Suvi5700
Jag ägde en kolonistuga för några år sedan. Den var på 40 kvm. Jag bodde där hela vintern. Jag satte in en liten värmepump från Gree. Kostade 12000 med installation. Den gjorde jobbet galant. Och på sommaren några fåtal dagar körde jag ac.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Alltså förordar du att vi fortsätter att bara ha elementen på minsta möjliga effekt för att uppnå icke frysgrader?
Innan den här energi- galenskapen så åkte vi till stugan på vintern men de senaste vintrarna så åker vi bara ner för att mata fåglarna och att batteriet i vår gamla bil behöver laddas.
Som sagt var finns det inget ekonomiskt incitament i att investera 15-20 000:- för att eventuellt spara några hundralappar under vintermånaderna.
Istället får ni värdera de andra fördelarna där kanske möjlighet till snabb uppvärmning som kan startas på distans är det ni skulle ha mest värde av om ni vill nyttja stugan vintertid.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
useless useless skrev:
Som sagt var finns det inget ekonomiskt incitament i att investera 15-20 000:- för att eventuellt spara några hundralappar under vintermånaderna.
Istället får ni värdera de andra fördelarna där kanske möjlighet till snabb uppvärmning som kan startas på distans är det ni skulle ha mest värde av om ni vill nyttja stugan vintertid.
I Gree pumpen fanns wifi, det var smidigt som du säger. Att starta på distans.

Du/ni får räkna på det. Hur många kWh gör ni av med per år på uppvärmning och vilka fasta kostnader har ni på elnätsfakturan?

Ifall ni drar väldigt lite kWh idag är era största kostnader nog tyvärr fasta. Värmepumpen kan bara spara på den rörliga delen.

Om ni har effektavgift sparar värmepumpen även pengar genom lägre effekttoppar (men åker ni dit en gång den månaden och tex lagar mat är den besparingen sannolikt uppäten). Står stugan oanvänd långa perioder och man har effektavgift får man räkna på det också.

Ok, så att använda en luftvärmepump för att hålla en liten stuga frostfri under vintern är alltså inte ett vettigt alternativ?
Det går inte att säga generellt. Men gissningsvis är det inte vettigt i ert fall.

Läs gärna om inlägg #2 och svara på frågorna om du vill ha svar om ert hus.
Utan det blir det bara rent generella gissningar.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Beakta också att med elelement kan ni ha temperaturen på +5 men en värmepump behöver+15 för att fungera bra. Det är möjligt att elförbrukning därför ökar om ni installerar värmepump.
Vi håller flera byggnader på ca +10 grader med LLVP. Två av dessa är stugor.

Lägsta Toshiba kan ställas på är 8 grader. Har fungerat utan problem nu i två vintrar. Inga alls problem med avfrostning, nästantill ingen isbillning och avfrostar sällan.

30m2 bedömer jag som gränsfall att LLVP är lönsamt om man bara titta på underhållsvärme. Har några mindre ställen på under 20m2, där jag tror att LLVP är absolut inte ekonomisk och vi kör på med direktverkande och +5 grader.

En fördel med LLVP som inte nämndes tidigare: mindre risk för mögel i vissa hörn, pga luftflöded är värmen mycket jämn.

Vid +5 med elradiatorer hade avfuktare igång i vissa byggnader. Framförallt på sen höst och tidig vår. Nu med LLVP och +10 grader behövs ingen avfuktare.

Vi har stenkoll på temperatur och luftfuktighet med flertal sensorer i alla byggnader.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jag behöver dammsuga filter i innedelen ofta för att det ska fungera bra. Detta kanske inte är samma problem med damm och smuts om ni inte är i stugan men det finns en risk att det sätter igen på ett par månader om ingen är på plats.

Att starta värmen på distans går ju även med elradiatorer. I båda fallen krävs att det är uppkopplat, vilket det kanske inte är i en stuga.

P Pin skrev:
Jag behöver dammsuga filter i innedelen ofta för att det ska fungera bra. Detta kanske inte är samma problem med damm och smuts om ni inte är i stugan men det finns en risk att det sätter igen på ett par månader om ingen är på plats.

Att starta värmen på distans går ju även med elradiatorer. I båda fallen krävs att det är uppkopplat, vilket det kanske inte är i en stuga.
Om byggnaden ör obebodd kommer inte filter att sättas igen. Filtren är helt rena efter 6 månader om ingen besökt byggnaden.

Damm består i huvudsak av hudpartiklar från människor, vilket innebär att mest damm kommer att återfinnas i regelbundet använda sovrum.

• Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst alla svar ordentligt men ska göra det i helgen men som jag uppfattar det så har min man matematikern rätt i att det är bättre att fortsätta betala strax över 800 kr i månaden för att värma upp 30 kvm till 5 grader med våra direktverkande element. Jag är statistiker och ser väl saken på ett annat sätt 😀

Skulle säga att det är väldigt mycket klädfibrer och andra typer av fibrer av olika slag i filtret i en LLVP:s innerdel där man bor och lever - ja förutom det som kommer från oss själva.

