheten och att underhålla den till en viss nivå.B Becawe skrev:
(Det är inte så att de avstyckade tomterna är äldre och att det faktiskt finns utfartsservitut om man läser avstyckningshandlingarna från respektive avsöndring eller avstyckning? Det är ovanligt att fastigheter styckas av utan att ges rätt till utfart till allmän väg.)
Tack Claes för ditt svar! Bara en fråga till: Vem anses ha huvudmannaskapet för vägen som det är idag?Claes Sörmland skrev:
Det naturliga är då att någon av er ansöker hos Lantmäteriet om att att ompröva GA:n så att också vägen kan komma att ingå i den. Kostar tyvärr förrättningskostnaden men det är upplägget som lagstiftaren erbjuder.
Det civilrättsliga alternativet är att ni upprättar ett s. k. gemensamt servitut med den ursprungliga markägaren där alla tomtägarna ges härskande rätt att nyttja vägen med andelstalet 1 var. Ett sådant gemensamt servitut är per definition en form av samfällighet och kan förvaltas av en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen, t ex den samfällighetsförening ni redan har. Detta alternativ kräver att den ursprungliga markägaren är med på noterna, det är den markägaren som måste upplåta servitutsrätt för det gemensamma servitutet. Kanske mot en ersättning.
Det är de två legala vägar till ordnad förvaltning av vägen som jag ser.
Huvudmannaskap är ju en term som vanligen används för allmänna platser som gator i detaljplan i PBL. Och då finns ju kommunalt huvudmannaskap och enskilt huvudmannaskap. Har ni ens en detaljplan som omfattar vägen?B Becawe skrev:
Tydligt att vi måste gräva mer i frågan. Tack för dina svar och förklaringar!Claes Sörmland skrev:
Läs mer här om att ändra er GA så att vägen kan komma att ingå:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ndra-eller-ta-bort-en-gemensamhetsanlaggning/
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ndra-eller-ta-bort-en-gemensamhetsanlaggning/
Klicka här för att svara