Jag har för länge sedan tagit ned en klotlampa [källarlampa) här och vill nu sätta upp en annan taklampa. Det är för många sladdar. Hur ska jag koppla?

• Öppen kopplingsdosa i tak med flera elektriska sladdar i olika färger som behöver organiseras för installation av ny taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Hur är det för många sladdar menar du? Det fattas ju en, nämligen jorden... Hur som helst behöver du en fas och en nolla vilket jag skulle gissa att du har där eftersom en lampa suttit där tidigare.

RoTe RoTe skrev:
Hur är det för många sladdar menar du? Det fattas ju en, nämligen jorden... Hur som helst behöver du en fas och en nolla vilket jag skulle gissa att du har där eftersom en lampa suttit där tidigare.
Men det är ju 6 trådar och jag ska få in bara två I en lampa?

RoTe
V vide21 skrev:
Men det är ju 6 trådar och jag ska få in bara två I en lampa?
Som du ser är vissa sammankopplade och dessa ska fortsatt vara sammankopplade. Är du verkligen kunnig nog att pilla med detta själv?

• Gilla
Mats Holmström1
  • Laddar…
Du kopplar lämpligen in lampan på samma sätt som den gamla. Har du glömt hur den satt så är du torsk. Du måste få ta reda på vad sladdarna i taket har för funktion. Det kan inte vi svara på. Titta i angränsande dosor tills du får en klar bild. Montera därefter ett lamputtag i taket. Har du koll på om det ska vara ojordat eller skyddsjordat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.