Hej,
Jag tänkte bygga ett enklare cykelförråd, med inspiration och vägledning härifrån från byggbeskrivningar.se. Fast jag tänkte skippa dörrarna.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/
Deras stomme ser ut såhär. Men om jag istället vill ha liggande (spontad) panel. Då måste jag ju ha andra reglar att spika i. Hur brukar man gå tillväga då? Sätter man bara vertikala reglar utanpå, eller gör man på något annat vis?
Jag tänkte bygga ett enklare cykelförråd, med inspiration och vägledning härifrån från byggbeskrivningar.se. Fast jag tänkte skippa dörrarna.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/
Deras stomme ser ut såhär. Men om jag istället vill ha liggande (spontad) panel. Då måste jag ju ha andra reglar att spika i. Hur brukar man gå tillväga då? Sätter man bara vertikala reglar utanpå, eller gör man på något annat vis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på hur långa panelbitarna blir och långt avstånd de klarar av utan stöd. En lösning ör t ex att spika/skruva direkt i stommen. Nu har du horisontell spikläkt vilken du i så fall skippar.
Får du för långt avstånd kan du bara fälla in en regel i stommen så panelen får tillräckligt stöd.
Får du för långt avstånd kan du bara fälla in en regel i stommen så panelen får tillräckligt stöd.
Tack för ditt svar! När du skriver "fälla in en regel i stommen", menar du att man bygger mer som en vanlig vägg då, såhär? Hur gör man i så fall med diagonalstödet. Sätter man bara det på insidan, eller behövs det inte?Z z_bumbi skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Träreglar på stenyta på andra våningen, ok?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa dubbla reglar mellan fönsterparti och dörr i grunden?
Lösvirke & Timmerhus -
Sänka undertak. Bara pendla ner reglar eller även fästa i vägg
Tak & Vind -
Regla eller putsa källarväggar
Badrum -
Hammarband, liggande eller stående reglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus