L Lärospånet skrev:
Vilken vinkel på sluttningen till underjordiskt garage räknade du på - och hur lång blev nedfarten då? Min tanke var att förlägga strax över två meter i höjd under jord, och därefter låta resten av garagets fyra meter i höjd vara ovan jord, så att inte nedfarten behöver vara dubbla längden.

Eller så kan man ha en Batman-lösning! [media]
Jag tackar för förslag och har tänkt i dina tankar gällande att lägga en nerfart under jord, men tyckte det "föll" på två saker, dels så kommer jag ha 2m "stup" närmast huset, dvs. det blir helt omöjligt att passera gående och dels tror(!) jag det kommer att se lite knepigt ut med en garageport som till hälften befinner sig under jord.

Intressant fråga om lutning, jag vet inte vad som är max, men skulle gissa att 1:4 är riktigt brant(?) och då behöver jag 8m infart för 2m, men även om jag skulle kunna köra ner i en 1:2 lutning så tycker jag tyvärr inte riktigt det fungerar pga att det skär av möjligheten att ta sig runt huset samt att man inte heller kan parkera utanför garaget eller göra jobb där (ex. spola av bilen).

Jo, jag har funderat, om än inte sereiöst på en "bilhiss". ;)

Gällande handikappanpassning så är det jag fått höra och läst mig till att man ska kunna leva på nedervåningen med rullstolsaccess och arkitekten menar att det är anpassat för att kunna inreda ett rum där och man kan förbereda för tvättmaskin i köket, alltså skall kraven gå att uppfylla. Det behöver alltså inte vara uppfyllt vid slutbesiktning, utan det är ok om så länge man har möjligheten, även om det inkluderar att sätta upp en ny innervägg.

Oavsett, så skall man ha i åtanke att detta är en första grov skiss och mina funderingar nu gäller om man kan hitta alternativa lösningar för de lite större frågorna i planlösningen, om man ex. kan göra något kreativt som gör att tornvinden kommer ovan övriga tak, men ändå kan hävda att man håller sig inom två våningar plus vind t.ex.

FG FG skrev:
Det finns rätt många hus med torn på Saltsjöbaden. På biblioteket finns det nog en mängd böcker om dessa hus kan jag tänka mig.
Det hade väl varit trevligt med en altan uppe på taket med utgång från tornet.

[länk]

[länk]

[länk]

Tack för mycket inspirerande och vackra villor!!!! Kull att det fanns en del info om dem på nätet, även om jag saknade planlösningen på några, det hade varit spännande att se hur de uttnyttjade torndelen inne!

Fick också ideen om att man skulle kunna ha en öppen altan högst upp, då borde det väl varken räknas som vind eller våning??! Hmmm... men med tanke på att den skall vara i sverige så är det nog ändå praktiskt med fönster/väggar...

Jag har sökt lite böcker och lånat en av; "Mårtensson, Hans"; Snickarglädje. Den har många fina hus och bilder samt lite historia, men ger tyvärr inte så mycket uppslag på planlösningar.

Det är kul att Ernst von Heidenstams direktörsvilla från Ronneby Brunnspark är så populär (första bilden). Den, liksom FG:s ritningar från Saltsjöbaden, visar tydligt att ett torn måste vara högre än själva huset. Själv går jag förbi direktörsvillan minst en gång i veckan och gillar den eftersom den sätter fantasin i rörelse. Invändigt är den inte lika rolig. Möjligheterna har inte utnyttjats. Jag tycker det måste vara möjligt att rita en byggnad som tar vara på fantasin fast med ett mer modernt formspråk. Direktörsvillan är mer Viktoriansk än Jugend.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L
S skyisthelimit skrev:
Jag tackar för förslag och har tänkt i dina tankar gällande att lägga en nerfart under jord, men tyckte det "föll" på två saker, dels så kommer jag ha 2m "stup" närmast huset, dvs. det blir helt omöjligt att passera gående och dels tror(!) jag det kommer att se lite knepigt ut med en garageport som till hälften befinner sig under jord.

Intressant fråga om lutning, jag vet inte vad som är max, men skulle gissa att 1:4 är riktigt brant(?) och då behöver jag 8m infart för 2m, men även om jag skulle kunna köra ner i en 1:2 lutning så tycker jag tyvärr inte riktigt det fungerar pga att det skär av möjligheten att ta sig runt huset samt att man inte heller kan parkera utanför garaget eller göra jobb där (ex. spola av bilen).

Jo, jag har funderat, om än inte sereiöst på en "bilhiss". ;)
Visst har du rätt i att det blir en rejäl höjdskillnad - eller stup som du säger - men det skulle ju bara vara så högt närmast fasaden - det planar ut ganska snabbt. Det finns en del radhus och villor som har det på det sättet, och det brukar verkar gå bra tycker jag och ser inte särskilt konstigt ut, men det kanske är klokt att sätta någon form staket på sidorna där det är som djupast, det går också att överbrygga det närmast huset.

