Hej.

Ett rådjur har varit och skadad två Thuja plantor. Barken på thujorna har skrapats bort De planterades för två år sedan.

Har köpt blodmjöl för att hålla borta rådjuren.

Går det att rädda thujorna? Vad ska jag göra för att rädda dem? Bifogar bild på en av thujorna .

• Thuja-planta med skadad bark i en trädgård, omgiven av gräs och andra växter. Skadan orsakad av ett rådjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag säga att det är kört. Barken är för skadad.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Spontant skulle jag säga att det är kört. Barken är för skadad.
Ok. Hur ska jag göra för att rädda de andra thujorna har typ 25 stycken totalt. Ska jag använda nät eller liknande. Tänker att det ser inte så snyggt ut med de stängsel eller liknande.

Om du tycker nät ser fult ut kan du dra ett par elstängseltrådar. Men då behöver du ha tråd och ett elstängselaggregat, och det blir genast lite meckigt för den som inte är van, så ett rejält nät har sina fördelar.
En äldre släkting till mig brukade markera (=pinka) revir mot rådjuren, om det är lämpligt beror på hur nära inpå det finns grannar som kan se själva markerandet. Men metoden fungerade för att avskräcka rådjuren!

Det finns tunna svarta nät som man kan sätta upp med tex armeringsjärn som nästan inte syns. Jag brukar använda sånt medan träd växer till sig. Rådjuren brukar vilja ha tunna böjliga träd/buskar för att markera revir på så när trädet vuxit till sig brukar det gå säkert.

Ett par ellinor är inte så komplicerade att sätta upp mot viltet. Aggregatet är inte så kostsamt (jag fick tag på ett begagnat för 10 år sedan) och drar marginellt med ström och kan återanvändas på annan plats när häcken är fullvuxen om ett antal år.
Man bör dock hålla undan sly etc för att elen ska funka fullt ut.

Köp 10x10 nät i grönt på Jem & Fix och stolpa ner. Det syns knappt. När thujan tätat till sig så inte stammen är synlig längre är den inte intressant längre för rådjuren och du tar bort nätet. Tar ca 1-2 säsonger på en 100cm planta.

Jag hade två plantor de gått på och fejjat på som jag på chans tryckte ner på annat ställe. De är stora och fina idag utan tecken på problem. Men det är nog en chansning i ditt fall så jag skulle bytt dom, satt nät och låta de täta till sig för att sen ta bort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.