Byggahus.se

Hur ska jag skapa luftspalt

1. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem
    Ska till att isolera med glasull mellan takstolarna. Tänkte lägga en masonitboard mellan stolarna och skapa en luftspalt på tre centimeter. Ytterväggen består av (från insidan) 2x1" liggande plank, puts och till sist plåt.

Tänkte såga genom plankorna + putsen i samma vinkel som taket (cirka 45 grader). Luften flödar rätt bra innanför plåten så jag hoppas slippa ta mig igenom även den! Blir dock lite svårt att komma åt med något lämpligt verktyg eftersom det bara blir cirka 3cm fritt upp mot taket för verktyget. När jag har testat med min lilla sticksåg som är cirka 7 centimeter bred verkar luftspalten i praktiken bli mellan 4-5 centimeter.

Har funderat på om man kan köra med en upp-och-nervänd vinkelslip. Finns det några lämpliga skivor för att kapa trä för dessa maskiner?

Andra tips på verktyg/tillvägagångssätt? Borra en rad med hål?

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  3. H
    Medlem · 228 inlägg

Re: Hur ska jag skapa luftspalt

Måste du ha samma vinkel som taket? Blir väl lättare att komma åt och mindre sågdjup med en flackare vinkel.
    /Hans

4. K
    Medlem · 76 inlägg

klabban

Medlem

Tack för tipsen!

Från början hade jag tänkt köra med samma vinkel för att kunna låta masonitskivan gå hela vägen ned så att den även täcker den sågade ytan som blir när jag tar upp luftspalten. Detta för att ev fukt som tränger in genom taket inte ska rinna ut och ner på träytterväggen.

Frågan är väl om detta igentligen har någon praktisk betydelse? Har tidigare råkat ut för skador på yttervägg på grund av slarvigt monterad takpapp i kombination med kondens under plåttaket, så jag har blivit lite psykiskt skadad när det gäller fukt i hus:) Vill gärna ha både hängslen och livrem ;-) Kommer att köra med plast i väggen + konstant undertryck med hjälp av en PAX260 per våning också för att slippa kondensfukt i väggen.

Med flackare vinkel bör jag hitta ett verktyg som hyffsat enkelt klarar biffen. Minus kanske för att storleken påluftspalten minskar någon sett utifrån men det räcker nog ändå.

Hur ska jag göra för att få tätt mellan den sågade ytan och masoniten? Lite vindpapp helt enkelt?

//Klas

5. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem

Nu vet jag inte hur det ser ut i övrigt  på in och utsida, men... :surprised:
    Det är inte meningen att det ska kunna komma in något vatten på masoniten, gör det det har du stora problem med taket, även om vatten skulle rinna undan rätt efter det.

Du skulle istället för att såga spalten kunna böja ner masoniten i en båge och nästa den mot en list som du spikar på regeln längst ner till höger i bild, om du har utrymme för isoleringen sen vill säga. Lufthål borrar du en tre fyra stycken med cirkelsåg där du har rödmarkerat, dia ca 50-75. Om det ser ut som jag tror så kommer du ut till takfot, undertak utanför brädorna du markerat.
    /CC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.