Men du skulle alltså behöva att själva porten i sig är 4 meter hög - du planerar alltså att köra in större grejer än bara personbilar?

Men visst skulle det luta ganska bra - och bli en ganska lång nerfart ... Man vill ju dessutom inte ha den för brant i synnerhet på vintern.

Anledningen till att jag funderar just på detta är att garaget är en så stor och viktig del av ditt projekt - att jag tänker att om man först fokuserar på att lösa det så löser sig resten nästan också av sig självt. GROVT överdrivet så klart - men kanske med ett korn sanning ändå. Jag skulle alltså ta mig en rejäl funderare på garaget, huruvida du behöver utrymmet ovan och under det, mm.

Förstår att du vill kunna stå med bilen på plan mark utomhus. Det går inte att placera garaget något längre indraget från gatan som Marlén föreslog?

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är kul att Ernst von Heidenstams direktörsvilla från Ronneby Brunnspark är så populär (första bilden). Den, liksom FG:s ritningar från Saltsjöbaden, visar tydligt att ett torn måste vara högre än själva huset. Själv går jag förbi direktörsvillan minst en gång i veckan och gillar den eftersom den sätter fantasin i rörelse. Invändigt är den inte lika rolig. Möjligheterna har inte utnyttjats. Jag tycker det måste vara möjligt att rita en byggnad som tar vara på fantasin fast med ett mer modernt formspråk. Direktörsvillan är mer Viktoriansk än Jugend.
Tack för din input och kunskap! Jag håller med om att jag vill ha ett torn som är högre, men kan samtidigt säga att jag iaf har hittat ett hus där jag tycker de fått till en snygg lösning även med ett "lägre" torn. Detta ligger i Duvbo, Sunbyberg och det var egentligen det som var min "ursprungsinspiration". Dock så tycker jag det är mycket likt direktörsvillan, jag undrar vilket som var först?! :)

Gult hus i Duvbo, Sundbyberg, med ett lägre torn och traditionell arkitektur, omgivet av stenmur och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Villa med torn i Duvbo, Sundbyberg inspirerad av direktörsvillan med stenlagd uppfart.
Skapa konto

Så skulle det inte "gå" att få till ett högre torn tror jag att man kan få till en lösning ändå, även om ett högre torn (med 360 utsikt) är det bästa alternativet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ett antal Stockholmskommuner har tillsammans tagit fram en broschyr om vilka tillgänglighetskrav man måste ta hänsyn till vid nybyggnad, finns t ex här en bit ner på sidan: https://www.jarfalla.se/boende-traf...ritningar-och-blanketter/ritningsexempel.html
Jag tycker det är märkligt att en arkitekt inte har bättre koll på vad som gäller. Badrummet på entréplanet ser inte ut att uppfylla kraven, det måste också finnas utrymme för tvättmaskin på entréplanet.

L Lärospånet skrev:
Visst har du rätt i att det blir en rejäl höjdskillnad - eller stup som du säger - men det skulle ju bara vara så högt närmast fasaden - det planar ut ganska snabbt. Det finns en del radhus och villor som har det på det sättet, och det brukar verkar gå bra tycker jag och ser inte särskilt konstigt ut, men det kanske är klokt att sätta någon form staket på sidorna där det är som djupast, det går också att överbrygga det närmast huset.

Men du skulle alltså behöva att själva porten i sig är 4 meter hög - du planerar alltså att köra in större grejer än bara personbilar?

Men visst skulle det luta ganska bra - och bli en ganska lång nerfart ... Man vill ju dessutom inte ha den för brant i synnerhet på vintern.

Anledningen till att jag funderar just på detta är att garaget är en så stor och viktig del av ditt projekt - att jag tänker att om man först fokuserar på att lösa det så löser sig resten nästan också av sig självt. GROVT överdrivet så klart - men kanske med ett korn sanning ändå. Jag skulle alltså ta mig en rejäl funderare på garaget, huruvida du behöver utrymmet ovan och under det, mm.

Förstår att du vill kunna stå med bilen på plan mark utomhus. Det går inte att placera garaget något längre indraget från gatan som Marlén föreslog?
Först; ja, jag vill ha en port som är iaf 3.5m hög så att man ex. kan få in en husbil.

Intressant tanke att kombinera en indragning av garaget med nedfart, isf skulle man ju bara få ett "stup" på ena sidan (andra blir ju husvägg). Men när jag läste på lite så tycker de flesta att lutning över 1:8 är för mycket. 1:8 ger 16 meter infart vilket blir på tok för mycket....
Dessutom prratar man då om ett kort litet fordon som personbil, skall man in med ett långt fordon så ställer det nog krav på att iaf porten behöver vara högre.