Var och dammsög LLVP-filtrerna i attefallstugan med grundvärme och ganska hög fläktfart i stort sett hela vintern - på ett års tid var det närapå inget alls i filtren förutom bunt olika vingade insekter.

Skiten i LLVP:s filter kommer från oss själva och vad vi med rörelser och nötning på kläder och underlag river upp i luften för att sedan sugas in i LLVP och fastna i filtren där.

• Gilla
Boende45
  • Laddar…
Tack för alla svar. När jag köpte stugan fanns endast en gammal luftvärmepump installerad så att den dolde överdelen av ett fönster (!). Den värmde knappt och det fanns varken service eller reservdelar att tillgå då fabrikatet inte funnits på marknaden på många år. I övrigt inga värmekällor och då hade tidigare ägare bott permanent i stugan till bara några år tidigare. Pumpen åkte ut och oljefyllda radiatorer sattes under alla fönster. Men då var elen hyggligt billig så det är först nu som frågan uppstått om alternativ uppvärmning när vi inte är där vintertid. Men som jag tolkar er (utan att ge mig på några större räkneövningar) så kommer ingen radikal besparing med en luftvärmepump i det här fallet.

Ok, så att använda en luftvärmepump för att hålla en liten stuga frostfri under vintern är alltså inte ett vettigt alternativ? Helst skulle jag ju vilja ha 10 grader inomhus vilket jag hade innan elpris-galenskapet. Men att jag med direktverkande el håller stugan på runt 5 grader motiverar inte en installation av en luftvärmepump? Är det så jag ska tolka svaren? Jag fick en räkning på drygt 800 kr för elförbrukningen i januari, februari kommer förmodligen bli värre. Jag förstår att ni med egnahem tycker det är struntsummor, men jag bara frågar.
Om du drar 800 kr i Jan, ska vi räkna på att elen totalt kostar 4000 kr/år i uppvärmning då kanske?

Om LLVP:n Eliminerar elförbrukningen 100% så tar det väl 3-7 år att betala tillbaka den (12k till 28k installationspris). Mer realistiskt är att du halverar förbrukningen, så säg att det tar 6-14 år ROI.

Sedan fungerar en LLVP rätt dåligt i ett litet utrymme där värmekapaciteten för avfrostning är begränsad. Så risken är att det är sämre än så.

Ska ni spara pengar så hade jag tittat på typ en frysbox med frostvakt + värmematta för att hålla färg frostfritt vintertid och kallställa resten.

D Dkvist skrev:
Om du drar 800 kr i Jan, ska vi räkna på att elen totalt kostar 4000 kr/år i uppvärmning då kanske?

Om LLVP:n Eliminerar elförbrukningen 100% så tar det väl 3-7 år att betala tillbaka den (12k till 28k installationspris). Mer realistiskt är att du halverar förbrukningen, så säg att det tar 6-14 år ROI.

Sedan fungerar en LLVP rätt dåligt i ett litet utrymme där värmekapaciteten för avfrostning är begränsad. Så risken är att det är sämre än så.

Ska ni spara pengar så hade jag tittat på typ en frysbox med frostvakt + värmematta för att hålla färg frostfritt vintertid och kallställa resten.
Elbolaget beräknar att jag kommer göra av med 2 623 kWh under året men jag har hittills fått elräkningar på ungefär 20% högre än förra året. Men antar att det beror på vädret. Februaris räkning var på ungefär samma som i januari trots att vi drog ner termostaterna lite till.
Diskvalificerar det mig från att installera en luftvärmepump? Just investeringen är inte en avgörande sak, det är mycket jag gör i stugan och på tomten/lotten som inte kommer att avspegla sig i ett högre framtida försäljningspris. Det handlar mer om ifall jag kommer få en räkning på 500 kr istället för en på 800 i framtiden. Det är ju dumt att ta ut mer el från nätet än man behöver.

Vad är tanken bakom att ha 7!? radiatorer? Läste jag det rätt? Eller är det många smårum på de 30m²? Det torde ju isf göra det svårt för llvp att effektivt "komma åt" överallt.
Annars förstår jag att han tycker ni redan lagt ut pengar på dem.

Ställt ner termostaterna ännu mer? Ska du knappt hålla frostfritt hade jag stängt av helt och tagit färgen med mig hem igen.
Min uppfattning är den att beroende på hur din stuga är byggd och isolerad så hade jag hållit en högre grundvärme för att slippa dyrare renoveringar på sikt.
Mindre isolering och äldre byggsätt går bra kallt. Modernt/tätt så mer värme.

RoTe
Luftvärmepump har verkligen tappat i attraktivitet nu när märkespumpar är svindyra och heller inte håller så imponerande länge och Jula jäklas med sin installationsfirma så skulle jag säga att stugan behöver vara ganska stor och ordentligt uppvärmd för att det ska löna sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.