Hej!

Kortversion: Vi ska bygga ut och skissar på lösning där kök inklusive matplats kommer få hyfsat med utrymme MEN med fyra dörröppningar (hall, vinterisolerad veranda, altan, badrum) och en balk/del av vägg där utbyggnationen är. Behöver tankar och tips för hur vi ska planera köket.

Långversion: Efter många år då småbarnslivet gjort att det inte skett så mycket på husfronten börjar barnen nu bli så stora att barnen (3st) behöver varsitt rum. Förhoppningen är att inom ett år påbörja utbyggnation inom ett år. Vi har redan kontakt med arkitekt, byggare, bygglov och bank så det är på rull.

Det har varit svårt (båda när vi ritat själva, pratat med vänner och tagit hjälp av arkitekt) att hitta någon optimal lösning - särskilt som budgeten inte tillåter någon total omdisponering av väggar osv.
  • Utbyggnad cirka 40kvm i två plan (sovrum på ÖV)
  • Samtidigt stambyte i befintligt hus som främst påverkar ytskikt i kök som är från 60-talet och ändå ska bytas
  • Stambyte gör att placering av avlopp/vatten är mer flexibelt
  • Spis placeras med fördel på samma plats med tanke på kanal i befintlig skorsten
  • Samtidig köks- och hallrenovering (25 kvm befintligt kök och hall)
  • Bygga litet badrum på BV för bygglov och äldre släktingar på besök
  • "Uppåt" i bild har vi trevlig utsikt som vi (särskilt frun" värdesätter mycket.
  • Begränsad ekonomi så vi ska försöka göra en del själva och med hjälp av släktingar.
  • I altarnativ 1 och 4 är utbyggnationen 3300 mm. Det går att förlänga 300mm för att få 3600mm men då blir altanen smalare (om vi ska hålla oss på föreskrivna 4,6 meter från grannen som vi inte pratat med än).

Befintligt hus:
Planlösning över bottenvåning med kök, vardagsrum, veranda och hall. Fyra dörröppningar och möbleringsdetaljer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altenativ1:
Planlösning som visar design av ett hem med veranda, kök, badrum, altan och vardagsrum. Fyra dörröppningar och diskho vid fönster.
Skapa konto

Positivt
  • Alla funktioner kvar på samma plats = håller kostnaderna nere
  • Ljust och rymlig matplats
Negativt
  • Alla kökssysslor görs med ansiktet mot väggen, långt från fönster
  • För lite förvaring

Alternativ3: (Alternativ 2 tog jag bort)
Planlösning för utbyggnad med kök, matsal, veranda och vardagsrum samt badrum och altan, inklusive dörröppningar och möblering.
Skapa konto

Positivt:
  • Den som diskar/lagar mat på L-tungan kan prata med de som sitter vid matplatsen + har utsikt genom fönstren
  • Något bättre med förvaring
Negativt
  • Fortfarande inte optimal utsikt för den som lagar mat, diskar osv
  • Här var förslaget att bygga ut lite smalare för att markera utbyggnationen men det har vi strukit från planerana.

Alternativ3:
Skiss över kökslayout med markerade dörröppningar, köksskåp och matplats; olika alternativ visas för utbyggnation och köksarbete.
Skapa konto

Positivt:
  • Bra med diskho och bänkyta med utsikt genom fönster
  • Mer förvaring
  • Har ritat in en köksspis jämte elspisen men det har vi nog inte råd med
  • Ändå hyfsat mycket ljus/utsikt till matplatsen
Negativt
  • Utspritt kök
  • K+F är långt från matplats och kanske kan K+F flytta "till höger i bild", alltså till den plats där det på bilden är 2st 80-skåp
  • Diskho och plats för diskställ är i ett hörn med fönster åt två håll = döljer fin utsikt - går ju att byta plats på vanliga bänkskåpen och diskho/diskbänk/diskmaskin för att få in det i hörnet mot husets fd yttervägg där det inte skymmer utsikt.

Alla tankar och funderingar, men helst konstruktiva förslag, mottages tacksamt!

