Hej!
Jag vill börja med att nämna att jag inte är elektriker och att jag inte kommer koppla detta själv - dock skall jag införskaffa prylarna själv. Min elektriker har inte använt dessa och har inte riktigt tid att hjälpa mig med vad jag ska införskaffa mig - så jag tänker försöka sätta mig in i det så att jag handlar rätt saker.
Vi har idag två st schneider strömbrytare från vardera sida kopplade till ett lamputtag i mitten av rummet, med hjälp av trappkoppling.
Jag vill byta ut till Plejd + dess vridadapter RTR-01 (så att jag kan dimra ljuset). Måste jag ha en plejd på båda sidor av rummet (då RTR-01 är klick i en sådan)? Det känns onödigt att sätta en WRT-01 då det faktiskt finns en kabel dragen. Tacksam för tips och idéer.
Jag vill börja med att nämna att jag inte är elektriker och att jag inte kommer koppla detta själv - dock skall jag införskaffa prylarna själv. Min elektriker har inte använt dessa och har inte riktigt tid att hjälpa mig med vad jag ska införskaffa mig - så jag tänker försöka sätta mig in i det så att jag handlar rätt saker.
Vi har idag två st schneider strömbrytare från vardera sida kopplade till ett lamputtag i mitten av rummet, med hjälp av trappkoppling.
Jag vill byta ut till Plejd + dess vridadapter RTR-01 (så att jag kan dimra ljuset). Måste jag ha en plejd på båda sidor av rummet (då RTR-01 är klick i en sådan)? Det känns onödigt att sätta en WRT-01 då det faktiskt finns en kabel dragen. Tacksam för tips och idéer.
Det enklaste alternativet är att montera fjäder bakom bef. brytare och koppla dessa mot styringången på en (1) DIM-01.
Dimning/tänd/släck kan ske från två platser.
Ska du istället ha "vridrattar" så utgår bef. väggbrytare och tillkommer en RTE-01 och en WRT-01.
Om du inte behöver funktionera med plejd-prylarna så kan en vanlig dimmer med trappkopplingsfunktion användas.
Tänd/släck från en bef. brytare, tänd/släck/dimma från en vriddimmer.
Dimning/tänd/släck kan ske från två platser.
Ska du istället ha "vridrattar" så utgår bef. väggbrytare och tillkommer en RTE-01 och en WRT-01.
Om du inte behöver funktionera med plejd-prylarna så kan en vanlig dimmer med trappkopplingsfunktion användas.
Tänd/släck från en bef. brytare, tänd/släck/dimma från en vriddimmer.
Gillar verkligen inte knappar med impulsfjäder - föredrar rattar. Behöver egentligen inte Plejd funktionerna. Kollade snabbt på schneiders dimmers och det finns många olika och väldigt dyra sådana. Om jag ska gå denna vägen - vad rekommenderar ni då?
Aha - om det inte funkar så är det en annan sak. Med vanliga knappar med impulsfjäder på båda sidor och en Plejd bakom en av knapparna så går det alltså?E etompau skrev:
Alternativet så att jag har en plejd med rtr-01 på ena sida och en wrt-01 på andra sidan (bluetooth). Går wrt-01 att koppla till dosan och få matning eller måste den köra på batteri?
Klicka här för att svara