Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena!
Har en växelventil som leder om vattnet från vp till en värmeväxlare till poolen. Men när vi köpte huset så var det inte färdigkopplat efter pumpbyte som tidigare ägare köpt. Ungarna och fru vill ha värme i poolen så jag tänkte vrida manuellt på ventilen för att leda om. Röret till vänster är radiatorkretsen i huset. Röret till höger är det som går till vv. Det som går in mot väggen kommer från vp. Hur ska jag vrida ventilen för att leda om till vv? Håller ventilmotorn som den ska sitta på ventilen om det är till någon hjälp.
Jag har provat vrida men det verkar inte vilja bli varmare i ledningen till vv. Det är kallt ute nu så slingan till radiatorkretsen är ljummen men den verkar inte leda om.P Plutus skrev:
Jag googla och hitta en sida med info som kanske är bra?
https://www.lkarmatur.se/sv/produkter/vaxelventiler/lk-525-multizone-solar-_66654441.aspx
Om jag fatta rätt så verkar det vara 60° vridning mellan växling mellan portarna.
Det borde ju gå att handvrida och känna på rören när det är rätt.
Finns det värme fram till ventilen?
Går eventuella pumpar så att det händer nåt i rören?
Finns det några andra ventiler någonstans på rören som är stängda och som förhindrar flödet?
https://www.lkarmatur.se/sv/produkter/vaxelventiler/lk-525-multizone-solar-_66654441.aspx
Om jag fatta rätt så verkar det vara 60° vridning mellan växling mellan portarna.
Finns det några andra ventiler någonstans på rören som är stängda och som förhindrar flödet?
Men 60° på motorn är det då även det på ventilen? För den har jag känt på och den går vrida 180° utan motstånd.R roke skrev:Jag googla och hitta en sida med info som kanske är bra?
[länk]
Jag vet inte om 60 på motorn är samma på ventilen.C Corsair skrev:
Men det borde ju gå att känna på rören när ventilen är ställd som du vill ha det. Om det nu kommer kännbar värme till ventilen och att det finns cirkulation i rören.
Klicka här för att svara