Hej,
Jag ska sätta i gips i källartak och har syll över fönstren av stål. I princip 2 4-kantsstål som ligger intill varandra. Se bild. Detta måste bli vansinniga köldbryggor, med risk för kondens. Har ngn en idé kring om och hur jag borde isolera runt de där? De ligger i ytterkant så jag har svårt att isolera på utsidan om jag inte proppar in isolering innanför panelen och halvt täpper till luftningen där.
Tack på förhand
Jag ska sätta i gips i källartak och har syll över fönstren av stål. I princip 2 4-kantsstål som ligger intill varandra. Se bild. Detta måste bli vansinniga köldbryggor, med risk för kondens. Har ngn en idé kring om och hur jag borde isolera runt de där? De ligger i ytterkant så jag har svårt att isolera på utsidan om jag inte proppar in isolering innanför panelen och halvt täpper till luftningen där.
Tack på förhand
Ja det där var inte särskilt genomtänkt av byggaren.E erik8308 skrev:
Ända möjlighet jag ser här är att skära till Armaflex i väl passade bitar & limma med kontaktlim från utsidan. (använd pensel)
Använd så tjock Armaflex som du bara kan få dit utifrån.
Då kan du slippa kondensproblemen helt & bromsa denna köldbrygga hyffsat.
Inifrån blir också mer valfritt eftersom köldbryggan blir kraftigt reducerad.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Så jävla korkat. Hade de fortsatt med vanlig träsyll och sedan stärkt upp med stål innanför så hade inget hänt🤯J jawen skrev:Ja det där var inte särskilt genomtänkt av byggaren.
Ända möjlighet jag ser här är att skära till Armaflex i väl passade bitar & limma med kontaktlim från utsidan. (använd pensel)
Använd så tjock Armaflex som du bara kan få dit utifrån.
Då kan du slippa kondensproblemen helt & bromsa denna köldbrygga hyffsat.
Inifrån blir också mer valfritt eftersom köldbryggan blir kraftigt reducerad.
Nu har jag fotat lite från utsidan eftersom alla verkar vara överens om att man borde isolera på utsidan.
Det är ca 8 cm mellan vägg och insida panel och 5 cm från undersida stål till överkant glas.
MEN, vad skulle isolering på utsidan göra för nytta iom att de sticker ut sådär så att de är åtkomliga för luft uppifrån? De kommer ju ändå kylas ner?
Det är ca 8 cm mellan vägg och insida panel och 5 cm från undersida stål till överkant glas.
MEN, vad skulle isolering på utsidan göra för nytta iom att de sticker ut sådär så att de är åtkomliga för luft uppifrån? De kommer ju ändå kylas ner?
Du måste få det isolerat runt om och en bit in i bjälklaget.E erik8308 skrev:Nu har jag fotat lite från utsidan eftersom alla verkar vara överens om att man borde isolera på utsidan.
En bit in i bjälklaget? Du menar ovanpå? Där ligger mineralull. De är fyllda med fogskum. Men värmen går ju i stålet, så jag vet inte hur mkt nytta det gör.J Jansson69 skrev:
Ska jag ta bort mineralullen och lägga armaflex där också?
Redigerat:
Ja i o med att dom verkar ligga så långt ut så gör inte några cm mineralull så stor skillnad utan du bör ta något med bättre isoleringsegenskap än mineralull..E erik8308 skrev:
Kanske går det att limma dit PIR isolering?
https://www.bauhaus.se/isolering-recticel-eurothane-ewall-pir-50x1200x2400mm
Nu har jag köpt 32 mm och börjat försöka installera.
Det är väldigt svårt att komma åt där balken ligger på muren.
Är det en dum idé att köra fogskum där istället för att antagligen inte få så bra passning med armaflex?
Så man sätter armaflex över fönstret först. Sen fyller man på med fogskum på sidorna.
Det är väldigt svårt att komma åt där balken ligger på muren.
Är det en dum idé att köra fogskum där istället för att antagligen inte få så bra passning med armaflex?
Så man sätter armaflex över fönstret först. Sen fyller man på med fogskum på sidorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
Isolera mellanbjälklag stall
Isolering -
Delvis isolera kallställt fritidshus - tänker jag fel?
Isolering -
Isolera krypgrund före installation av sorptionsavfuktare?
Grund & Markarbeten -
Isolera Garage och installera värmekälla
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus