L
Det är utmärkt att du vet vad du vill! Och du lägger prio på garaget.

Då skulle jag nog ha gjort precis tvärtom än det vi till stor del resonerar kring nu - jag skulle för min del inte försöka dölja eller kamouflera detta faktum med garaget alls - utan tvärtom låta det vara det genomsyrande temat - och därmed lättare kunna skapa ett ärlig och helgjutet utryck på helheten.

Har du tittat på arkitekturen kring gamla brandstationer? Ofta väldig vackra byggnader, med en rejäl vagnhall - och torn!

Tex som på dessa bilder:
https://sv-se.mostphotos.com/5971964/haverodals-f-d-brandstation
http://osterlen.blogspot.se/2010/01/turen-gar-till-ahus.html
http://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/veckans-bilder-gamla-brandstationen#.WtIXl63bl8c
https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3469856/images/2012/dsc_0305_50071bf1e087c3235a0000a2.jpg
https://www.harrys.se/restauranger/norrtalje/norrtalje-gamla-brandstation/
https://www.flickr.com/photos/byjr/3285268279
https://www.zillow.com/blog/firehouse-turned-loft-home-171482/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Old_Fire_Station_Historic_Structure_Ypsilanti_Michigan.JPG

Om man söker på "old fire station" och "old fire house" så kommer det upp en massa häftiga byggnader.

Denna är ju modern - men så snyggt:
https://www.djc.com/ae/pom.html?id=12036863

Vi har ju en tråd direkt på forumet om några som bygger om en brandstation till sommarstuga också, men det är en lite annan historia, tar med den här bara för skoj skull: https://www.byggahus.se/renovera/husdrommar-bygger-om-brandstation-sommarhus

skyisthelimit skrev:
Sedan sätter ju detaljplanen en del begränsningar också, många äldre tornhus har jag delar som är tre våningar och vind/tak som ofta har högre vinkel än 45 grader. Inget av detta kan jag ju tyvärr genomföra, eller har du eller någon annan något kreativt upplägg som kan fungera?
Vad står det för begränsningar i detaljplanen förutom maximalt två våningar? Jag tycker det låter rätt generöst att det inte är någon begränsning på byggnadshöjd och takvinkel.
Då går det ju att få till ett högt hus genom att ha hög takhöjd på våningarna. På vindsvåningen kan man ju sänka innertaket och trixa med bjälklaget så att det inte räknas som en våning.

FG FG skrev:
Vad står det för begränsningar i detaljplanen förutom maximalt två våningar? Jag tycker det låter rätt generöst att det inte är någon begränsning på byggnadshöjd och takvinkel.
Då går det ju att få till ett högt hus genom att ha hög takhöjd på våningarna. På vindsvåningen kan man ju sänka innertaket och trixa med bjälklaget så att det inte räknas som en våning.
Jo, detaljplanen är generös i avseende på att de inte har någon begränsning i byggnadshöjd och det var en stor anledning till att jag köpte just denna tomten för att jag tänkte att då kanske jag kan förverkliga drömmen om ett tornhus.
Det som står är att det man får bygga två våningar och inredd vind.
Definitionen på vind (googlas nog bäst fram exakt) är väl att man får ha 0.7m ute vid yttervägg och sedan får taket vara max 45 grader. Högre än 0.7m samt mindre vinkel gör att det räknas som våning.... här går det väl såklart att komma på kreativa lösningar, med brutna tak osv....

Enda nackdelen med höga våningar (förutom kostnad möjligtvis) är ju att det blir lång trappor...

L Lärospånet skrev:
Det är utmärkt att du vet vad du vill! Och du lägger prio på garaget.

Då skulle jag nog ha gjort precis tvärtom än det vi till stor del resonerar kring nu - jag skulle för min del inte försöka dölja eller kamouflera detta faktum med garaget alls - utan tvärtom låta det vara det genomsyrande temat - och därmed lättare kunna skapa ett ärlig och helgjutet utryck på helheten.
Förstår ditt resonemang och tackar för länkar, det var kul att se! Dock känns det inte riktigt rätt för mig. Jag vill att det skall se ut som ett bostadshus, sedan är frågan "hur mycket" man behöver kamoflera garaget....
Det känns dessutom som att ett bostadshus (i tänkt äldre stil) passar bra in i området i övrigt och en "brandstation" hade kanske stuckit ut lite väl mycket.

Jag hittade ett par extrema varianter som jag ändå tänkte dela med mig av:

modern-exterior.jpg

hydroswing-moving-hydraulic-wall-camouflage-stadium.jpg

Bifogar ovan mest som kul exempel och för att visa på möjligheter. Jag är som sagt inte (ännu) så oroad över att lösa garaget utseendemässigt och jag tror man kan få till det bättre än på skissen, jag är mer fundersam på själva planlösningen och frågorna i mitt ursprungsinlägg.

Skulle väldigt gärna "börja om från noll", men har nog tittat lite för mycket på skissen så jag kommer inte vidare själv...

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Jag har precis skapat en projekttråd för mitt byggprojekt, men i denna tråd så fokuserar jag på att få lite hjälp med planlösningen där jag kört fast lite. Länk till projekttråd: [länk]

Jag vill bygga en stor villa ”byggmästarvilla” i 1890-talsstil. Den ska ha ett torn och ett inbyggt garage med 4 meter i takhöjd. Har anlitat en arkitekt för att skissa på en lösning men jag är inte helt nöjd med planlösningen, har fastnat och vet inte hur jag ska gå vidare. Är det någon här som har idéer som kan hjälpa mig komma vidare?

Så här ser husstilen ut som jag vill uppnå:
[bild]

Förutsättningar (enligt detaljplan):
  • Tomt på 1250kvm som gränsar till naturområde
  • Byggnadsarea (BYA) är 158 kvm
  • Hus får ha två våningar och inredd vind.
  • Ingen begränsning i byggnadshöjd
  • Huskroppens skall placeras längs prickmarken mot vägen (förgårdslinje)
  • Takkupor får ej uppföras. (men bör kunna göras tom tillbyggnad enligt attefallsregler)
Mina önskemål:
  • Jag vill ha ett torn på huset där tornvinden har ett litet rum (det räcker om 2-4 personer kan sitta och dricka kaffe) och bäst vore om man hade fri utsikt i 360 grader

• I bottenvåning skall det också finnas ett större garage med som är 5.5 - 6m brett och har minst 4m i takhöjd(!)

• Huset kommer att ha en rejäl källare, gärna där delar är i två våningar och ett större rum med rejält högt i tak. Då jag under garaget vill ha lite extra verkstadsutrymme kan man kanske vilja ha en ytterligare (mindre) trapp här.

• Väldigt gärna (nästan krav) på ett mindre utrymme/passge mellan/i garage som blir både groventre enklare diskho, extra frys samt lite förvaring för ex. återvinning.

• Öppen planlösning för kök/vardagsrum och gott om utrymme i kök.

• 3 sovrum för barn och ett större för föräldrar. Möjligen ett gästrum, men ej kritiskt.

• Tvättstuga får gärna placeras på samma våning som sovrum (övervåning)Nära entreen tycker jag det verkar praktiskt att ha: En rejälare garderob.Trappor till övervåning och källare. Enklare wc. Finns det bättre lösningar?

Nuvarande skiss/förslag (delar av):

Situationsplan
[bild]

Fasad
[bild]
Entrevåning
[bild]
Övervåning
[bild]
Sektion
[bild]

Mina synpunkter/funderingar kring skisserna:

• Jag är lite orolig att de två ganska stora rektangulära huskropparna inte kommer att ge rätt "känsla" jämfört med de hus jag tittat på? Men det kanske är svårt att uppnå samma känsla när man vill bygga något som är större och dessutom har ett garage?
  • Jag tycker att tornet inte riktigt kommer till sin rätt och framförallt känns för "lågt". Jag hade själv en fundering om att ha tornet "ovanpå" garagedelen för att på så vis också få upp höjden på tornet lite?
  • Jag är lite fundersam på trapphus i tornet, det är såklart effektivt, men är det egentligen "praktiskt/trevligt" med en sådan trappa?
  • I den nuvarande skissen är ligger väldigt mycket på olika höjd och det blir trappor mellan allt. Bra, dåligt eller nödvändigt?
  • Under garagedelen blir det ett rum som får väldigt högt i tak, vilket känns lite onödigt (lång trappa ner dessutom) då jag redan har ett sådant utrymme till vänster i sektionsritningen.
  • Sedan saknar jag min "groventre" från garaget där jag kan ha lite extra förvaring, grovsopor, m.m

