Ska byta denna strömbrytare mot en smart brytare och behöver i den nya brytaren Lin, Lout och Neutral.

Lossade den nuvarande brytaren och fattar inte vad som är vad.

Neutral tror jag är den blå som inte är kopplad i den nuvarande brytaren, den ligger bakom och är inte inkopplad.

När jag testar med mätare får jag följande resultat för de kablar som är inkopplade i brytaren:

Släckt lampa:
  • Ström brun till svart (brun till båda svarta)
  • Ingen ström svart till svart.

Tänd lampa:
  • Ingen ström mellan någon av dem (brun till svart, svart till svart)

Hittar heller inga markeringar på själva brytaren...

Tacksam för hjälp!

• Bild på en väggmonterad strömbrytare med tre anslutna kablar: en brun och två svarta, samt en synlig grå platta med numret 21381.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det ett vägguttag under brytaren (dit den blå går)?

Är dom två svarta ihopkopplade?

Då är troligen ena svarta fas L från elcentralen och den andra går sedan vidare till väggutttaget.

Brun är då tändtråd till lampan.

Om du kopplar ur glödlampan borde den här
Släckt lampa:
  • Ström brun till svart (brun till båda svarta)
ändras till
ingen ström mellan varken brun eller svart

Sedan menar du spänning när du säger ström...

Tack för svar!

Ja, en bit nerför väggen sitter det ett vägguttag. Ser inte om de svarta är ihopkopplade någonstans - båda leder bakåt bakom koppen.

Stämmer bra, när lampan är urkopplad så är det ingen spänning mellan vare sig brun till svart eller svart till svart.

Ja förstås menar jag spänning när jag skriver ström (jag är en amatör).

Så vilken är vilken (Lin, Lout och Neutral)?

När du tänder lampan har du spänning på både svart och brun, men det är samma spänning. Troligen har du fas på den svarta och den bruna går till lampan samt att du har en nolla bakom brytaren inne i dosan, den är då kopplad i uttaget.
MEN du måste öppna och kolla hur det är gjort.

En enpolig strömbrytare har normalt fas samt "bruten fas"/tändtråd.

K
H h00etn skrev:
Tack för svar!

Ja, en bit nerför väggen sitter det ett vägguttag. Ser inte om de svarta är ihopkopplade någonstans - båda leder bakåt bakom koppen.

Stämmer bra, när lampan är urkopplad så är det ingen spänning mellan vare sig brun till svart eller svart till svart.

Ja förstås menar jag spänning när jag skriver ström (jag är en amatör).

Så vilken är vilken (Lin, Lout och Neutral)?
De enda ledare som är inkopplade till den där brytaren borde vara fas (L ska till "L-in") och tändtråd (till "L-out").

Har du en bild av brytarens andra sida? Står det verkligen ingenting alls?

De svarta ledarna är gissningsvis ansluta till samma plint, och är därmed anslutna till varandra.

Om du lossar vägguttaget under och kan konstatera att du har en ledare som går från brytaren till uttaget, då har du med största sannolikhet hittat fasen (L/"L-in").

• Bild på baksidan av en ljusströmbrytare med två svarta ledare och en brun ledare anslutna, markerade med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.