Håller med om att det vore praktiskt att "få undan" det stora garaget i källaren och trodde kanske detta kunde vara en lösning jag missat, men tyvärr känns det inte så... har nog själv lagt några mandagar på att skissa på lösningar utan att komma någon vart...

Det som är bra med direktörsvillan i Ronneby är att de olika volymerna är tydligt urskiljbara utifrån. Tv skepp med sadeltak som möts i vinkel. Ett torn och några andra runda historier. Att det sedan är lek med ögat gör inget. jag tycker man kan tillämpa samma principer idag.

L
S skyisthelimit skrev:
Först; ja, jag vill ha en port som är iaf 3.5m hög så att man ex. kan få in en husbil.

Intressant tanke att kombinera en indragning av garaget med nedfart, isf skulle man ju bara få ett "stup" på ena sidan (andra blir ju husvägg). Men när jag läste på lite så tycker de flesta att lutning över 1:8 är för mycket. 1:8 ger 16 meter infart vilket blir på tok för mycket....
Dessutom prratar man då om ett kort litet fordon som personbil, skall man in med ett långt fordon så ställer det nog krav på att iaf porten behöver vara högre.

Håller med om att det vore praktiskt att "få undan" det stora garaget i källaren och trodde kanske detta kunde vara en lösning jag missat, men tyvärr känns det inte så... har nog själv lagt några mandagar på att skissa på lösningar utan att komma någon vart...
Aha - husbil! Ja den behöver ju klart lite höjd på porten.

Oj, 16 meter - blir det så mycket. Tyckte det här såg bra ut som exempel -https://www.pinterest.se/pin/343540277808739429/ - men vet ju inte vilken lutning de har där.

Jag gillar idén med torn - alla riktiga hus har torn! Men samtidigt tycker jag det är viktigt att det är en genomtänkt lösning så att man får praktisk användning av det. Till exempel panoramautsikt och en liten takaltan att gå ut på.

Om jag själv hade byggt ett sekelskifteshus hade jag börjat med att leta upp alla hus i den stilen jag gillar och helt enkelt utgått från det vackraste. Då är man garanterad ett hus i autentisk stil som känns äkta och inte som en replika. Man måste förstås göra om planlösningen; modernisera och anpassa efter sina behov.

Det byggdes pampiga villor förr i tiden får man säga.

http://remaxsverige.se/exklusiv-sekelskiftesvilla-om-545-kvm-till-salu/?images

1280px-Setterwallska_villan.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipe...ka_villan.jpg/1280px-Setterwallska_villan.jpg

• Gilla
CalleJ
  • Laddar…
Hej, Kul hus mitt förslag är att du gör ett lite högre torn, detmåste inte nödvändigtvis har fler våningar, om tornet börjar ett halvplan upp blir det också högre men detta är ett exempel:
Skiss av hus med detaljerat torn och höjdmarkeringar.
Skapa konto

Lycka ill med projektet!
Hälsningar Magnus Wahlberg

• Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
Vilket häftigt projekt!
En skiss är såklart lite svår att bedömma, men jag tycket det är något som gör att ditt hus/skissen inte får samma känsla som de äldre ”riktiga” husen med torn. Kanske är det taklutningen som inte är tillräckligt brant, eller att huskropparna känns för stora... det känns inte lika ”nätt” på något vis.

Sen håller jag med övriga om att det är det stora garaget som ställer mycket problem, men om det verkligen är ett krav så måste man såklart försöka lösa det!

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag skulle absolut inte bygga garaget på vald plats, av flera olika anledningar. Dels så tycker jag det stör utseendet på huset rent exteriört samt tycker jag att huset verkar lite kompakt som en vanlig villa invändigt och du skriver själv du hade behövt lite mer utrymme. Garaget måste så klart bli i källaren, husbilen får du parkera på en annan plats. Nedfarten till källaren får du bygga över, den behöver då inte bli så brant och du gjuter upp väggar längs nedfarten och sedan lock på, beroende på hur djupt taket på nedfarten hamnar kan du ev ha gräsyta och växtlighet över, om den hamnar väldigt ytligt kan du ha "sedumtak" som marktäckning. Sen behöver du ju inte ha garageporten i vägglivet den skulle ju kunna bli vid nedfarten, för att hindra intrång av vatten, snö, löv eller nån mystisk typ som står och lurar i mörkret :-D

S skyisthelimit skrev:
Garage under jord har jag funderat riktigt mycket på, dvs någon form av källargarage, men jag har inte kommit på någon bra lösning som inte innebär att man får en större nedfarrt som "skär sönder" tomten i övrigt.
Du behöver nånting i den här stilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.