BirgitS
Jag tycker att det ser ut att vara ungefär lika mycket förvaring i de olika alternativen.
I alternativ 1 går det ju bra att förlänga överskåpen så att de går ända bort till K/F och det blir ju förvaring i köksön. I det första alternativ 3 så ser det snarare ut som att det är lite mindre än i alternativ 1 eftersom du tappar ett högskåp.

I det andra alternativ 3 så tror jag att man mycket sällan kommer att hålla på med någon matlagning framför fönstret, eftersom det är så långt bort till allting annat. Jag tror att man kommer att plocka ut grönsakerna ur kylen, skölja/skala dem i hon bredvid och sen skära dem på bänkskivan bredvid. Man kommer väldigt sällan vilja bära grönsakerna 4 m bort innan man gör något med dem. Däremot kan det vara trevligt att det är nära mellan diskmaskinen, lådor för förvaring av porslin/glas och matbordet.

Men det är faktiskt bara ni som ska leva med det som kan kompromissa mellan olika för- och nackdelar.
Man kan fundera på om man spenderar lång eller kort tid med matlagning resp. med att sitta vid bordet, det påverkar var det är viktigast med fönster/utsikt.

Har ni behov av att låta matbordet växa till 10 personer?
Det går inte i det sista alternativet.
L långsamma-hobbysnickarn skrev:
Har ritat in en köksspis jämte elspisen men det har vi nog inte råd med
Går ju att reservera platsen och göra nödvändiga förberedelser så att det går att sätta in om några år.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det ser ut att vara ungefär lika mycket förvaring i de olika alternativen.
I alternativ 1 går det ju bra att förlänga överskåpen så att de går ända bort till K/F och det blir ju förvaring i köksön. I det första alternativ 3 så ser det snarare ut som att det är lite mindre än i alternativ 1 eftersom du tappar ett högskåp.

I det andra alternativ 3 så tror jag att man mycket sällan kommer att hålla på med någon matlagning framför fönstret, eftersom det är så långt bort till allting annat. Jag tror att man kommer att plocka ut grönsakerna ur kylen, skölja/skala dem i hon bredvid och sen skära dem på bänkskivan bredvid. Man kommer väldigt sällan vilja bära grönsakerna 4 m bort innan man gör något med dem. Däremot kan det vara trevligt att det är nära mellan diskmaskinen, lådor för förvaring av porslin/glas och matbordet.

Men det är faktiskt bara ni som ska leva med det som kan kompromissa mellan olika för- och nackdelar.
Man kan fundera på om man spenderar lång eller kort tid med matlagning resp. med att sitta vid bordet, det påverkar var det är viktigast med fönster/utsikt.

Har ni behov av att låta matbordet växa till 10 personer?
Det går inte i det sista alternativet.

Går ju att reservera platsen och göra nödvändiga förberedelser så att det går att sätta in om några år.
Stort tack för all input, Birgit! Ja, ser att det visst är två st Alternativ3, tänkte att jag skrev Alternativ4 på den sista. Haha.

Det stämmer nog som du skriver om förvaring. Och angående detta med avstånd och fönsterutsikt är det verkligen ngt att fundera på. Det är verkligen många prioriteringar att göra här.

När vi behöver vara 10 personer flyttar vi in i vinterisolerade verandan och sitter där.

Tack!

BirgitS
En nackdel med alternativ 3 (det första) som jag inte tänkte på förut är att det inte går att lyfta upp porslin/glas ur diskmaskinen och direkt ställa in i en låda, man måste gå något steg emellan.

Även utan uterum så skulle jag skippa en altan helt för att få större hus så att offra 300 mm av kök och sovrum bara för altanen blir smalare finns inte i min värld.
Nu antar jag att altanen redan finns annars är det mycket yta som offra för ett dörrhål när det lika gärna går att ha en yta utanför uterummet.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Även utan uterum så skulle jag skippa en altan helt för att få större hus så att offra 300 mm av kök och sovrum bara för altanen blir smalare finns inte i min värld.
Nu antar jag att altanen redan finns annars är det mycket yta som offra för ett dörrhål när det lika gärna går att ha en yta utanför uterummet.
Tack för feedback! Ja, 300mm är ju inget att orda om - det håller jag helt med dig om. Just altanen precis utanför föreslaget kök är episk kvällssol. Det är därför vi gärna har altan just på den platsen. Tack för feedback!

C
Spontant:
Om ni renodlar alt. 1 genom att flytta även kyl/frysen till högskåpsväggen och vänder/måttanpassar koksön till att bli en fullvärdig beredningsyta +"bardisk" à la alt. 3 (men fristående), så kan fler samlas kring den och laga mat ihop, "flytet" till den egentliga matplatsen blir generösare än i alt. 3 och rummet mindre uppdelat. Ni slipper det svåråtkomliga innerhörnet i alt.3, får en större sammanhängande bänkyta mot vardagsrumsväggen, och en effektivare arbetstriangel kyl/spis/vask än i alla alternativen. Det blir en generellt "renare" och effektivare lösning på alltihop.

De(n) som jobbar i köket får inte mindre kontakt med matbordet och utsikten än i alt. 3.

I alt. 4 är vänder alla arbetsytor ryggen mot matbordet, samtidigt som det blir långa vägar att springa emellan, och matbordet förlorar sin fina plats i det glasade rumshörnet (jag hade funderat på ett runt bord, just p g a det fina hörnläget).

Måttsätt köksön utifrån ca 70 cm passage mot trappan och 90-100 cm mot högskåpsväggen. Den blir alltså mer kvadratisk, men det är bara till fördel.

Går det att skava av mer på kanterna av den stora avväxling ni gör i den befintliga husväggen, så använd de extra centimetrarna till att maxa passagemåtten.

Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrzan skrev:
Måttsätt köksön utifrån ca 70 cm passage mot trappan och 90-100 cm mot högskåpsväggen. Den blir alltså mer kvadratisk, men det är bara till fördel.
Tror du inte att det behövs tillgänglighetsanpassat?
I så fall är det ju 120 cm framför högskåp som gäller.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
Jag uppfattar alt 1 som mer smidigt och flexibelt. Naturligare att röra sig runt i köket och mellan kök-matsal. Tror också man kommer uppfatta helheten som ett mer balanserat rum.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du inte att det behövs tillgänglighetsanpassat?
I så fall är det ju 120 cm framför högskåp som gäller.
Det går bra så länge köksön inte är fastbyggd i huset (jag antog att den fortsatt är installationsfri), utan står ovanpå golvet och kan flyttas med enkla medel - och det är ju ett klokt val av många andra skäl. På bygglovsritningen kan man då bara strecka in och ange att den vid behov kan "dockas" mot trappan.

Hmm, vill ni ha en riktigt stor köksö, så kan man ju göra så direkt. Särskilt om ni vill ha något installationsbundet i den (vask, häll?), vilket jag alltså antog att det inte ska finnas. Jag skulle i så fall absolut hellre docka den mot trappan än bygga ihop den i vinkel med köksinredningen mot fasadväggen. Antar att där finns någon spaljé längs trappan, som då med fördel kan få tät fyllning upp till handledarhöjden. Kan bli snyggt.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
C
R Räknenisse skrev:
Jag uppfattar alt 1 som mer smidigt och flexibelt. Naturligare att röra sig runt i köket och mellan kök-matsal. Tror också man kommer uppfatta helheten som ett mer balanserat rum.
Jag har samma spontana känsla, men det har ett visst förbättringspotential :)

C Chrzan skrev:
Spontant:
Om ni renodlar alt. 1 genom att flytta även kyl/frysen till högskåpsväggen och vänder/måttanpassar koksön till att bli en fullvärdig beredningsyta +"bardisk" à la alt. 3 (men fristående), så kan fler samlas kring den och laga mat ihop, "flytet" till den egentliga matplatsen blir generösare än i alt. 3 och rummet mindre uppdelat. Ni slipper det svåråtkomliga innerhörnet i alt.3, får en större sammanhängande bänkyta mot vardagsrumsväggen, och en effektivare arbetstriangel kyl/spis/vask än i alla alternativen. Det blir en generellt "renare" och effektivare lösning på alltihop.

De(n) som jobbar i köket får inte mindre kontakt med matbordet och utsikten än i alt. 3.

I alt. 4 är vänder alla arbetsytor ryggen mot matbordet, samtidigt som det blir långa vägar att springa emellan, och matbordet förlorar sin fina plats i det glasade rumshörnet (jag hade funderat på ett runt bord, just p g a det fina hörnläget).

Går det att skava av mer på kanterna av den stora avväxling ni gör i den befintliga husväggen, så använd de extra centimetrarna till att maxa passagemåtten.
Mycket bra input, stort tack!!! Det finns många fördelar med alternativ1 (med modfikationer). Det är fönsterutsikten till mysig trädgård som är det stora fördelen med alternativ 4 men vi kanske behöver tumma på det. Klurigt.

C
L långsamma-hobbysnickarn skrev:
Mycket bra input, stort tack!!! Det finns många fördelar med alternativ1 (med modfikationer). Det är fönsterutsikten till mysig trädgård som är det stora fördelen med alternativ 4 men vi kanske behöver tumma på det. Klurigt.
Jag tror inte det kommer att upplevas som så mycket av ett problem i verkligheten, särskilt inte om ni vänder på köksön och den blir en samlande punkt. Otroligt fint med de stora fönstren om hörn! De ska väl förhoppningsvis ha låga bröstningar för utsiktens och luftigheten skull, och jag skulle inte vilja blockera dem med en 90 cm hög köksbänk, inte heller avstå från ljuset på golvet och ett matbord i närkontakt med hörnfönstren.

Mitt nuvarande vardagsrum har en gång i tiden varit mjölkaffär. Det är 50 cm upp till fönsterbänkarna. Lagom skyddande (rummet vetter mot gatan) men vilken skillnad mot fönster som börjar på 70-80 cm höjd, för att inte tala om 90.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag är inne på samma spår som Chrzan, alternativ 1 men med kyl och frys bredvid högskåpen. Dels så är det guld värt med fullstor kyl när man har tre tonåringar och dels gör det stor skillnad att ha en lång sammanhållen bänkyta. Man skulle även kunna ta bort ett av högskåpen för att få en liten bänkyta bredvid dörren till uterummet till att ställa kaffebryggaren.

Jag gillar även tipset om att vrida på köksön eller att göra den mer kvadratisk. Här har arkitekten ritat in det naturliga gångstråket från hallen till altandörrarna vilket kommer vara viktigare än ni tror när ni ska nyttja altanen. Ert egna alternativ (4) blockerar gångstråket och ni kommer störa er på det i längden.

Glöm inte bort att isolera vägg och dörr till toan ordentligt, inte kul varken att sitta därinne och låta eller att sitta vid matbordet och lyssna. Inser nu att gångstråket till toan är samma som till altandörrarna, dvs ni kommer bli galna både på att springa runt matbord eller köksö för att nå toan och på att barnen ska tränga sig förbi den som lagar mat när de har bråttom till toan. Lämna det gångstråk som arkitekten ritat in oavsett om ni väljer alt 1 eller 3!

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
C
Håller med Karin Svensson om värdet i att vårda passagelinjen längs trappsidan, WC-nischen och ut. Det där med att "docka" köksön mot trappan såg jag som en Plan B om ni verkligen måste maxa den beredningsytan, men inget jag skulle välja själv.

Du skriver att den fina utsikten är "uppåt" på ritningarna sett. Men då har ju även den som jobbar på bänken mot vardagsrumsväggen en fin siktlinje ut genom verandan? Vi vet ju inte hur den fasaden ser ut, men är det något där, t ex en lokalt mer generös uppglasning, som skulle hjälpa den upplevelsen på traven?

Vad är våningshöjden upp till sovrumsplanet, och hur ser planlösningen ut där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.