Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett badrum som är fem år gammalt med vita kakelplattor och antracitgrå fogar. De senare månaderna har jag märkt att om man råkar vidröra fogen i duschen när den är blöt så rinner det svart färg nerför kaklet, som om fogen blöts upp av vatten. Vad kan vi göra för att fogen ska stanna? Vad kan det bero på? Kan det vara något rengöringsmedel som städfirman använder som påverkar?
Nej, inte bara smuts, är verkligen mörk färg och lite ”smulig”.
Har inte detta hänt tidigare så känns det som om något förändrats helt klart. Svart/mörk fog är rätt känslig men min uppfattning är att om den klarat sig i flera år brukar den inte börja tappa färgen.B Blindalinda skrev:
Kanske det. Är det en ny firma eller kan ni ta rätt på om de börjat använda några medel de inte använt tidigare?B Blindalinda skrev:
Alfredo skrev:
Har inte detta hänt tidigare så känns det som om något förändrats helt klart. Svart/mörk fog är rätt känslig men min uppfattning är att om den klarat sig i flera år brukar den inte börja tappa färgen.
Kanske det. Är det en ny firma eller kan ni ta rätt på om de börjat använda några medel de inte använt tidigare?
Vi har en ny städfirma sedan drygt ett år tillbaka. Har nu kollat med dem och de använder Kalicinex. Kan det skada fogar tros?
Misstänker att det kanske slarvats med doseringen då det är en koncentrerad produkt.Alfredo skrev:
Inget konstigt i sig med fosforsyra - ingår i så gott som alla produkter med "badrum" i namnet, men man skall inte slarva med doseringen och eftersköljningen om man vill undvika skador.
Hmmm, svårt att bevisa att städfirman har orsakat problemen även om jag tror att så är fallet. Problemet uppstod ju när vi bytte till dem. Har tyckt att de har lyckats få vårt badrum rent, trots vattnet här som innehåller mycket kalk. Men de kanske tog en dyrbar genväg.
Någon som har någon idé vad vi kan göra åt det? Foga om just duschutrymmet? Måste man isf krattas bort den gamla fogen innan? Ska ha en firma som ska göra vårt andra badrum snart, hur lång tid kan det ta för ett proffs att foga om? Eller finns andra lösningar?
Någon som har någon idé vad vi kan göra åt det? Foga om just duschutrymmet? Måste man isf krattas bort den gamla fogen innan? Ska ha en firma som ska göra vårt andra badrum snart, hur lång tid kan det ta för ett proffs att foga om? Eller finns andra lösningar?
Först och främst be städfirman använda en färdigblandad produkt och skölja ordentligt, alternativt försäkra sig om att de doserar korrekt. Det svarta som rinner av är nog bara pigment som frigjorts, det är väl inte så att fogen är förstörd på något sätt?B Blindalinda skrev:
Svårt att säga, men förhoppningsvis är den inte förstörd. Tror du att den slutar ”fälla” om de slutar med medlet? Även om fogen inte är förstörd är det störigt att bli svart om man råkar stöta emot med ljus handduk och att om man rör fogen ser plattorna solkiga ut.C cpalm skrev: