Hej,

Håller på och försöker riva bort gammal silikonfog mot taket i badrummet som gulnat väldigt mycket, detta eftersom vi tänkt måla om taket för att fräscha upp. Höll på i två timmar nästan och kunde beta av fyra kakelplattor.. har ni tips på teknik eller verktyg? Kör inget medel av något slag utan endast kniv i kombination med två olika skrapor.

Sedan undrar jag även hur ordentligt jag måste få bort allt gammal silikon? Räcker det som på bilderna eller måste allt borta för att nya silikonfogen ska sitta?

Tack på förhand!

• Hörn av badrum med kakelvägg och tak där gammal silikonfog delvis är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen silikonfog mellan vitt kakel och målat tak i ett badrum, rester av silikon syns kvar.
    Skapa konto
  • Resterna av gammal silikonfog längs mötet mellan badrumstak och kaklade väggar.
    Skapa konto
  • Restsilikon längs kanten där kakelplattor möter badrumstaket.
    Skapa konto
  • Verktyg för borttagning av silikonfog på en stegpall med kakel och tak i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Det är nog kniv i första hand som de flesta tipsar om och de sista resterna brukar gå att ta bort med ättika.

Tack för tipset!
Jag undrar hur försiktig och orolig jag behöver vara för att eventuell skada tätskiktet där när jag skär med kniven? Har ingen aning hur ett eventuellt tätskikt ser ut och om det går upp hela vägen till takkanten. Just nu ser jag bara "vägg" i glipan när jag drar ut silikonfogen.
En till fråga jag undrar över, är om jag ska måla om taket före den nya silikonfogen apppliceras?

BirgitS
Tätskiktet tar slut vid taket (eller nedanför) och om du skulle råka att skada det så att det tar slut 1 cm nedanför så spelar det ingen roll. Man brukar inte stå och spruta vatten direkt mot tak-vägg-vinkeln.

Jag rekommenderar att du fyller fogen med övermålningsbar målarfog innan du målar taket och sen när du målar taket så målar du även den nya fogen. Då blir det ingen gul fog där i framtiden.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tusen tack igen för hjälpen!
Då vet jag hur jag ska gå vidare nu :)

Paul-Staffanstorp
Precis som @BirgitS skriver.... INGEN silikon mot målade ytor utan där lägger man en övermålningsbar mjukfog som målas in i samband med att taket målas.

ALLT silikon måste bort ordentligt för färg fäster inte på silikon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.