3 775 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Hur ska man göra med Golvvärmen för att få mest effekt?
Framför allt låg returtemp, Med golvvärme så har du väldigt sällan 30° i retur o då kan du nyttja mer ur tanken då du kan ladda 30-95° (65° diff) vilket gör att det rymms lika många kWh i 2 m3 som i 2,7 m3 om man kör med 50° diff... Det i sin tur gör att man klarar dygnseldning med 3 m3 tank till dom flesta villor...uaj64 skrev:
Har man fjärrvärme sparar man också pengar (men inte energi) på låg framledningstemperatur, eftersom fjärrvärmen debiteras med en taxa per använd kWh och en per m3 vatten som passerar värmeväxlaren (vet inte om alla leverantörer gör så, men vår gör det). Lägre framledningstemperatur => större temperaturdifferens och därmed lägre flöde på fjärrvärmevattnet.
Du har fel! ;o)
En lägre framlednigstemperatur, och lägre medelvattentemperatur, ger även mindre reglerförluster.
Vilken otroligt korkad jämförelse du kom med, du glömmer ju produktions,- regler- och distributionsförlusterna!
Tomas
En lägre framlednigstemperatur, och lägre medelvattentemperatur, ger även mindre reglerförluster.
Vilken otroligt korkad jämförelse du kom med, du glömmer ju produktions,- regler- och distributionsförlusterna!
Tomas
jon_h skrev:Enda skillnaden som blir med lägre framledningstemperatur är att energiläckaget neråt blir något mindre, men det är mycket små skillnader. Att ha ett mer isolerande material ovanpå slingorna ger inte i sig lägre energiåtgång. Som en parallell, om man värmer huset med vattenburen värme i radiatorer, klär in dessa med mineralull och sedan kompenserar med att höja framledningstemperaturen så blir det ingen skillnad i energiåtgång alls.
Undrar om man blir portad från forumet nu? ;o)
Du får gärna argumentera emot min jämförelse på ett annat sätt än att säga att den är otroligt korkad. Till exempel skulle du kunna specificera vad du menar med "produktions,- regler- och distributionsförlusterna".
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
t_ehrngren:
Jag förstår inte var korken ska sitta. Jon H tycker jag gav en alldeles lysande förklaring.
Distributionsförlusterna kommer huset tillgodo i de fall pannan sitter i huset, med kulver är det lite mer förlust.
Med en el eller olje panna så håller den sina 60-70 grader oavsett vad som shuntas.
Fjärrvärme må vara lite dyrare med högre framledning men golvvärme även med en massa isolerande ovanpå kommer aldrig i jämförelse med ett högtemperatursystem.
Protte
Jag förstår inte var korken ska sitta. Jon H tycker jag gav en alldeles lysande förklaring.
Distributionsförlusterna kommer huset tillgodo i de fall pannan sitter i huset, med kulver är det lite mer förlust.
Med en el eller olje panna så håller den sina 60-70 grader oavsett vad som shuntas.
Fjärrvärme må vara lite dyrare med högre framledning men golvvärme även med en massa isolerande ovanpå kommer aldrig i jämförelse med ett högtemperatursystem.
Protte
Jag är helt övertygad om att värmeförlusten nedåt är jätte mycke större när man gjuter in i plattan. enda anledning en till att göra det är för att det är billigt att bygga på det viset.
varma ränder i golvet får du bara om du lägger för glest. förljer du tillverkarens anvisning finkar det.
massor med energi går ner i genm platan, issolera regält! & lägg slingorna ovanpå plattan även här finns väll flera bra alternativ.
Att värme stiger uppåt stämmer, men detfunkar inte riktigt så i praktiken, beroende på matrial!
har du en värmekälla med luft på var sida, så blir det lite varmt under & luften värmer mycke över värmekäan.
har du en betångklump i marken som värmekälla, så blir hela begången varm & marken under skäl massa energi, se porösa trä matrialen över betången över för värmen dåligt till lufte över, så hög värme behövs i betången för att få luften i rumet varmt.
käns som en självklar het att en ytligare förläggning med samma issolering ger en markant lägre framledningstempratur & mycke högre cop, samt att den snabbare regleringen lättare håller elen borta om värmepumpen är svag
varma ränder i golvet får du bara om du lägger för glest. förljer du tillverkarens anvisning finkar det.
massor med energi går ner i genm platan, issolera regält! & lägg slingorna ovanpå plattan även här finns väll flera bra alternativ.
