Hej,
Vi ska passa på att såga upp golvet/plattan och ersätta de gamla gjutjärnsrören i klädkammaren mot nya innan vi ska lägga om golvet där senare i vår. Rummet är 3.3m långt för referens och betongen ca 12-15cm tjock. Resten av källaren är inredd och fönstret i detta rummet är inte öppningsbart. Hur hade ni sågat/med vad för att göra ingreppet så enkelt och med minimerad dammning? Det gör inget om de kommer kylvatten på golvet från kapen. Bensindriven motorkap är sämre kan jag anta pågrund av att det är instängt.
Jag är bara i planeringsstadiet just nu och samlar lite erfarenheter.
Vad har ni för erfarenheter?
Tack på förhand!
Vi ska passa på att såga upp golvet/plattan och ersätta de gamla gjutjärnsrören i klädkammaren mot nya innan vi ska lägga om golvet där senare i vår. Rummet är 3.3m långt för referens och betongen ca 12-15cm tjock. Resten av källaren är inredd och fönstret i detta rummet är inte öppningsbart. Hur hade ni sågat/med vad för att göra ingreppet så enkelt och med minimerad dammning? Det gör inget om de kommer kylvatten på golvet från kapen. Bensindriven motorkap är sämre kan jag anta pågrund av att det är instängt.
Jag är bara i planeringsstadiet just nu och samlar lite erfarenheter.
Vad har ni för erfarenheter?
Tack på förhand!
Typ något sådant här som är gjort för ändamålet och har anslutning för vatten för att minska dammbildningen:
https://www.ramirent.se/hyra/byggmaskiner/sagar/golvsagar/golvsag-eldriven-048341
https://www.ramirent.se/hyra/byggmaskiner/sagar/golvsagar/golvsag-eldriven-048341
Vi gjorde om avloppet i hela källaren hos föräldrarna, då hade vi en bensindriven motorkap.
Med Aspen soppa i och korsdrag så var avgaserna inget problem!
Jag har sett att det finns batteridrivna numera om du ska hyra!
Det blir snyggare snitt än att köra med bilhammare
Med Aspen soppa i och korsdrag så var avgaserna inget problem!
Jag har sett att det finns batteridrivna numera om du ska hyra!
Det blir snyggare snitt än att köra med bilhammare
Tack, ja jag började kolla nu på att hyra batteri/nätanslutna maskiner!J John Karlsson skrev:
Hej! Det är ju ett alternativ med. Får jag fråga vilken firma och ett ca pris, jag ser att du i alla fall bor i Västra Götaland med? Det är ju såklart avhängt på hur mycket ni sågade, det hänger jag med om.P-plats skrev:
Vill man göra det själv kan man ju såga ett snitt på en centimeter eller så, och sedan bila, så får man en rak kant.
Jag tog hjälp av en bekant som sågar betong i yrket. Han kom hit med en maskin som hade en klinga på 70-80cm…. Rätt skönt att få hjälp med den delen.
Jag tog hjälp av en bekant som sågar betong i yrket. Han kom hit med en maskin som hade en klinga på 70-80cm…. Rätt skönt att få hjälp med den delen.
Jag anlitade Ale betongborrning men när jag räknar efter så tror jag det är ca 11 år sedan så kostnaden kanske inte lägre är relevant.I Islandern skrev:
Det var även 50% ROT på den tiden men ring runt och kolla.
En sak jag lärde mig var att de tog betalt beroende på kapdjup vilket jag inte visste när killen frågade hur djupt jag ville att han skulle kapa och jag sa "kapa så djupt du kan"...
Det var dock tur i mitt fall då det var stensatt under plattan och det hade varit svårt om se bara kapat genom betongen.
Börja bila upp ett litet hål för att se hur er platta är konstruerad och välj metod där efter.
Klicka här för att svara