TS: Det går inte komma åt ytan från något annat håll, te.x genom att du fråga om lova att få köra på någon annans mark?
Vad skall ni ha för maskin för att jämna ut massorna med, 70 m3 är ju inget man gör med skottkärra och spade om det inte skall ta hundra år...

H Hallerudsbo skrev:
Nej som mexi skrev över.
Få tag på en lastande dumper som tar 1,5 ton så det händer något.
Det blir ganska många vändor, 80-90 st.

H
Ja
M mattoys skrev:
TS: Det går inte komma åt ytan från något annat håll, te.x genom att du fråga om lova att få köra på någon annans mark?
Vad skall ni ha för maskin för att jämna ut massorna med, 70 m3 är ju inget man gör med skottkärra och spade om det inte skall ta hundra år...

Ja men vad är alternativet?

som sagt jag gjorde det hemma och det gick fort.

M mattoys skrev:
TS
Så är det nog, på 100vändor får man det gjort en lördag om man ligger i, har man sen lite hjälp av ett par gubbar med skyffel och raka under dagen blir ytan i princip klar oxå.

Jag skulle planera 1kock, 1 maskinförare och 2grovisaroch en lördagsmorgon i maj med start kl 0500 så ska det vara gjort innan det blir nermörkt, å så gott man sover sedan

H
Går att dra ut de värsta högarna med dumpern med.

Fördelen med Avant och liknande midjestyrda minilastare är att där blir inga skador på gräsmattan särskilt om man kör i nya spår varje gång.
Jag har fyllt flera containrar då den har teleskop så man kan lasta upp på ett flak.
Senaste fick vi lyfta upp en nedgjuten grindstolpe! Gör först brädor som mall så stolpen kan gjutas fast på samma ställe.
Mycket snabbare än bandare inga markskador på gräsmattan.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Går det att få massorna i storsäck och lyfta på plats?
Kanske blir väldigt dyrt när det är såpass stor volym det handlar om.

Såg nu att det skulle 40 m in. Då blir det en rätt stor och dyr kran...

L Leif i Skåne skrev:
Fördelen med Avant och liknande midjestyrda minilastare är att där blir inga skador på gräsmattan särskilt om man kör i nya spår varje gång.
Jag har fyllt flera containrar då den har teleskop så man kan lasta upp på ett flak.
Senaste fick vi lyfta upp en nedgjuten grindstolpe! Gör först brädor som mall så stolpen kan gjutas fast på samma ställe.
Mycket snabbare än bandare inga markskador på gräsmattan.
Problemet med hjullastare är att de blir lätta i rumpan med fullt lass i skopan, då får man köra mycket lugnare när det är trångt. En avant som kommer in hos TS tippar jag på att man inte ens får med sig 500 kg per vända.

Vill man undvika skador så långt som möjligt på gräsmattan ska man lägga ut plyfaskivor att köra på. För att minska marktrycket är då en bandgående maskin att föredra, det är en av anledningarna till att större jordbruksmaskiner har det

Men det är roligare att köra lastmaskin än minidumper :).

H
mexitegel mexitegel skrev:
Problemet med hjullastare är att de blir lätta i rumpan med fullt lass i skopan, då får man köra mycket lugnare när det är trångt. En avant som kommer in hos TS tippar jag på att man inte ens får med sig 500 kg per vända.

Vill man undvika skador så långt som möjligt på gräsmattan ska man lägga ut plyfaskivor att köra på. För att minska marktrycket är då en bandgående maskin att föredra, det är en av anledningarna till att större jordbruksmaskiner har det

Men det är roligare att köra lastmaskin än minidumper :).
avant med 1,1 m bredd på skopa tog 190 liter stod det.
Sen blir skopan 1,3 m och då börjar det bli trångt

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, man måste ha en av de minsta isåfall, så det kanske snarare blir 200-300 kg per vända.

Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Är det en lång passage som är smal?
För är det bara ett grind så tar man bort en av stolparna med lastaren, bind en stropp kanske gräv lite lyft och vicka så kommer stolpen upp med eventuell betongklump. Nu är det fritt att köra in massorna.

Efter man är klar med jobbet brukar jag skära/slå bort lite betong och sedan gjuta fast i rensat hål.

Jag fattade det som att det var trång passage utmed hela huset i TS första inlägg?

hsd
Hyr en bobcat

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Om marken kan hantera det hyr en hjullastare istället för en dumper. Går mycket snabbare och är roligare. Lättare att plana ut med skopan också.

A anders_oj skrev:
Behöver fylla upp med säkert 10 lastbilslass fyllnadsmassor, men någon lastbil kommer inte åt då det är för smalt. Det är cirka 140cm bredd.

Alternativet antar jag är att lossa på garageuppfarten, men hur får man massorna på plats sedan? Det är kanske 40 meter där i mellan lossningen och dit det skall läggas ut.

Sedan är vägen dit precis vid hussidan så det är inte optimalt med några tyngre fordon.
Det löser du smidigt med minidumper! Vi tömde 3 lass med jord på en förmiddag. Föraren lastade jorden direkt i dumpern med hjälp av en griparm eller vad det heter på kranen. En person körde skytteltrafik över tomten med dumpern, ca 20 m att frakta med ett par smala passager på 140 cm. Värt varenda krona. För att inte förstöra asfalt och markstensbelagd uteplats lade vi ut spånskivor som skydd.

P
Jag tror på att hyra en kompaktlastare. Det blir många varv, men helt klart lösbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.