Egentligen är väl kanske det jag efterlyser någon som tänker till/om från grunden och kommer med frågan/förslaget: "Kan man inte placera garage/torn/vardagsrum såhär istället"....?
Eller så kanske det är den där "lilla ändringen" som löser allt jag saknar... :)

Välkommnar verkligen frågor och förslag....
Hej!
Skickar några tankar:
1. Förstår tanken med att placera huset längs vägen och antar att det är en kalkylerad avvägning att huset skuggar en stor del av tomten under dagen? (tills solen kommer runt mot sydväst)
2. Tornet skulle sannolikt må bra av att inte "klippa" gaveln på den andra huskroppen. Skulle föreslå att man placerar det som på detta exempel (som även kan tjäna som inspiration till utformning av själva tornet förutsatt att du kan ta plan 3 som del av inredd vind). Det löser även problemet med garageportens "offset"/assymetriska-positionering som skapar obalans i gavelns utseende: http://kronobergshus.se/hus/sofielund
3. Tillgänglighetskraven är som flera redan nämnt luriga, men jag tolkar det som att din arkitekt haft koll på detta. WC borde tex vara ok så länge du inte satt dit en fast duchvägg före slutbesiktning som hindrar att man kommer åt toaletten med rullstol.
4. Halvplanen är som flera redan skrivit inte idealiska, men ger så klart karaktär. Fundera på om du kommer störa dig på att behöva släpa matkassar, resväskor och annat en halvtrappa upp/ner mellan garaget och entréplan när du har möjlighet att undvika det. Med tre barn hade jag skippat det momentet om det gick!
5. Bra med tvättstuga på plan två, det bygger vi med :)

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Gillar din satsning på drömhuset.

Du bör se till så att arkitekten inte glömmer bbr krav på utrymning. Du behöver tillgång till två utrumningsvägar per våningsplan. För br3 byggnader får man inte nyttja räddningstjänsten utrustning utan ska löda alternativ utrymning själv. Alla avstånd på 5m mellan mark och uk fönster(vilket man anses klara hoppa ifrån) behöver fasadstege eller en ytterligare trappa.

Nu är det svårt att se utan alla fasad ritningar men det kan vara på.gränsen från stora sovrummet och uppe i tornet.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Hej!
Skickar några tankar:
1. Förstår tanken med att placera huset längs vägen och antar att det är en kalkylerad avvägning att huset skuggar en stor del av tomten under dagen? (tills solen kommer runt mot sydväst)
Enligt detaljplan måste det placeras i förgårdslinjen, så jag har inte så mycket val förutom var längs vägen det skall vara och då tyckte jag denna placering var den som ändå gav mest sol på "baksidan" huset där trädgården blir.

2. Tornet skulle sannolikt må bra av att inte "klippa" gaveln på den andra huskroppen. Skulle föreslå att man placerar det som på detta exempel (som även kan tjäna som inspiration till utformning av själva tornet förutsatt att du kan ta plan 3 som del av inredd vind). Det löser även problemet med garageportens "offset"/assymetriska-positionering som skapar obalans i gavelns utseende: [länk]
Hmmm... får fundera på detta, det verkar vara ganska vanligt att torn ofta sitter i "gaveln"... skullle vara intressant att se en modig placering av tornet i mitten och kanske då även ha trappan där?! Då blir det verkligen husets "mittpunkt".

3. Tillgänglighetskraven är som flera redan nämnt luriga, men jag tolkar det som att din arkitekt haft koll på detta. WC borde tex vara ok så länge du inte satt dit en fast duchvägg före slutbesiktning som hindrar att man kommer åt toaletten med rullstol.
Jo, jag har fått uppfattningen att detta är under kontroll och just nu är det som sagt bara en första skiss, så jag tror inte arkitekten har mätt på milimetern ifall wc på bv uppfyller handikappanpassning i detta läge.

4. Halvplanen är som flera redan skrivit inte idealiska, men ger så klart karaktär. Fundera på om du kommer störa dig på att behöva släpa matkassar, resväskor och annat en halvtrappa upp/ner mellan garaget och entréplan när du har möjlighet att undvika det. Med tre barn hade jag skippat det momentet om det gick!
Det är framförallt mellan garage och entreplan som jag funderar mest, trappan mellan bv och övervåning går liksom inte att få bort! ;) Dock är det bara 0.5m mellan garage och bv så det kanske inte är så farligt?

