Hej,

Jag ska sätta i gips i källartak och har syll över fönstren av stål. I princip 2 4-kantsstål som ligger intill varandra. Se bild. Detta måste bli vansinniga köldbryggor, med risk för kondens. Har ngn en idé kring om och hur jag borde isolera runt de där? De ligger i ytterkant så jag har svårt att isolera på utsidan om jag inte proppar in isolering innanför panelen och halvt täpper till luftningen där.

Tack på förhand

• Källarfönster med synlig isolering och träreglar i taket, syllen av stål ses över fönstret; visar konstruktion och möjlig köldbrygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Att stoppa köldbryggan så behövs dessa isoleras utvändigt..

J Jansson69 skrev:
Att stoppa köldbryggan så behövs dessa isoleras utvändigt..
Det blir inte lätt. Hade de bara lagt de i bakkant, närmast insidan så hade man ju kunnat göra något.
Jag är mest orolig för kondens inne i väggen.

J
E erik8308 skrev:
Det blir inte lätt. Hade de bara lagt de i bakkant, närmast insidan så hade man ju kunnat göra något.
Ja det ska du vara orolig för, men kan inte se att du stoppar det på annat sätt än att du skyddar dessa balkar utifrån..

E erik8308 skrev:
Ja det där var inte särskilt genomtänkt av byggaren.
Ända möjlighet jag ser här är att skära till Armaflex i väl passade bitar & limma med kontaktlim från utsidan. (använd pensel)
Använd så tjock Armaflex som du bara kan få dit utifrån.
Då kan du slippa kondensproblemen helt & bromsa denna köldbrygga hyffsat.
Inifrån blir också mer valfritt eftersom köldbryggan blir kraftigt reducerad.

Vilka laster är det som kommer ner där stålet är? I mina ögon så är stålet alldeles för klent.
En stående regel i änden på golvåsarna hade vart en bättre lösning

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vilka laster är det som kommer ner där stålet är? I mina ögon så är stålet alldeles för klent.
En stående regel i änden på golvåsarna hade vart en bättre lösning
bjälklaget kommer ner, men det borde inte vara så tungt. Det är dubbla fyrkants stål. Av ganska tjockt gods.

J jawen skrev:
Ja det där var inte särskilt genomtänkt av byggaren.
Ända möjlighet jag ser här är att skära till Armaflex i väl passade bitar & limma med kontaktlim från utsidan. (använd pensel)
Använd så tjock Armaflex som du bara kan få dit utifrån.
Då kan du slippa kondensproblemen helt & bromsa denna köldbrygga hyffsat.
Inifrån blir också mer valfritt eftersom köldbryggan blir kraftigt reducerad.
Så jävla korkat. Hade de fortsatt med vanlig träsyll och sedan stärkt upp med stål innanför så hade inget hänt🤯

Nu har jag fotat lite från utsidan eftersom alla verkar vara överens om att man borde isolera på utsidan.
Det är ca 8 cm mellan vägg och insida panel och 5 cm från undersida stål till överkant glas.
MEN, vad skulle isolering på utsidan göra för nytta iom att de sticker ut sådär så att de är åtkomliga för luft uppifrån? De kommer ju ändå kylas ner?

• Närbild på ett fönster med synlig avsats mellan vägg och insida panel, med tydlig ventilation och trädetaljer.
    Skapa konto
  • Väggens utsida med synlig panel, stål och glasdelar som visar isoleringsavstånd.
    Skapa konto
  • Utsida av byggnad med synlig glipor mellan vägg och fönster, där isolering diskuteras. Visar metall och trädetaljer ovanpå fönsterkarmen.
    Skapa konto
J
E erik8308 skrev:
Nu har jag fotat lite från utsidan eftersom alla verkar vara överens om att man borde isolera på utsidan.
Det är ca 8 cm mellan vägg och insida panel och 5 cm från undersida stål till överkant glas.
MEN, vad skulle isolering på utsidan göra för nytta iom att de sticker ut sådär så att de är åtkomliga för luft uppifrån? De kommer ju ändå kylas ner?
Du måste få det isolerat runt om och en bit in i bjälklaget.

J Jansson69 skrev:
Du måste få det isolerat runt om och en bit in i bjälklaget.
En bit in i bjälklaget? Du menar ovanpå? Där ligger mineralull. De är fyllda med fogskum. Men värmen går ju i stålet, så jag vet inte hur mkt nytta det gör.
Ska jag ta bort mineralullen och lägga armaflex där också?

Redigerat:
J
E erik8308 skrev:
En bit in i bjälklaget? Du menar ovanpå? Där ligger mineralull. De är fyllda med fogskum. Men värmen går ju i stålet, så jag vet inte hur mkt nytta det gör.
Ska jag ta bort mineralullen och lägga armaflex där också?
Ja i o med att dom verkar ligga så långt ut så gör inte några cm mineralull så stor skillnad utan du bör ta något med bättre isoleringsegenskap än mineralull..
Kanske går det att limma dit PIR isolering?

https://www.bauhaus.se/isolering-recticel-eurothane-ewall-pir-50x1200x2400mm

Ok, rimligt. Hur tjock behöver jag ha, tror du?
32 är tjockaste jag hittar.

J
Ta så tjock du får plats med PIR finns i många olika tjocklekar..

Nu har jag köpt 32 mm och börjat försöka installera.
Det är väldigt svårt att komma åt där balken ligger på muren.
Är det en dum idé att köra fogskum där istället för att antagligen inte få så bra passning med armaflex?

Så man sätter armaflex över fönstret först. Sen fyller man på med fogskum på sidorna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.