Hej,
Tyvärr har jag redan dragit igång.. jag vill sätta igen ett dörrhål i källaren. Vägg är 220 mm tjock, först tänkte jag bara regla med trä och tjärpapp mot betong, eftersom väggen är tjock tänkte jag 170 regel, osb + gips.
Som ni ser började jag knacka ner putsen för att få plats med regeln och det går ju lite sådär. Därför undrar jag nu om det är bättre att mura igen med block i rimlig storlek i stället?
Tar tacksamt emot förslag och idéer för en lekman.
Trevlig lördag!
Tyvärr har jag redan dragit igång.. jag vill sätta igen ett dörrhål i källaren. Vägg är 220 mm tjock, först tänkte jag bara regla med trä och tjärpapp mot betong, eftersom väggen är tjock tänkte jag 170 regel, osb + gips.
Som ni ser började jag knacka ner putsen för att få plats med regeln och det går ju lite sådär. Därför undrar jag nu om det är bättre att mura igen med block i rimlig storlek i stället?
Tar tacksamt emot förslag och idéer för en lekman.
Trevlig lördag!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret, jag har nog bestämt mig för att mura upp med lecablock 190 mm och har då ca 15 mm per sida för puts, blir nog bäst övergång mot befintliga väggen.
En följdfråga är att dörrhålet är någonstans 920-930 mm brett och blocken är 590 breda. Kan jag mura så att jag använder hela och halva block och ha lite bredare fogar eller blir det fel? Blir mycket mer klyvning och åtgång om jag behöver göra annorlunda.
En följdfråga är att dörrhålet är någonstans 920-930 mm brett och blocken är 590 breda. Kan jag mura så att jag använder hela och halva block och ha lite bredare fogar eller blir det fel? Blir mycket mer klyvning och åtgång om jag behöver göra annorlunda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Hur tänka när förbereda för avlopp och vatten i ett framtida kök?
Kök -
Hur ska man tänka vid gipshörn
Utbyggnad och tillbyggnad -
Omfördela rotavdrag i efterhand
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänka om man bygger en installationsvägg/ utrymme?
Badrum