Hej,

Vi har för ett par månader sedan renoverat ett badrum.

Så här är de nya vattenledningarna kopplade på de gamla som satt i badrummet sedan tidigare. Rören är inbyggda nu men med servicelucka.

Ville bara dubbelkolla om detta är en ok lösning? Det har alltså inte läckt eller dylikt.

Tack!

• Nya och gamla rörkopplingar i ett renoverat badrum, synliga i en servicelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tycka det där borde vara gjort i ett fördelarskåp. Och varför har man inte använt RiR? Meningslöst på det som är skarvat mot det gamla, men allt det som viker av till vänster och går upp i bild.

Springer det läck nu rinner det ju rakt ut i konstruktionen.

B boohoo skrev:
Kan tycka det där borde vara gjort i ett fördelarskåp. Och varför har man inte använt RiR? Meningslöst på det som är skarvat mot det gamla, men allt det som viker av till vänster och går upp i bild.

Springer det läck nu rinner det ju rakt ut i konstruktionen.
Okej, oklart varför ej fördelarskåp.. det är RiR från denna box i väggarna sedan..men inte i själva lådan så att säga.

Vad skulle du säga om själva kopplingar, ser det ok ut annars? Borde jag oroa mig för att det börjar läcka?

Redigerat:
_Viktor_ Viktor Strandvik skrev:
Okej, oklart varför ej fördelarskåp eller RiR..
Vad skulle du säga om själva kopplingar, ser det ok ut annars? Borde jag oroa mig för att det börjar läcka?
Det ser visuellt illa ut. Nog ingen större risk för läckage här än om det varit snyggt. Ingen snubblar ju på rören. Men yrkesstoltheten verkar inte enorm. Kanske mer oroad isåfall om det som inte syns är slarvigt.

K koolla skrev:
Det ser visuellt illa ut. Nog ingen större risk för läckage här än om det varit snyggt. Ingen snubblar ju på rören. Men yrkesstoltheten verkar inte enorm. Kanske mer oroad isåfall om det som inte syns är slarvigt.
Mm okej.. Ändå något positivt då.
Det som inte syns är rir och korrekt monterat med 90 vinklar mm. Så det var mest detta jag var fundersam på

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Har du koll på att det finns innerhylsa?

A Alexn72 skrev:
Har du koll på att det finns innerhylsa?
Jag är ganska säker på det, men det är inget jag kan kontrollera från utsida antar jag?
Hade det gått att montera utan innerhylsa? Borde det inte börjat läcka om det saknades?

Är det en riktig röris så är där stödhylsor

A Alexn72 skrev:
Är det en riktig röris så är där stödhylsor
Tack för ditt svar. Men visst borde det väl inte gå att få tätt och montera utan?

Tack för ditt svar. Men visst borde det väl inte gå att få tätt och montera utan?
Jo de är nog inga problem att få tätt i början men visar nog sig ganska snart när temperaturen går upp i slangarna

A Alexn72 skrev:
Jo de är nog inga problem att få tätt i början men visar nog sig ganska snart när temperaturen går upp i slangarna
Aha jag fattar.. badrummet har används ett tag och mycket varmvatten spolats.. hmm

Sådär får det väl inte se ut? Måste väl vara tät slitsbotten eller skåp, och skvallerrör?

• Gilla
_Viktor_
  • Laddar…
Ska inte fördelaren och eventuellt även rör förankras?

Märkligt också att man inte har byggt enligt dagens praxis och lagt kopplingar/skarvar i en våtrumslåda.
Idag hade detta absolut inte varit godkänt.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ska inte fördelaren och eventuellt även rör förankras?

Märkligt också att man inte har byggt enligt dagens praxis och lagt kopplingar/skarvar i en våtrumslåda.
Idag hade detta absolut inte varit godkänt.
Okej tack, får ta in någon att titta på det om det går att åtgärda i efterhand

Okej tack, får ta in någon att titta på det om det går att åtgärda i efterhand
Det kan vara så också att det är ok och godkänt eftersom vvs var kopplat så tidigare.
Jag har inte koll på alla regler.
Men förankrat borde det vara.

• Gilla
_Viktor_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.