Vi är en liten samfällighet med fritidsboende som sköter en väg. Vägen är inte en vägsamfällighet och marken ägas av annan person. Samfälligheten sköter och underhåller vägen. Andra verksamheter använder vägen och kostnader nycklas ut till dessa.
Nu har frågan om huvudmannaskap för vägen väckts i föreningen. Vem är ytterst ansvarig för vägen och dess skötsel? Vi har hittills skött det av ”överlevnadsskäl”. Vem kan fatta beslut om begränsning av till exempel tung trafik? Var hittar vi information om hur vi kan gå vidare med detta?
 
Claes Sörmland
Vi får reda ut juridiken först:

Vägen har aldrig inrättats som gemensamhetsanläggning (betecknad med GA i fastighetsregistret)?

Vägens mark utgör inte en gammal marksamfällighet (betecknad med "S" i fastighetsregistret)?

Vägen ligger på en fastighet?

Har några fastigheter servitutsrätt till vägen?
 
Hej!
Inte en GA eller S. Ingen har servitut. Vägen ligger ligger på den markägares mark varifrån tomtområdet bildades med en GA år 2006.
 
Claes Sörmland
Vad betyder detta? "varifrån tomtområdet bildades med en GA år 2006."

Finns det en gemensamhetsanläggning trots allt? Vad omfattar den? Vilka är delägarfastigheterna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad betyder detta? "varifrån tomtområdet bildades med en GA år 2006."

Finns det en gemensamhetsanläggning trots allt? Vad omfattar den? Vilka är delägarfastigheterna?
Ursprungligen var det en tomtägarförening som ombildades till en GA. Vägen ingick inte i anläggningsförrättningen. Förutom tomtägarna ingår den ursprungliga markägaren märkligt nog i GA:n men utan tomt.. GA:n omfattar bla grönområde och hamnområde. Vägen är inritad och befintlig men ingår som sagt inte i GA:n.
 
Claes Sörmland
Det naturliga är då att någon av er ansöker hos Lantmäteriet om att att ompröva GA:n så att också vägen kan komma att ingå i den. Kostar tyvärr förrättningskostnaden men det är upplägget som lagstiftaren erbjuder.

Det civilrättsliga alternativet är att ni upprättar ett s. k. gemensamt servitut med den ursprungliga markägaren där alla tomtägarna ges härskande rätt att nyttja vägen med andelstalet 1 var. Ett sådant gemensamt servitut är per definition en form av samfällighet och kan förvaltas av en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen, t ex den samfällighetsförening ni redan har. Detta alternativ kräver att den ursprungliga markägaren är med på noterna, det är den markägaren som måste upplåta servitutsrätt för det gemensamma servitutet. Kanske mot en ersättning.

Det är de två legala vägar till ordnad förvaltning av vägen som jag ser.
 
Claes Sörmland
B Becawe skrev:
Vem är ytterst ansvarig för vägen och dess skötsel? Vi har hittills skött det av ”överlevnadsskäl”. Vem kan fatta beslut om begränsning av till exempel tung trafik?
Det är vägens ägare, markägaren i ert fall. D v s markägaren bestämmer själv nivån av underhåll och om vägen ska stängas av för t ex tung trafik. Om markägaren får statsbidrag av Trafikverket förbinder sig denne att hålla vägen öppet för allmänheten och att underhålla den till en viss nivå.

(Det är inte så att de avstyckade tomterna är äldre och att det faktiskt finns utfartsservitut om man läser avstyckningshandlingarna från respektive avsöndring eller avstyckning? Det är ovanligt att fastigheter styckas av utan att ges rätt till utfart till allmän väg.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det naturliga är då att någon av er ansöker hos Lantmäteriet om att att ompröva GA:n så att också vägen kan komma att ingå i den. Kostar tyvärr förrättningskostnaden men det är upplägget som lagstiftaren erbjuder.

Det civilrättsliga alternativet är att ni upprättar ett s. k. gemensamt servitut med den ursprungliga markägaren där alla tomtägarna ges härskande rätt att nyttja vägen med andelstalet 1 var. Ett sådant gemensamt servitut är per definition en form av samfällighet och kan förvaltas av en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen, t ex den samfällighetsförening ni redan har. Detta alternativ kräver att den ursprungliga markägaren är med på noterna, det är den markägaren som måste upplåta servitutsrätt för det gemensamma servitutet. Kanske mot en ersättning.

Det är de två legala vägar till ordnad förvaltning av vägen som jag ser.
Tack Claes för ditt svar! Bara en fråga till: Vem anses ha huvudmannaskapet för vägen som det är idag?
 
Claes Sörmland
B Becawe skrev:
Tack Claes för ditt svar! Bara en fråga till: Vem anses ha huvudmannaskapet för vägen som det är idag?
Huvudmannaskap är ju en term som vanligen används för allmänna platser som gator i detaljplan i PBL. Och då finns ju kommunalt huvudmannaskap och enskilt huvudmannaskap. Har ni ens en detaljplan som omfattar vägen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Huvudmannaskap är ju en term som vanligen används för allmänna platser som gator i detaljplan i PBL. Och då finns ju kommunalt huvudmannaskap och enskilt huvudmannaskap. Har ni ens en detaljplan som omfattar vägen?
Tydligt att vi måste gräva mer i frågan. Tack för dina svar och förklaringar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.