5. Bra med tvättstuga på plan två, det bygger vi med :)
Jo, här tycker många olika och en del har haft synpunkter på ljud osv, men jag tycker både en korrekt installerad modern maskin är ganska tyst och sedan kan man ju ofta ställa in dem på att köra tysta program eller starta vid vissa tider så jag tror inte det är något problem.

Tack för synpunkter!

T trampare skrev:
Gillar din satsning på drömhuset.

Du bör se till så att arkitekten inte glömmer bbr krav på utrymning. Du behöver tillgång till två utrumningsvägar per våningsplan. För br3 byggnader får man inte nyttja räddningstjänsten utrustning utan ska löda alternativ utrymning själv. Alla avstånd på 5m mellan mark och uk fönster(vilket man anses klara hoppa ifrån) behöver fasadstege eller en ytterligare trappa.

Nu är det svårt att se utan alla fasad ritningar men det kan vara på.gränsen från stora sovrummet och uppe i tornet.
Tack, jo jag har haft detta i åtanke och det lär väl bli mer fokus på det när jag bestämmt mig för planlösning. Både från tak/torn -våning kan det ju behövas, men även från källare. Ser det inte som något stort problem, men det skall såklart med i ansökan så det blir korrekt.

Gammelnörden
S skyisthelimit skrev:
Wow! Tack. Gillar särskillt(!) förslag med ändring av tak/fasad/torn (sydost ritningen)! Jag vet inte riktigt hur du bar dig åt och om det fungerar i praktiken, men du verkar ha fått till min efterlängtade 360 graders utsikt från tornet samtidigt som det helt klart borde gå in under "två våningar+vind" (möjligen me reservation för taklutning på vinden)!

Här blir det lite olika höjder på tak och fönster och blev lite fundersam på det? Vad tänker andra här om det och gillar Ni detta förslag bättre än "orginalet"?

Jag tror jag vill behålla det lilla allrummet på ovanvåningen och hellre ha ett (extra) gästrum i källaren. Då kanske vuxna och barn kan se på tv samtidigt på olika plan (eller spela spel eller vad man nu vill göra).

Vill man inte hellre ha garderoben nära ytterdörren (och även ljusinsläpp från fönster)? Så tänkte jag, men uppskattar verkligen andra/nya tankar.

Slutligen; "hickomdickom", det är norrifrån va? ;-)
Jag missade att det var ett kapprum och inte en stängd garderob! Så klart att det är mest praktiskt att ha närmast dörren...
Det var inte min mening att fönstren skulle vara i olika höjd förutom den befintliga skillnaden mellan fönstret på garagebyggnaden och övrigt. Det jag trodde att jag gjorde var att minimera/eliminera vindsplanet i den stora huskroppen och göra om taken från ett T till H så att säga. På det sättet kan man förskjuta huskropparna och dela upp det i mindre delar så att intrycket blir mindre massivt. Om ni sedan använder er av liggande och stående panel som på huset på bilden tror jag det hjälper ytterligare att "förminska" ytorna.

Slutligen; "hickomdickom - det är väl ett ord? är det bara ett Småländskt uttryck? blir osäker och googlar - noll sökresultat":crysmile:

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
L
S skyisthelimit skrev:
Förstår ditt resonemang och tackar för länkar, det var kul att se! Dock känns det inte riktigt rätt för mig. Jag vill att det skall se ut som ett bostadshus, sedan är frågan "hur mycket" man behöver kamoflera garaget....
Det känns dessutom som att ett bostadshus (i tänkt äldre stil) passar bra in i området i övrigt och en "brandstation" hade kanske stuckit ut lite väl mycket.

Jag hittade ett par extrema varianter som jag ändå tänkte dela med mig av:

[bild]

[bild]

Bifogar ovan mest som kul exempel och för att visa på möjligheter. Jag är som sagt inte (ännu) så oroad över att lösa garaget utseendemässigt och jag tror man kan få till det bättre än på skissen, jag är mer fundersam på själva planlösningen och frågorna i mitt ursprungsinlägg.

Skulle väldigt gärna "börja om från noll", men har nog tittat lite för mycket på skissen så jag kommer inte vidare själv...
Kul lösningar - rena rama Disneyland - men så ska ju också amerikanerna alltid vara värst :)

Brandstation i ungefär samma stil som övrig bebyggelse är ju inte någon omöjlighet - brandstationerna från denna tid var ju utformade på ett liknande sätt som patricierhusen.

