8 630 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Hur ska man nå tomten när lastbil inte kommer fram?
Nja, kanske inte det mest praktiska eftersom det var en klart längre sträcka, 40 m enligt TS.AXS skrev:
Vad tänkte du skulle fyllas i en container? Lastbilen kommer väl rimligen och lastar av fyllnadsmassorna på plats.?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tänkte tvärt om, men var ju tydligt att massorna ska IN.tveksamt skrev:
Borde finnas längre band. Eller så får bandet bara ta förbi den trånga passagen. Stor matarficka blir väl ett krav, går det att tippa direkt i?
Går det via någon granne få in någon större maskin på andra sidan passagen?
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Som flera andra har skrivit: Hyr en liten lastmaskin! Det finns flera olika modeller som är smala och skulle koma emellan din passage, ex Bobcat.
Men kommer ju vara helt horribelt att köra igenom så smal passage. Visst, är det bara max någon meter längd går det kanske.Fel av Åke skrev:
Alla ni som tipsar om olika maskiner, har ni kört i smal passage med last?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Midjestyrd lastare är inte kul när det är trångt och man är ovan.
Styr man lite så slår man skopan och rumpan i.
Men jag vet inte hur det ser ut på platsen.
Skulle fortsatt ha tatt en lite. Dumper då man inte blir varken lång eller bred.
Lättare att komma igenom där det är trångt.
men visst hade man haft mer plats så är hjullastare traktor mer effektiva.
Styr man lite så slår man skopan och rumpan i.
Men jag vet inte hur det ser ut på platsen.
Skulle fortsatt ha tatt en lite. Dumper då man inte blir varken lång eller bred.
Lättare att komma igenom där det är trångt.
men visst hade man haft mer plats så är hjullastare traktor mer effektiva.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
richardtenggren skrev:
Lastbil med gripskopa blir dyrt.
De tar betalt per timme och sen beror det på vad långt undan som massorna ska så tar det lång tid att krana ut om det ens är möjligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut, men känns ändå rimligare än en transportör kanske, vad som är billigt/dyrt beror ju på TSH Hallerudsbo skrev:
En Bobcat eller minidumper känns ju smidigast, speciellt om man kör själv
Edit:
Jag har en 10 m lång passage på ~1,7 m där jag kört med 2,5t-grävare många gånger, den är väl ca ~1,5 bred.
Redigerat:
De små Yanmar dumprarna har jag för mig är c:a 85 cm breda, men lastar inte mer än 500 kg. Annars har messersi (stavning?) en som är 110cm vill jag minnas och tar 1,5 ton.
Lungt och försiktigt så är 15 cm på varje sida inga som helst problem. Det tar bara lite längre tid. Eventuellt kan man lyxa till det med några osb-skivor för att skydda husfasaden och annat där det är tight.
Och, ja - jag har kört en del sådana maskiner med alldeles för mycket last där det är trångt
.
Lungt och försiktigt så är 15 cm på varje sida inga som helst problem. Det tar bara lite längre tid. Eventuellt kan man lyxa till det med några osb-skivor för att skydda husfasaden och annat där det är tight.
Och, ja - jag har kört en del sådana maskiner med alldeles för mycket last där det är trångt
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Horribelt?! Påhopp! Finns ju maskiner vet jag som är 90 cm breda och då anser jag att det finns marginaler! Naturligtvis får man köra med försiktighet, men det behövs ju köras många gånger så den som ska göra det lär sig snart!AXS skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
beror på vilken dumper ts får tag på.Fel av Åke skrev:
Min tar lite över 500 liter i baljan.
Att jämföra med en typ avant lastare, 1 m bredd.
Med en skopa som är 1,1 m i bredd.
Den tar då 190 liter i skopan.
Blir en del extra vändor
Fel av Åke skrev:
Efter 487 vändor tröttnar nog den som kör och brakar rakt in vad som nu är där.