Att värme stiger uppåt stämmer, men detfunkar inte riktigt så i praktiken, beroende på matrial!
har du en värmekälla med luft på var sida, så blir det lite varmt under & luften värmer mycke över värmekäan.
har du en betångklump i marken som värmekälla, så blir hela begången varm & marken under skäl massa energi, se porösa trä matrialen över betången över för värmen dåligt till lufte över, så hög värme behövs i betången för att få luften i rumet varmt.
käns som en självklar het att en ytligare förläggning med samma issolering ger en markant lägre framledningstempratur & mycke högre cop, samt att den snabbare regleringen lättare håller elen borta om värmepumpen är svag
många här verkar inte veta hur en värmepumpe fungerar. ni räknar bara med vad den lägra framledningstempraturen ger i form av lägre värmeförlust nedåt. i en värmeponp anläggning så ger den ju också högre cop!!! det är ju det jag först o främst vill åt
Ursäkta Jon H, min avsikt var inte att förolämpa dig, jag skrev vad jag anser, då jag anser att man är ansvarig för det man skriver.
Produktionsförluster
Den "övervärme" som pannrummet får på grund värmeproduktionen samt den värme som går ut denom skorstenen, om man har en panna. Denna är naturligtvis högre om man har en högre framledningstemperatur.
Distributionsförluster
Den energi som värmesystemet tappar genom att rörledningarna avger värme.
Ju lägre framledningstemperatur ju lägre distributionsförluster, beroende på temperaturskillnaden mellan rörtemperaturen och rumstemperaturen. Distributionsförlusterna ger "övervärme" i de rum som rörledningarna är installerade i som till stora delar ventilaras bort. och därför inte kommer huset tillgodo, även om pannan är installeras i huset. Om man har bra rörisolering så kan denna förlust sättas till låg.
Reglerförluster
När reglersyetemt känner att" nu är det bra" och stänger styrventiler, tar det en viss tid innan värmeavgivningen stoppas. Dår ger värmesystemet "övervärme" som till största delen ventilaras bort. Denna förlust blir lägre ju lägre framledningstemperatur man har.
Alla dessa förluster kan minimeras med att man isolerar rörledningarna och har så låg framledningstemperatur man kan. Man kan äver installera ett värmeåtervinningssystem som "hämtar upp" all denna övervärme.
mvh tomas
Produktionsförluster
Den "övervärme" som pannrummet får på grund värmeproduktionen samt den värme som går ut denom skorstenen, om man har en panna. Denna är naturligtvis högre om man har en högre framledningstemperatur.
Distributionsförluster
Den energi som värmesystemet tappar genom att rörledningarna avger värme.
Ju lägre framledningstemperatur ju lägre distributionsförluster, beroende på temperaturskillnaden mellan rörtemperaturen och rumstemperaturen. Distributionsförlusterna ger "övervärme" i de rum som rörledningarna är installerade i som till stora delar ventilaras bort. och därför inte kommer huset tillgodo, även om pannan är installeras i huset. Om man har bra rörisolering så kan denna förlust sättas till låg.
Reglerförluster
När reglersyetemt känner att" nu är det bra" och stänger styrventiler, tar det en viss tid innan värmeavgivningen stoppas. Dår ger värmesystemet "övervärme" som till största delen ventilaras bort. Denna förlust blir lägre ju lägre framledningstemperatur man har.
Alla dessa förluster kan minimeras med att man isolerar rörledningarna och har så låg framledningstemperatur man kan. Man kan äver installera ett värmeåtervinningssystem som "hämtar upp" all denna övervärme.
mvh tomas
prototypen skrev:t_ehrngren:
Protte
När det gäller produktionsförluster så kan jag inte se att detta kan ha någon påverkan om man har ett system med en panna. Vattnet värms ju till en viss temperatur från början, och framledningstemperaturen styrs ju sedan med en shunt. Alltså behöver pannan inte jobba mot varmare vatten för att man har en högre framledningstemperatur.
