Har en Stiga Villa Senator och jag får inte till det med spännrullen till klippdäcket. Ngn som vet?

• 20260813_175914.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OlofChrister skrev:
Har en Stiga Villa Senator och jag får inte till det med spännrullen till klippdäcket. Ngn som vet?
Är det rätt drivrem? Den ser lång ut.
På spännhjul brukar det inte sitta ett "avkastningsskydd" (dvs stålvinkeln) på.

K Kane skrev:
Är det rätt drivrem? Den ser lång ut.
På spännhjul brukar det inte sitta ett "avkastningsskydd" (dvs stålvinkeln) på.
Ingen aning om det är rätt drivrem. Hur ska spännrullen sitta?

O OlofChrister skrev:
Ingen aning om det är rätt drivrem. Hur ska spännrullen sitta?
Årsmodell 2000.
69 är drivremmen till aggregatet, 1134-9031-01 (=9585-0072-00). Har du tur kanske artikelnumret syns på remmen.
1786641572613.png
Skapa konto

På de där är det vanligt att fästet till klippbordet blir lite snett vilket gör att originalremmarna blir fel längd. Så om din rem sitter rätt enligt bild tidigare i tråden men ändå är för lång så är det antagligen därför så då får du leta efter en rem som är lite kortare, lättast är om du har en butik som säljer remmar så att du kan jämföra längden. För den brukar inte alltid stå på originalremmar

K Kane skrev:
Årsmodell 2000.
69 är drivremmen till aggregatet, 1134-9031-01 (=9585-0072-00). Har du tur kanske artikelnumret syns på remmen.
[bild]
Jag ser ingen liknelse mellan denna och min bild !?

O OlofChrister skrev:
Vad har du för årsmodell då?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
O OlofChrister skrev:
Av det lilla som syns på din bild så är det troligen rätt sprängskiss men sprängskissen slutar ungefär där remmarna på din bild börjar synas. De där maskinerna ser likadana ut undertill på måånga årsmodeller men ta en bild under din maskin så går det att se om det är rätt sprängskiss eller om det är något som skiljer mellan dd.

MultiMan
Komplett reservdelsbok till just år 2000 https://view.stiga-store.com/files/IPL_Stiga_VILLA_SENATOR_13-2858-24_99_SV-EN.pdf

Modellen (Senator) fanns tydligen bara i 5-6 år och i två olika versioner. Hur mycket som skiljer vet jag inte.

Sprängskiss från 2001:

1786694481668.png
Skapa konto

https://www.partsharp.com/spare-par...b-e83c-4c5f-bd37/5a42db7b-ad00-49a8-8010.aspx

Jag hittar inte klippaggregatet någonstans, så det måste ansetts som ett separat tillbehör.

Redigerat:
MultiMan

Som synes helt annat utförande.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag hittar inte klippaggregatet någonstans, så det måste ansetts som ett separat tillbehör.
Brukar aldrig vara med i reservdelslistor etc. för maskinerna eftersom det fanns flera val av aggregat.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.