Langbein
på en cm per meter, som man nu påstår att mitt tak/golv har fått?

Det är nog ok ändå men jag vill ha koll på vad vi fått. Nu har det regnat och vattnet ligger kvar i pölar på den nya plåten. :(
Jag kollade med ett litet vattenpass och såg ingen lutning. De hade ett långt och kollade nog att det var vågrätt. ???

Tag en rak regel 45 x 70 mm. Kapa av den på en eller helst två meter. Lägg regeln på taket och placera ditt lilla vattenpass ovanpå.
Behöver du då lyfta en meters regeln minst 1 cm för att få den i våg så är fallet OK. Använder du en tvåmeters regel ska avståndet vara minst 2 cm. ;)

Langbein
Immobil skrev:
Tag en rak regel 45 x 70 mm. Kapa av den på en eller helst två meter. Lägg regeln på taket och placera ditt lilla vattenpass ovanpå.
Behöver du då lyfta en meters regeln minst 1 cm för att få den i våg så är fallet OK. Använder du en tvåmeters regel ska avståndet vara minst 2 cm. ;)
Tänk så enkelt :) Att jag inte kom på det ::)

Är det en centimeter/meter som gäller? Jag ska bygga ett tak som går ut 4.60 m från husväggen och kör jag stolpen 5 cm lägre än bärlinan så blir lutningen minimal, knapp så man uppfattar den med ögat.
Gäller andra regler om man ska ha ett "långt fall"? Funderar på att köra med 15 cm kortare stolpar nu, dvs 3 cm/m.

En centimeter per meter låter bra för att
låta vattnet rinna av altanen.

Ökar du till 3cm per meter ser det nog ut som att altanen lutar.

//KoW

muster skrev:
Är det en centimeter/meter som gäller? Jag ska bygga ett tak som går ut 4.60 m från husväggen och kör jag stolpen 5 cm lägre än bärlinan så blir lutningen minimal, knapp så man uppfattar den med ögat.
Gäller andra regler om man ska ha ett "långt fall"? Funderar på att köra med 15 cm kortare stolpar nu, dvs 3 cm/m.
Taklutning brukar vara lagom att använda regeln 10 cm per meter, t.ex. i ditt fall skulle takregeln fästas 45 cm lägre än vid husväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.