Hej!

Duschen trillade och slog loss en flisa i vårt helt nyrenoverade badrum. Hur reparerar jag detta på bästa sätt?

• flisa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är väl inte något som behöver åtgärdas...

• Arg
  • Gilla
ulsa och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där är väl inte något som behöver åtgärdas...
Det var inte det jag frågade efter. Badrummet är helt nytt och att se detta skaver i mina ögon...
Jag vill göra något åt det.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Emaljlack skulle kunna fungera.

• Gilla
wrobel.se och 17 till
  • Laddar…
G
utanpåliggande kakellist i värsta fall kanske.

• Gilla
Dano65 och 2 till
  • Laddar…
Eller bara dutta i vitfärg?

• Gilla
Elinef och 4 till
  • Laddar…
M
G Greger_08 skrev:
utanpåliggande kakellist i värsta fall kanske.
Nja ...

BirgitS
Sen kan det ju gå att byta ut en platta, men det är ju vissa risker förknippade med det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Går ju att försiktigt späcka plattan & knacka bort "resterna" i småbitar, sedan mekaniskt ta bort delar av underliggande fix så man kan montera en ny platta. Men det kräver ju att ni har en ersättningsplatta kvar från samma batch.

Annars Emaljlack, men då får du nog bryta den något med superlite aska eller svart damm från en tuner/skrivare, för annars blir Emaljlacken "för vit".

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle laga skadan med lämplig färg. Att byta ut en platta medför risker att man gör hål i tätskiktet.

• Gilla
OFP och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vitt nagellack, bara du kommer se det, ingen annan tänker på det.
Alla andra lösningar innebär mycket mer jobb med osäkert resultat..

• Gilla
Anneli Törnros och 10 till
  • Laddar…
Leta upp flisan och limma tillbaka den med lämpligt superlim

• Gilla
Mr.Hammer och 13 till
  • Laddar…
Om det är ytligt fungerar nog färg eller kakel-emalj (för reparationer) bra.

Jag har klagat mer strukturella skador, borrhål, med att fylla med vit Plastic Padding som är till för att laga båtskrov i vit Gelcoat (finns i båt-tillbehörsbutiker). Den går sedan bra att både slipa med finkornigt papper, samt t.o.m. polera till blank yta.

Ev fog kan ju fyllas på med ny av samma sort som ursprunget, men "ospecifik grå" har jag lagat med kemisk metall, även det Plastik Padding (som ju fäster bra mot den vita dessutom) som kan slipas till rätt nivå.

Om jag "måste" borra i kakel så gör jag helst det i fogen eller hörnen mellan plattor, och lagar "fogen". eller mitt i en vit platta och lagar med "Gelcoat" om det ändras senare.

• Gilla
ElectraGlide och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sen kan det ju gå att byta ut en platta, men det är ju vissa risker förknippade med det.
Hitta nagellack i samma nyans

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.