Hej!

Jag vill börja med att nämna att jag inte är elektriker och att jag inte kommer koppla detta själv - dock skall jag införskaffa prylarna själv. Min elektriker har inte använt dessa och har inte riktigt tid att hjälpa mig med vad jag ska införskaffa mig - så jag tänker försöka sätta mig in i det så att jag handlar rätt saker.

Vi har idag två st schneider strömbrytare från vardera sida kopplade till ett lamputtag i mitten av rummet, med hjälp av trappkoppling.

Jag vill byta ut till Plejd + dess vridadapter RTR-01 (så att jag kan dimra ljuset). Måste jag ha en plejd på båda sidor av rummet (då RTR-01 är klick i en sådan)? Det känns onödigt att sätta en WRT-01 då det faktiskt finns en kabel dragen. Tacksam för tips och idéer.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Diagram som visar inkoppling av två Plejd DIM-01-enheter och två vridadaptrar RTR-01 med anslutning till matning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enklaste alternativet är att montera fjäder bakom bef. brytare och koppla dessa mot styringången på en (1) DIM-01.
Dimning/tänd/släck kan ske från två platser.

Ska du istället ha "vridrattar" så utgår bef. väggbrytare och tillkommer en RTE-01 och en WRT-01.

Om du inte behöver funktionera med plejd-prylarna så kan en vanlig dimmer med trappkopplingsfunktion användas.
Tänd/släck från en bef. brytare, tänd/släck/dimma från en vriddimmer.

Måste du ha RTR-01, eller duger det med impulsfjädrar i brytarna istället och en DIM-01 ?

Gillar verkligen inte knappar med impulsfjäder - föredrar rattar. Behöver egentligen inte Plejd funktionerna. Kollade snabbt på schneiders dimmers och det finns många olika och väldigt dyra sådana. Om jag ska gå denna vägen - vad rekommenderar ni då?

Två dimmer i trappkoppling är ingen bra kombination.

En vanlig brytare samt en traditionell dimmer fungerar, men det kanske inte uppfyller dina krav/önskemål?

E etompau skrev:
tillkommer en RTE-01
Vad är en RTE-01 ?

nisse123 nisse123 skrev:
Vad är en RTE-01 ?
Felskrivning, ska vara RTR-01

E etompau skrev:
Två dimmer i trappkoppling är ingen bra kombination.

En vanlig brytare samt en traditionell dimmer fungerar, men det kanske inte uppfyller dina krav/önskemål?
Aha - om det inte funkar så är det en annan sak. Med vanliga knappar med impulsfjäder på båda sidor och en Plejd bakom en av knapparna så går det alltså?

Alternativet så att jag har en plejd med rtr-01 på ena sida och en wrt-01 på andra sidan (bluetooth). Går wrt-01 att koppla till dosan och få matning eller måste den köra på batteri?

Wrt går bara på batteri men du kan sätta en ext-01 med rtr på ena sidan om du vill ha fast anslutning.

H HKahl skrev:
Wrt går bara på batteri men du kan sätta en ext-01 med rtr på ena sidan om du vill ha fast anslutning.
Och då funkar det att ha två vridrattar till samma ljuskälla?

Ja, du kan styra vad som helst var som helst med alla ingångstyper i ett Plejdsystem, det går att styra on/off-puckarna med vridratt också om man vill

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.