Hej!

Jag håller på att renovera övervåningen i ett äldre hus och funderar på hur jag bäst isolerar taket (från insidan).

1. Bör jag använda luftspalt, isolering (glas- eller stenull)? Hur gör man normalt i äldre hus, är plast en bra idé eller riskerar man att stänga in fukt?
2. Jag har tittat på produkter som Isover VarioXtra (eller liknande ångbromsar) för att slippa luftspalt och få bättre isolering, är det ett bra alternativ?

Eller finns det andra lösningar ni kan rekommendera?

Tack på förhand!

• Interiörbild av övervåning i äldre hus med synligt träbjälklag i taket och delar av väggen. Målade och omålade ytor, elledning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning i äldre hus under renovering med synliga takbjälkar, radiator och städutrustning. Dörröppning leder till ett rum med byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gammalt vindsutrymme med träbjälkar och synligt tak, delvis renoverat. En spis och handfat i bakgrunden, förberett för isolering.
    Skapa konto
Detta är inget råd men så här hade jag gjort, tegelläkt och massoniteskiva som luftspalt, mögelstopper i taket, sadla på takstolarna och isolering så mycket som får plats, tenotät/plast, gles och gips

Jag hade en person här som var expert på isolering och han sa att jag skulle köra på variabel ångbroms (Isover VarioXtra), så det får blir så.

Då blir det säkert bra, lycka till med ditt projekt 👍🏻

• Gilla
Higgsino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.