Distributionsförlusterna bör, som du själv skriver, vara väldigt små med rimlig isolering. Vi pratar ju om någonstans ett par graders skillnad i framledningstemperatur i de båda fallen.
Reglerförlustena låter absolut som en realitet, men kan säkert justeras in genom att systemet får stänga redan vid lite lägre temperatur, och sedan slå på igen tidigare.
Distributionsförlusterna bör, som du själv skriver, vara väldigt små med rimlig isolering. Vi pratar ju om någonstans ett par graders skillnad i framledningstemperatur i de båda fallen.
Reglerförlustena låter absolut som en realitet, men kan säkert justeras in genom att systemet får stänga redan vid lite lägre temperatur, och sedan slå på igen tidigare.
Jag tycker väl att golvvärme i spårad plast ovanpå betongplattan verkar bäst.
Lite mindre förluster, troligen lite lägre framledn.temp., snabbare reglering.
Ingjutet är däremot rejält mycket billigare och enklare.
(så detta blir ändå mitt val)
Förövrigt, ang när man tjänar på lägre framledn.temp ...
Om man har solfångare så kan man väl tillgodogöra sig energi tidigare på våren och senare på hösten, eller hur ?
Vedeldarn tjänar ingen energi (lika många vedträn blir det), men kan elda lite mer sällan.
Lite mindre förluster, troligen lite lägre framledn.temp., snabbare reglering.
Ingjutet är däremot rejält mycket billigare och enklare.
(så detta blir ändå mitt val)
Förövrigt, ang när man tjänar på lägre framledn.temp ...
Om man har solfångare så kan man väl tillgodogöra sig energi tidigare på våren och senare på hösten, eller hur ?
Vedeldarn tjänar ingen energi (lika många vedträn blir det), men kan elda lite mer sällan.
Acktankarna "håller" längre med en lägre framledningstemperatur vilket innebär att du inte måste elda så ofta. Mer eldning=Mer förlust.
mvh tomas
mvh tomas
jon_h skrev:När det gäller produktionsförluster så kan jag inte se att detta kan ha någon påverkan om man har ett system med en panna. Vattnet värms ju till en viss temperatur från början, och framledningstemperaturen styrs ju sedan med en shunt. Alltså behöver pannan inte jobba mot varmare vatten för att man har en högre framledningstemperatur.
Varför skulle acktankarna hålla kortare med högre framledningstemperatur, var skulle de förlusterna komma ifrån? Med högre framledningstemperatur har du även högre temperatur på returvattnet, så samma mängd energi tillförs vid shunten i båda fallen. Eller förresten, menar du att man inte kan tillåta tanken att sjunka lika lågt i och med att den ska klara att leverera en högre framledningstemperatur? Jo, det är ju rätt. Men fortfarande, det rör sig om ett par grader vi pratar om här, i praktiken blir det en väldigt liten skillnad.t_ehrngren skrev:
I slutändan, visst är det i de flesta fall bättre med lägre framledningstemperatur, och definitivt med värmepump eller solvärme och så vidare. Min poäng från början var att man inte får en massa förluster på det sätt som folk ofta tror, att värmen på något sätt försvinner. Vet folk som med samma typ av resonemang håller en så låg temperaur som möjligt i varmvattenberedaren för att de tror att det går åt mindre energi när man duschar och badar. Och även i det fallet får man naturligtvis något lägre förluster om beredaren håller lägre temperatur, men det är en väldigt liten skillnad.
Viktigast vid vedeldning är att returtempen är låg..
I en 3 m3 acktank vinner man 17,5 kWh på att kunna ha 5° lägre returtemp, I en "normal" villa gör det 5-6 timmar längre mellan eldningarna vid 0° ute.. Hos mej skulle det göra 2 tim då det är -30° ute..
Är skiktningen bra spelar inte framledningen så stor roll...
I en 3 m3 acktank vinner man 17,5 kWh på att kunna ha 5° lägre returtemp, I en "normal" villa gör det 5-6 timmar längre mellan eldningarna vid 0° ute.. Hos mej skulle det göra 2 tim då det är -30° ute..
Är skiktningen bra spelar inte framledningen så stor roll...
Klicka här för att svara