Men jag menar inte att man ska stirra sig blind på just brandstationer eller låsa sig vid det ordet - snarare att man nog kan hämta inspiration därifrån vad gäller att integrera den stora vagnhallen med en i övrigt estetiskt tilltalande byggnad.

Eller så gör man tvärtom - låter garaget märkbart bryta av mot resten av husets stil eller åtminstone upplevas som en helt egen volym. Jag är personligen inte jätteförtjust i att "smyga med" garaget - alltså att försöka förklä det till något annat än vad det är eller förklä det till en del av själva bostadshuset.

Kort sagt - ett rejält garage är något att vara stolt över! :)

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
F
Jag tänker genast på ett hus jag en gång haft mitt kontor i - Stora Torps herrgård i Delsjön i Göteborg:

Stora Torps herrgård, vitmålad byggnad från 1870-talet med ett torn, omgiven av en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en gammal herrgårdsbyggnad, i nuvarande utförande från 1870-talet, och den uppfyller ju faktiskt dina krav på två våningar med vindsvåning och torn.. :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag vet inte heller om det räknas som två eller tre våningar, men som jag skrev så går det ju alltid att ta bort den nedersta våningen genom att låta det undre planet börja en halv trappa upp genom att göra en högre grund antingen med trappa utifrån eller endast ingång inifrån. Du borde diskutera med stadsarkitekten vad som räknas som en våning. Nedan är ytterligare ett fotomontage.
Lycka till!
Hälsningar Magnus

Skiss av ett flervåningshus med otydlig våningsräkning och en trappa som leder upp till en höjd entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag missade att det var ett kapprum och inte en stängd garderob! Så klart att det är mest praktiskt att ha närmast dörren...
Det var inte min mening att fönstren skulle vara i olika höjd förutom den befintliga skillnaden mellan fönstret på garagebyggnaden och övrigt. Det jag trodde att jag gjorde var att minimera/eliminera vindsplanet i den stora huskroppen och göra om taken från ett T till H så att säga. På det sättet kan man förskjuta huskropparna och dela upp det i mindre delar så att intrycket blir mindre massivt. Om ni sedan använder er av liggande och stående panel som på huset på bilden tror jag det hjälper ytterligare att "förminska" ytorna.

Slutligen; "hickomdickom - det är väl ett ord? är det bara ett Småländskt uttryck? blir osäker och googlar - noll sökresultat":crysmile:
Ah, ok, då förstår jag bättre... Precis då blir taket (taknockarna) såhär uppifrån: |---| Som jag fattar det så tänkte du ingen vind i de två " | " delarna av taket, men tänkte du en vind i mitten? Samma vinkel på hela taket? ...och tänkte du dig att alla taknockar/åsar ligger på samma höjd (förutom tornet då såklart).
Många detaljfrågor, men jag gillar verkligen din "ändring" och vill förstå mer hur du tänkt.

Försökte skicka ett PM till dig, men du verkar ha det avstängt?

Appropå hickomdickom, lätt otroligt att du hittat ett ord, som jag dessutom känner igen som ger NOLL resultat på google...eller ähm, just nu såg jag att det numera faktiskt finns EN träff; denna tråden! :)

M MWM skrev:
Hej.
Jag vet inte heller om det räknas som två eller tre våningar, men som jag skrev så går det ju alltid att ta bort den nedersta våningen genom att låta det undre planet börja en halv trappa upp genom att göra en högre grund antingen med trappa utifrån eller endast ingång inifrån. Du borde diskutera med stadsarkitekten vad som räknas som en våning. Nedan är ytterligare ett fotomontage.
Lycka till!
Hälsningar Magnus

[bild]
Ah, tack... bara så jag förstår dig rätt (är seg i huvudet just nu! :) ). Tornet har ju egentligen inga våningar i denna lösning bara en trappa... och då tänker du dig att man helt enkelt sätter de nedersta fönstrena i tornet "en halv våning upp" jämfört med resten av huset?

Garage går ju att bygga som attefallare på 25m2 också, har du tänkt på den lösningen, eller faller den utanför kravbilden? Såg ett snyggt garage kopplat till en av tornvillorna här i tråden där man utnyttjade taket på garaget som altan också.

Ett externt garage går också att koppla till huset genom en tunnel under mark. En bekant har en sådan tunnel till sitt poolhus. Frågan är dock om det är byggglov på den tunneln...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.