Vi har låtit bygga en fönsterkupa i ett rum. Isolering och gipsskivor har jag satt dit själv och nu håller jag som bäst på att spackla.

Har nu kommit fram till fönsterkupans sneda ytterhörn och blivit osäker på vad som är bäst. Har gjort mitt bästa för att spackla mötet gipsskiva och den vävtapetsförsedda spånskivan i snedtaket så jämn som möjligt - men helt jämnt och 90-gradigt har det knappast blivit överallt..

gips1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur förstärker jag hörnet på bästa sätt tycker ni?
Jag har köpt papp-profiler, men är osäker på om det kommer att bli bra... Har sett på Youtube att man bara kan spraya med vatten för att aktivera limmet och sedan trycka dit dem, men jag är rädd för att de ändå kommer att lossa. Tycker dessutom att de är lite tjocka, hur mycket måste man egentligen spackla för att dölja dem sedan?

gips2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips mottages tacksamt!

PS - vi har tänkt måla vitt inuti kupan och på snedtaket ska vi sätta renoveringstapet för att slippa vävtapeten. Tror jag...

Man spacklar en 15cm in från kanten med en lång spackelspade.
Du kan förstärka genom att skjuta fast den med en häftpistol i den hålade delen.

Tack för era svar!

Skjuta fast med häftpistol, i gips? Det fungerar alltså?

Member65 skrev:
Kolla detta:
[länk]

Kan slås fast med specialverktyg eller limmas. Spackla sedan!
Pappremsorna kan tyvärr inte fästas med specialverktyg - Skall aktiveras med vatten, just "aquabead" profilen så skall det räcka med att duscha den med en sprayflaska och vatten. Överspacklingbar efter 30 min.
Länk till instruktion:

http://www.dalapro.se/files/DalaPro/Library/Brochures/AquaBeadFolder_SE.pdf

Har dock sett någon målare limma dessa med våtrumslim för glasfiberväv för att vara på säkra sidan. Tycker faktiskt jag ser fler och fler använda just dessa profiler framför plåt modellen...

Jag kör bara pappershörn där det inte finns risk att man slår i, alla andra ställen använder jag plåthörn...
Pappershörnen brukar inte limma så bra så jag brukar använda våtrumsgrund som lim, vattenfast vävlim går också men är ju lite tjockare än våtrumsgrunden.

CiA skrev:
Tack för era svar!

Skjuta fast med häftpistol, i gips? Det fungerar alltså?
Nja, häftan håller den på plats tills spacklet torkar och limmar dit hörnan.

Jag misstänker ju att pappprofilen inte kommer att ligga an överallt då jag tycker det är svårt att spackla så att det blir perfekt 90-gradigt överallt.

Men med våtrumsgrund eller vävlim samt ev häftpistol hoppas jag den fäster! Ska prova detta, tack för tipsen!

Tror ni det fungerar med non-woven lim? Ska ju ändå köpa det + renoveringstapet. Eller vet ni om det fungerar med renoveringstapet + våtrumslim istället? Står att det "eventuellt" gör det på byggmax sida...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.